Het afgelopen weekend kwam Dani Pedrosa tijdens de MotoGP wedstrijd op Motorland Aragon ten val vanwege een defect en niet functionerend tractioncontrol systeem. Bepaald de elektronica tegenwoordig het succes, wel of geen tractioncontrol, een hele oude discussie.
<p>De Racesport.nl redactie vroeg Ferry Brouwer om zijn mening.</p> <p><br /> </p> Al die poespas wordt tegenwoordig op die motoren gemonteerd omdat er anders niemand meer in staat is om zo'n ding te besturen. Ik kijk persoonlijk niet meer naar de MotoGP maar als de val van afgelopen weekend het gevolg is van het uitvallen van het tractioncontrol systeem, dan is het bewijs al geleverd. De oplossing is heel eenvoudig: minder vermogen.<br /> <br /> Dus capaciteit terug en een elektronica restrictie tot alleen de ontsteking. Het is in mijn ogen namelijk zo dat al die elektronica die zich op de huidige racemotoren bevindt al bestond, dus dit levert geen enkele bijdrage aan de ontwikkeling van de straatfietsen, motoren die trouwens ook steeds minder gecompliceerd worden. Eenvoud daar draait het om. <br /> <br /> Onderhand is de motorsport geen mechanische maar een elektronische sport geworden. De vernieuwing zijn veel van elektronische aard. Ik weet uit zeer betrouwbare bron dat het "blauwe" merk er makkelijk tien pk bij kan doen, echter is bij tests gebleken dat de coureurs niet meer in staat zijn om daar mee te rijden. Teveel vermogen…………..…
<p>Een ander aspect is: veiligheid…. Nu blijkt dat de huidige coureurs gewoon volledig vertrouwen op het functioneren van al die elektronica (andere dimensies gaan een rol spelen) en dat bij het uitvallen van het systeem er dus valpartijen optreden. <br /> <br /> Weet je nog vorig jaar uitspraak van Nicky Hayden ‘my bike didn't know anymore where on the track it was!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hypothetische situatie: zou ik binnenkort op de tribune of waar vanaf dan ook met een zender een motor van de concurrent kunnen ontregelen of verstoren c.q. uitschakelen?<br /> <strong><br /> Ferry Brouwer:</strong><br /> De Nederlander Ferry Brouwer, bekend van o.a. het Europese importeurschap van Arai helmen en het Yamaha Classic Racing Team, begon in 1968 als racemonteur bij Yamaha waar hij werkte onder andere voor de kampioenen Phil Read, Jarno Saarinen en Kent Andersson.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <div class="fb-comments" data-href="https://www.racesport.nl/HOME/Welkom/tabid/38/MotoGP/MotoGP/wel-of-geen-tractioncontrol-/tabid/63/iNews_ID/33332/Default.aspx" data-width="468" data-num-posts="100"></div>