Motul TT Assen: MotoGP top-drie over hun kwalificatiedag

61

Valentino Rossi, Andrea Dovizioso en Scott Redding (foto credit: Jan Timmerman – JTS fotografie)

Tijdens de MotoGP kwalificatie was Andrea Dovizioso oppermachtig in de zeer veranderlijke omstandigheden. De Ducati Italiaan hield Valentino Rossi achter zich en pakte daarmee de eerste pole voor Ducati sinds Mugello 2015. Scott Redding vergezelt de twee Italianen op de eerst rij, zijn eerste front-row start in de MotoGP klasse.







Andrea Dovizioso – Ducati Factory Team  – 1’45.246 (1e):

‘Ik ben erg blij met het werk dat we hebben verricht in de vier sessies tot nu toe. Vanmorgen waren we in droge omstandigheden het snelst met een goed tempo. Tijdens de kwalificatie was het niet echt van belang of je de snelste was, maar meer hoe je de immer veranderlijke condities kon analyseren. In eerste instantie gingen we voor een een-stop-strategie omdat de baan niet leek op te drogen, maar nadat dit na twee ronden toch het geval bleek heb ik besloten om nogmaals een nieuwe regenband te laten monteren. Ook al was dit zo niet afgesproken met het team. Bij het terugkomen op de baan had ik eveneens het geluk om achter Rossi te zitten. Ik had al een paar bochten geanalyseerd en bepaald waar ik hard kon pushen en in de overige bochten kon ik Rossi mooi volgen. Dit is een mooi uitgangspunt voor de race, maar zoals altijd gaat het een zwaar gevecht worden met de topcoureurs in dit veld. Helemaal omdat de condities voor morgen weer wisselvallig zullen worden. Dat maakt het heel lastig een goede strategie te bepalen voor de race. Wellicht dat we zelfs de intermediate band kunnen gebruiken, maar dan moet het wel koud genoeg zijn zodat de temperatuur niet te hoog oploopt in de band. Het hebben van deze optie maakt de keuze echter eerder moeilijker dan gemakkelijker. ”

Valentino Rossi – Movistar Yamaha Team – 1.45.961 (2e):

“Vier minuten voor het einde van de sessie stond ik nog in de pitstraat omdat mijn achterband al te heet begon te worden. Dit kwam doordat sommige plekken op het circuit heel snel opdroogden. Desondanks was het nog te vroeg om een intermediate te steken omdat andere plaatsen juist nog heel nat waren. Dus kozen we opnieuw voor de regenband en dat bleek de juiste keuze. Het is jammer dat ik niet op de pole sta, maar ik ben vooral blij met deze tweede plaats zodat ik kan starten vanaf de eerste rij. Ik ben wel zeer benieuwd wat de omstandigheden gaan doen. Wellicht dat de intermediate een optie is voor de race, maar ik heb deze band nog niet geprobeerd dit seizoen, dus waarschijnlijk zal ik daar niet zo snel voor kiezen.”

Scott Redding – Octo Pramac Racing – 1.46.312 (3e):

“In droge omstandigheden is een achtste plaats tussen de fabrieksteam een goede uitgangspositie, maar in zo’n natte training als vandaag kunnen we er soms wat meer uithalen.  De omstandigheden voelden erg raar bij mijn eerste outlap, want de baan leek droog, maar als ik voelde met mijn voet dan merkte ik dat het glad was. De banden gaven me echter wel het gevoel dat ik grip had en dat was nogal verwarrend. Ik wist dat ik wat meer risico kon nemen en dat betaalde uit. Ik ben erg blij dat ik voor het eerst in mijn carrière in de MotoGP op de eerste rij mag beginnen want dat maakt het altijd iets gemakkelijker. Je hebt een lege baan voor je, geen getouwtrek om je heen en dat maakt het gemakkelijker om in een goed ritme te komen.”