Het nieuwe seizoen gaat dit weekend van start op het Losail International circuit in Qatar. Daar zullen de MotoGP, Moto2 en 125cc rijders voor het eerst voor de punten gaan strijden tijdens de inmiddels gebruikelijke en spectaculair ogende nachtrace.
Het wachten komt donderdag eindelijk ten einde want dan begint om 18:00 plaatselijke tijd Ð 16:00u hier in Nederland Ð de eerste vrije training voor de 125cc klasse gevolgd door de Moto2 klasse en de MotoGP klasse. De 125cc en Moto2 klasse hebben diezelfde avond ook nog hun tweede vrije training. Op vrijdag volgen dan de tweede en derde vrije training van de MotoGP rijders en de derde vrije training van de andere twee klassen. Zaterdag worden de drie kwalificaties verreden en krijgen de 125cc en Moto2 klasse vreemd genoeg al hun warm-up. Zondag begint om 16:00u met de warm-up van de MotoGP klasse gevolgd door de 125cc race om 17:00, de Moto2 race om 18:15 en de MotoGP race om 20:00u.<br /> <br /> We zullen dan te zien krijgen of er inderdaad geen kruid is opgewassen tegen de HondaÕs van Casey Stoner en Dani Pedrosa. De twee Repsol Honda teamgenoten waren het hele winterseizoen aan elkaar gewaagd waarbij dan weer Pedrosa maar over het algemeen Stoner de snelste tijd wist te noteren. Naast het tweetal liet ook Marco Simoncelli zien snel te kunnen zijn terwijl ook Andrea Dovizioso en Hiroshi er goed bij zaten. Alleen Toni Elias kan het nog niet zo goed met zijn Honda vinden maar dat ligt meer aan de rijstijl van de Spanjaard, Elias krijg door zijn overigens fraai ogende rijstijl minder warmte in zijn achterband, dan aan de Honda zelf.<br /> <br /> De YamahaÕs lijken de HondaÕs nog redelijk bij te kunnen benen. Vooral Ben Spies liet deze winter zien dat het met de snelheid wel goed zit. De Amerikaan, die van het Tech 3 team naar het fabrieksteam is gegaan, was in het merendeel van de tests de snelste Yamaha rijder en dat terwijl ÔSpeezÕ meer een racer dan een tester is. Met regerend wereldkampioen Jorge Lorenzo ging het op zich niet verkeerd maar het zal Lorenzo toch niet lekker zitten dat de HondaÕs zoveel sneller lijken te zijn. Bij het Tech 3 team was het redelijk vanzelfsprekend Colin Edwards die de snelste tijden noteerde waarbij hij vaak ruim in de top tien zat. Cal Crutchlow heeft het nog niet makkelijk op de YZR-M1 en raakte een paar dagen geleden bij een crash ook het topje van zijn vinger kwijt.
Bij Ducati lijken de druiven voorlopig nog even zuur te zijn. Het contracteren van Valentino Rossi heeft nog niet datgene gebracht waar ze op gehoopt hadden. Dit heeft deels te maken met het feit dat Rossi nog niet hersteld is van zijn schouderblessure en hij dus niet zoveel kilometers kon rijden zoals hij zou willen. Het probleem lijkt vooral in de voorkant te zitten, iets waar ook de andere Ducati rijders over klagen.<br /> <br /> Als we naar de meest recente test kijken dan wist Randy de Puniet, die van LCR Honda naar Pramac Ducati is gegaan, de eer nog hoog te houden met een zesde tijd terwijl Nicky Hayden ondanks zijn harde werk niet verder kwam dan een negende tijd. De rest van de Ducati rijders Ð Mapfre Aspar rijder Hector Barbera, Cardion AB Ducati rijder Karel Abraham en Rossi Ð stonden buiten de top tien. Rossi had waarschijnlijk wel verder naar voren kunnen staan dan een 13e tijd maar door het intensieve testen verloor hij kracht in zijn schouder waardoor een snelle tijd er niet meer in zat.<br /> <br /> Dan hebben we Suzuki nog over. De Japanse fabrikant doet het dit jaar met maar een rijder in de vorm van Alvaro Bautista. Gehoopt wordt om regelmatig in de buurt van de top vijf te komen en zelfs voor podiums te kunnen rijden maar vooralsnog zagen we de Rizla Suzuki in de middenmoot en in Qatar zelfs buiten de top tien eindigen. Het is pas Buitista’s tweede jaar in de koningsklasse en het is maar de vraag of de Spanjaard het in zich heeft om de Suzuki veredr naar voren te krijgen.<br /> <br /> Het bovenstaande is natuurlijk gebaseerd op de tests die deze winter verreden zijn en bij tests weet je nooit of de teams er vol voor zijn gegaan of dat ze nog een marge hebben aangehouden. We zullen dan ook komend weekend pas zien hoe de verhoudingen echt liggen. Insiders denken dat we dit jaar een grotere groep zullen heben die elke race voor de podiumplaatsen kunnen strijden en dat we een spannend laatste 800cc seizoen tegemoet gaan. <br /> <br /> De Grand Prix van Qatar werd vorig jaar overigens gewonnen door Valentino Rossi nadat Casey Stoner, die vorig jaar in de vijfde ronde op kop liggend onderuit schoof, de race de drie voorgaande jaren op de Ducati had gewonnen. <br /> <br /> <br /> <iframe scrolling="no" frameborder="0" src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fvoorbeschouwing-grand-prix-van-qatar-motogp%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F25717%2FDefault.aspx&layout=standard&show_faces=true&width=450&action=like&font&colorscheme=light&height=80" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>