MotoGP: Vervanging 250cc klasse: KTM stelt 500cc twins voor

80

In een reactie op het voorstel om de 250cc klasse vanaf 2011 te vervangen door ‘600cc’ machines, heeft KTM een voorstel ingediend voor het gebruik van 500cc tweecilinder machines.

In het eerste voorstel, waarover binnenkort een definitieve beslissing wordt verwacht, werd gerept over 625cc tot 650cc viercilinder machines maar daar waren KTM en Aprilia, de voornaamste leveranciers van machines in de 250cc (en 125cc) klasse niet helemaal blij mee.







Deze twee fabrikanten hadden het gevoel dat de nieuwe klasse op maat gemaakt was voor de Japanse fabrikanten, die natuurlijk al een flink aantal 600cc machines voor op de openbare weg en de racerij (WK Supersport) geproduceerd heeft. Harold Bartol, dé technische man van KTM, is eens goed gaan nadenken en komt nu dus met het voorstel om 500cc tweecilinder machines voor deze nieuwe klasse te gaan gebruiken die dan ook nog eens aan een strikt reglement onderhevig zijn om het, onder andere, niet te duur te maken.

De motoren zullen gehomologeerd worden en elke fabrikant die aan deze klasse deel wil nemen zal jaarlijks een minimum aantal van 10 of 20 machines moeten produceren. Reserve onderdelen, rijwielgedeeltes en motorblokken zullen onder vooraf bepaalde prijzen aangeboden worden.

Daarnaast zal de boring en de slag vrij zijn maar er is wel een maximum toerental van 16,500tpm. Pneumatische klepveren en ovale zuigers zijn verboden terwijl de drijfstang van staal moet zijn. Er is geen beperking voor de elektronica maar er zullen maar een bepaald aantal pennen zijn voor data overdracht zodat er maar een beperkt aantal variabelen zijn. Tractiecontrole en ander hulpmiddelen voor de rijders zijn weer wel verboden.

Het idee hierachter is dat de Japanse fabrieken zo geen voorsprong zullen hebben en men hoopt dat Aprilia, die ruime ervaring heeft met het bouwen van tweecilinders, en misschien ook wel Ducati interesse gaan tonen.

Of dit voorstel het haalt is natuurlijk de grote vraag, binnenkort hopen we meer duidelijkheid te hebben.

Geef je mening op Racepraat, heb jij een idee over hoe het verder moet? ga naar Racepraat.nl »