MotoGP: Zeelenberg over de nieuwe 2016 Yamaha M1

79

Tijdens de onlangs gehouden MotoGP test in Valencia kwamen Jorge Lorenzo en Valentino Rossi in actie met de 2016 versie van de Yamaha M1. Wilco Zeelenberg, in het dagelijks leven teammanager van Lorenzo, sprak onlangs met Crash.net over de belangrijkste veranderingen aan de 2016 Yamaha M1 en het hoe en waarom van de nieuwe, verplaatste, benzinetank.

<p>Tijdens de test, direct na afloop van het 2015 seizoen op het circuit van Valencia reden Movistar Factory Yamaha Racing &nbsp;rijders Jorge Lorenzo en Valentino Rossi met de 2016 versie van de M1. Opvallend detail aan deze versie was de vulopening van de benzinetank welke in het kontje van de motor is geplaatst. </p> <p><br /> </p> <p>In 2016 worden er een aantal regelwijzigingen doorgevoerd in de MotoGP klasse. Naast het verplichte gebruik van standaard elektronica en Michelin banden in plaats van Bridgestone banden is de hoeveelheid benzine die tijdens een race gebruikt mag worden verhoogd van 20 naar 22 liter.</p> <p><br /> </p> <p>Dit gegeven vraagt uiteraard om een grotere benzinetank en die grotere benzinetank vraagt meer ruimte. Normaal gesproken zit het grootste deel van de benzinetank direct onder de buik van de rijder. Op de 2016 versie van de M1 lijkt de tank nu voor het overgrote deel echter achter de rijder te zitten.</p> <p><br /> </p> <p>Valencia was overigens niet de eerste keer dat er met deze versie van de M1 werd gereden. Tijdens een eerdere test op het Motorland Aragon circuit hadden Lorenzo en Rossi ook al gereden met deze motor.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Tijdens de test in Aragon hebben we gereden met een versie van de M1 die was aangepast aan de Michelin banden. De tank is op deze motor naar achteren verplaatst. De tank zit nu achter het zitje in plaats van voor de rijder zoals tot op heden het geval was,&rdquo; aldus Lorenzo na de test in Valencia over deze opmerkelijke wijziging.</p> </blockquote>







<p>Na de Aragon test werd dezelfde motor ingezet tijdens de Japanse Grand Prix waar wildcard rijder Katsuyuki Nakasuga met deze motor naar een vijftiende startpositie wist te trainen. In de natte race kwam de Japanner nog een stuk naar voren om uiteindelijk als achtste te finishen.</p> <p><br /> </p> <p>De Bridgestone banden stonden bekend om de grote hoeveelheid grip van de voorband terwijl Michelin juist meer grip aan de achterkant biedt. Daarnaast mochten de fabrieksmotoren van Honda en Yamaha in 2015 twintig in plaats van 22 liter benzine gebruiken om het eigen ECU voordeel enigszins te nivelleren. Komend seizoen wordt dat met de standaard ECU voor iedereen 22 liter per race.</p> <p><br /> </p> <p>Wilco Zeelenberg gaf op vragen hieromtrent wat meer tekst en uitleg over het hoe en waarom van deze nieuwe tank.</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Met de Michelin banden is er een andere gripbalans dan met de Bridgestone banden. Daarnaast hebben we komend seizoen twee liter benzine meer om mee te nemen. We moeten dus ergens volume cre&euml;ren en ruimte vinden.</p> <p>Het is nog niet definitief besloten of we komend seizoen ook kiezen voor de optie met de tank die we nu getest hebben. We weten dat we ergens twee liter meer benzine kwijt moeten en daarom is dit idee ontwikkeld en hebben we het tijdens de testdagen uitgeprobeerd.</p> <p>Er zijn zeker meer opties voor die twee liter extra maar we kunnen niet veel verder naar voren omdat we dan in de problemen komen met de airbox. Die kunnen we zonder problemen niet zomaar smaller maken,&rdquo; aldus Zeelenberg.</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>De Nederlandse teammanager geeft verder toe dat de gebruikte tankoptie Yamaha de kans geeft enkele nieuwe set-up opties uit te proberen daar waar het gaat om het optimale gewicht en de verdeling ervan met betrekking tot de 2016 banden.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <div><br /> </div> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>