MotoGP: Voorbeschouwing Polini Malaysian Motorcycle Grand Prix

53

Het einde van het MotoGP seizoen begint in zicht te komen. Komend weekend vindt de voorlaatste race van het jaar plaats in Maleisië vlakbij de hoofdstad Kuala Lumpur.

Circuit statistieken:







Locatie: Selangor / Kuala Lumpur
Pole positie: Links
Lengte: 5,548 km
Breedte: 25 m
Rechterbochten: 10
Linkerbochten: 5
Langste rechte stuk: 920 m

Google Eart locatie – Lattitude: 2°46’23.48"N Longitude: 101°44’31.18"E

De eerste Maleisische Grand Prix werd in 1991 verreden op het circuit van Shah Alam bij Kuala Lumpur. Tot 1998 werd hier gereden waarna men een jaar op het Johor reed, daarna kwam het circuit van Sepang op de kalender te staan. Kenny Roberts wist met de Suzuki de eerste Grand Prix op Sepang te winnen en won ook het jaar daarna de race in Maleisië.

Het circuit, ontworpen door Herman Tilke, werd officieel geopend op 9 maart 1999 nadat het toen in een recordtijd van 14 maanden neergezet was. Sepang ligt op circa 50km van het centrum van Kuala Lumpur en een paar kilometer van het vliegveld wat de teams niet slecht uitkomt.
De dubbele hoofdtribune, die zo kenmerkend is voor het circuit, is zo gesitueerd dat de toeschouwers altijd in de schaduw van de koperen ploert zitten en dat is zeker geen overbodige luxe.

Het circuit van Sepang biedt van alles wat; lange vloeiende bochten, een drietal hairpins en een tweetal bijna even lange rechte stukken die door een hairpin verbonden worden, de afstelling zal dus ook hier een compromis moeten zijn. In Sepang wordt echter niet alleen strijd gevochten tegen elkaar maar ook tegen de hitte en hoge luchtvochtigheid. Er zijn al eens experimenten geweest met coolpacks en de mogelijkheid om tijdens het rijden te drinken. Sepang is overigens een van de circuits waar in het voor en na seizoen veel getest wordt door bijna alle teams.

In 2006 werden de kwalificaties op zaterdagmiddag afgelast nadat hevige buien een deel van het circuit onder water hadden gezet.

Dit jaar heeft het circuit een nieuwe toplaag gekregen die blijkbaar een stuk stroever is waardoor de banden veel harder slijten en de teams dus weinig aan de data van hun eerdere tests hebben.

De door de FIM aangekondigde wildcards voor deze race:

125cc klasse
Tba Cyril Carrillo (FRA-Honda) FFM Honda GP 125

250cc klasse
35 Doni Tata Pradita (INA-Yamaha) Yamaha Indonesia

MotoGP klasse
9 Nobuatsu Aoki (JPN-Suzuki) Rizla Suzuki MotoGP

Records:

Records MotoGP:
Beste ronde: 2’00.605 – Valentino Rossi, Yamaha, 2006 – 165,605 km/u
Ronde record: 2’02.127 – Loris Capirossi, Ducati, 2006 – 163,541 km/u
Topsnelheid: 315,1 km/h – Loris Capirossi, Ducati, FP3

Records 250cc:
Beste ronde: 2’06.940 – Sebastian Porto, Aprilia, 2004 – 157,340 km/u
Ronderecord: 2’08.015 – Dani Pedrosa, Honda, 2004 – 156,019 km/u

Records 125cc:
Beste ronde: 2’12.684 – Andrea Dovizioso, Honda, 2004- 150,529 km/u
Ronderecord: 1’36.927 – Alvaro Bautista, Aprilia, 2006 – 165,204 km/u

Weersvoorspelling
Of de voorspelling klopt blijft, net als in Phillip Island, maar de vraag maar het lijkt er op dat het dit weekend niet droog gaat blijven want er worden onweersbuien verwacht. De temperaturen, die rond de 24°C liggen, zullen enigszins aangenaam zijn.

Tijdsverschil:
Er is weer een aanzienlijk tijdsverschil van zes uur. Waar normaal de trainingen om 09:00u beginnen zal nu om 03:00u Europese tijd getraind gaan worden. De 125cc kwalificatie begint om 07:05u gevolgd door de MotoGP om 07:50u en de 250cc om 09:05u. De 125cc race begint zondag om 06:00u met om 07:15u de 250cc race en om 09:00u de MotoGP race.

Volgende race:
De coureurs en teams hebben een weekje rust voordat de laatste race van het seizoen op 4 november op Valencia verreden zal worden.