Na vijf maanden te hebben moeten wachten kunnen de MotoGP fans hun hart weer ophalen want komen weekend staat de Grand Prix van Qatar op het programma met op donderdag al de eerste trainingen.
Na drie officiële wintertests en een aantal afzonderlijke test van enkele CRT teams gaat het MotoGP seizoen eindelijk weer van start en dat gaat net als de afgelopen jaren gebeuren op het donkere Qatar. Net als vorig jaar gaan de eerste trainingen overigens al op donderdag van start, de Moto3 klasse bijt om 17:00u het spits af.<br /> <br /> In de afgelopen winterperiode werd een ding duidelijk, wereldkampioen Casey Stoner heeft geen snelheid verloren ondanks dat hij in februari vader is geworden van een dochter. De Australiër was op zijn Repsol Honda in beide tests op Sepang en tijdens de test in Jerez de snelste man en dat ondanks problemen met chatter.<br /> <br /> De Australiër kan wel aardig wat weerstand verwachten uit het kamp van Yamaha. Jorge Lorenzo en Ben Spies waren tijdens de tests ook constant voorin te vinden en kunnen het Stoner nog wel eens flink lastig gaan maken net als Dani Pedrosa, Stoner’s teamgenoot bij Repsol Honda.<br /> <br /> Dat de Yamaha’s goed presteren was overigens ook te zien aan het goede optreden van nieuwbakken Yamaha rijder Andrea Dovizioso en zijn Monster Yamaha Tech 3 teamgenoot Cal Crutchlow, Dovizioso stond na de tweede test in Sepang zelfs voor de twee fabrieksrijders.<br /> <br /> Dan de Ducati’s. De raceafdeling van de Italiaanse fabrikant heeft afgelopen winter flink wat werk verricht en de Ducati Desmosedici nagenoeg compleet opnieuw ontworpen. Hierdoor vond de presentatie van de machine niet traditioneel tijdens Wrooom plaats maar pas medio maart. De nieuwe GP12 lijkt een verbetering te zijn ten opzichte van de GP11 maar het team met Valentino Rossi en Nicky Hayden is er nog lang niet.<br /> <br /> Eerder zijn de Yamaha satelliet rijders de revue al gepasseerd maar er zijn natuurlijk ook nog Honda en Ducati satelliet rijders, deze waren op een enkele uitzondering na achter de bovengenoemde heren te vinden waarbij Pramac Ducati rijder Hector Barbera het sterkst leek te zijn. Naast Barbera zit verder ook Karel Abraham weer op een Ducati. Alvaro Bautista en regerend Moto2 wereldkampioen Stefan Bradl zullen een Honda bemannen, respectievelijk die van het Gresini team en die van het LCR Honda team.<br /> <br /> Dan de CRT klasse. Er is veel over te doen geweest en er zal allicht gedurende het seizoen nog veel om te doen zijn maar feit is dat ze deel uit zullen maken van het MotoGP veld. Het merendeel van de ‘opgewaardeerde’ Superbikes – CRT machines maken gebruik van een getuned productiemotorblok in een prototype chassis – kunnen de fabrieksmotoren nog lang niet bijbenen maar er is in de winter wel de nodige progressie geboekt.<br /> <br /> De Aprilia van Randy de Puniet lijkt de meeste kans te hebben op een goede klassering en kan het satellietrijders misschien nog lastig gaan maken, ook zijn Aspar teamgenoot Aleix Espargaro was voorin het CRT gedeelte te vinden. Verder liet voormalig Superstock 1000 rijder Danilo Petrucci (Ioda-Aprilia) ook een goede indruk achter en zullen we zeer waarschijnlijk ook Colin Edwards om de punten kunnen zien strijden met de Suter BMW. Mattia Pasini (Speedmaster Aprilia), Michele Pirro (FTR Honda), James Ellison (Aprilia) en de twee FTR Kawasaki rijders Yonny Hernandez en Ivan Silva vormen momenteel de staart van het veld.
<strong>Moto2</strong><br /> Nieuwe ronden nieuwe kansen voor Marc Marquez. De Spanjaard liep door een probleem met zijn zicht de Moto2 titel mis en moest na een operatie ook het merendeel van de wintertests missen maar was daarna verrassend snel weer op tempo, de Spanjaard realiseerde in de laatste wintertest een vijfde tijd achter Claudio Corti, Thomas Lüthi, Pol Espargaro en Mika Kallio.<br /> <br /> De verwachting voor het nieuwe seizoen is dan ook dat Marquez zich al vrij snel zal laten gelden waarbij hij waarschijnlijk het gevecht zal aangaan met Lüthi, Espargaro, Kallio, Andrea Iannone en Toni Elias, die weer is teruggekeerd naar deze klasse. Daarnaast zullen Scott Redding, Alex de Angelis, Julian Simon, Bradley Smith wellicht ook aanspraak kunnen maken op podiums.<br /> <br /> <strong>Moto3</strong><br /> 2011 was het laatste jaar van de tweetakt Grand Prix machines, de 125cc klasse heeft plaats moeten maken voor de Moto3 klasse waarmee we onder andere de terugkeer van KTM zien. Doordat tijdens de eerste paar wintertest nog niet alle machines waren uitgerust met de benodigde kits kregen we pas in Jerez een beetje een beeld van wie waar staat maar aangezien het allemaal nieuwe motoren zijn zullen we pas na een paar races een duidelijker beeld krijgen.<br /> <br /> 2011 sensatie Maverick Viñales voelde zich in ieder geval al snel goed thuis op de viertakt 250cc machine, hij noteerde de snelste tijd in de test in Jerez voor Danny Kent en de Italiaanse verrassing Romano Fenati. Daarachter zagen we weer wat bekendere namen van Sandro Cortese, Zulfahmi Khairuddin, Alberto Moncayo en Miguel Oliveira met daartussenin Niccolo Antonelli.<br /> <br /> Jasper Iwema keek enorm uit naar het nieuwe seizoen maar zijn voorbereiding kende onverhoopt toch nog wat problemen waardoor de Moto FGR rijder een stuk lager stond dan we met zijn allen hadden gehoopt. Hopelijk zijn de zaakjes in Qatar wel op orde.<br /> <br /> Kijk voor uitzendtijden omtrent de Grand Prix van Qatar in het ‘Op TV’ gedeelte van Racesport.nl.<br /> <br /> <iframe frameborder="0" scrolling="no" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fvoorbeschouwing-grand-prix-van-qatar%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F29085%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80"></iframe>