MotoGP: Zorgt nieuwe toplaag Sepang voor problemen?

68

Bandenfabrikant Michelin liet weten dat ze met de nieuwe toplaag van het Sepang circuit een beetje een gok zullen moeten nemen voor wat betreft het soort banden dat ze mee moeten nemen.

Sepang is normaal gesproken al een van de meest veelvragende circuits op de kalender vanwege de temperatuur en de hoge luchtvochtigheid.







Tijdens de komende race zullen de bandenfabrikanten het ook zwaar gaan krijgen want de nieuwe toplaag van het circuit, die pas na de pre-season tests is aangebracht, schijnt een stuk stroever te zijn dan men van Sepang gewend was waardoor de bandenfabrikanten een soort van gok zullen moeten nemen welke banden ze mee moeten nemen voor hun rijders.

"Sepang is best wel een vreemd circuit met een interessante lay-out, erg wijd met een enorme variëteit aan bochten en een paar punten waar flink geremd moeten worden," zegt Jean-Phillippe Weber van Michelin. "De belangrijkste factor van dit weekend is dat het circuit een nieuwe toplaag heeft gekregen wat alles vanuit het banden oogpunt helemaal anders maakt. Een nieuwe toplaag en hoge temperaturen zorgen er normaal gesproken voor dat het leven van een band erg zwaar wordt en daarom zal het een uitdagend weekend worden voor alle bandenfabrikanten."

"Om het nog wat ingewikkelder te maken zijn sommige delen van het circuit recent opgelapt nadat het asfalt na de Formule 1 race nogal hobbelig was geworden," vervolgt Michelin’s directeur van de motor race afdeling. "We hebben al wel wat informatie over het karakter van het circuit maar niemand weet hoe het echt is totdat we er echt gereden hebben dus het zal een beetje een gok worden. De laatste twee circuits waar een nieuwe toplaag was aangebracht waren heel anders. Laguna Seca was erg veeleisend voor de banden maar Misano weer niet. Nieuw asfalt betekend meestal harde banden."

Michelin wil overigens graag weer de nieuwe 16,5 inch slick in zetten want daar wist Nicky Hayden, totdat hij met technische problemen uitviel, een goed tempo mee te rijden. Deze slick biedt meer grip op de zijkant van de band en dat is van essentieel belang in de lange bochten op Sepang.