Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Friné Velilla

2535
friné-velilla
Friné Velilla | foto© One Percent Magazine

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren als gastvrouwen in de hospitality of als gridgirl ligt al enige tijd achter ons. In de week van de Dutch TT stellen we dagelijks één van deze powervrouwen voor in een speciale rubriek #MotoGPGirlpower. Vandaag: Friné Velilla.

  • Naam: Friné Velilla
  • Nationaliteit: Spaanse
  • Functie: MotoGP Media Manager

Sinds wanneer werkzaam in de MotoGP paddock?







Mijn eerste keer dat ik in de MotoGP paddock werkte was in Assen 2009, ik begon met het vervangen van een collega en ben sindsdien niet meer gestopt met reizen.

Waarom gekozen voor een baan in de MotoGP paddock?

Ik heb niet voor een baan gekozen, de baan koos mij! Ik ben vertaler en kwam bij Dorna binnen als vertaler van de website. Geleidelijk aan kreeg ik meer taken en in 2010 kreeg ik de baan van MotoGP Media Manager aangeboden, die ik nog steeds bekleed.

Wat houdt je functie precies in?

Ik ben verantwoordelijk voor de media accreditaties en het Mediacenter tijdens alle races van het MotoGP Wereldkampioenschap. Ik reis naar alle evenementen en zorg ervoor dat het Mediacenter goed functioneert. Ik ben ook verantwoordelijk voor de organisatie van de persconferentie, waaronder het coördineren van de vragen uit de zaal, voor journalisten ter plaatse en nu via Zoom.

Heb je als vrouw extra hordes moeten overwinnen voor deze baan?

Ik werd aangenomen omwille van mijn taal- en coördinatievaardigheden, niet omdat ik een vrouw was. Ik denk niet dat het veel anders zou zijn als ik een man was geweest.

Hoe ziet een training /wedstrijddag er voor je uit?

Mijn drukste dag is eigenlijk donderdag, de dag waarop alle media op het circuit arriveert, het Mediacenter opent, iedereen arriveert en zich installeert, en ook, hebben we de donderdag de pre-event persconferentie.

Vrijdag en zaterdag doe ik veel kantoorwerk en help ik de media als ze iets nodig hebben. Zondag is de racedag en dan is het druk met de persconferenties na de race en voel je de opwinding en spanning in de lucht. Gedurende het hele weekend ben ik beschikbaar voor dingen die journalisten nodig hebben en om te helpen eventuele problemen op te lossen.

Wat doe je tussen de Grand Prix weekenden?

We bereiden ons voor op het komende Grand Prix weekend. Het wiel stopt nooit met draaien. Als je bij een GP bent, ben je al bezig met het plannen van de volgende. Als er geen GP’s zijn probeer ik – en daar faal ik vaak in – uit te rusten. Een GP-weekend is fysiek en vooral mentaal heel veeleisend. Het circus houdt nooit op met reizen, en het vergt veel voorbereiding vooraf.

Wie is jouw favoriete MotoGP coureur?

Ik heb niet één bepaalde favoriete rijder. Ik hou er wel van, wanneer iemand die beschouwd wordt als de underdog, op pole staat of onverwacht wint. Ik heb wel enorm veel respect voor Rossi, we moeten hem bedanken voor alles wat hij gedaan heeft voor het kampioenschap gedurende al die jaren.

Wie is in jouw ogen de meest ondergewaardeerde MotoGP coureur?

Ik denk dat het Danilo Petrucci zou zijn. Hij is aardig, goed gemanierd, zachtaardig, ik wou alleen dat hij een fabriekszitje had kunnen behouden.

Heb jezelf wel eens geraced, of op een wegmotor gereden, of wil je ooit nog wel eens gaan motorrijden of racen?

Nee, ik heb nog nooit geracet met iets met motoren, ik ben nogal bang voor snelheid en crashen. Ik rij alleen motor op de weg om naar mijn werk te gaan als het weer niet te koud en niet te warm is. Ik ben niet de meest dapperste persoon die rijdt!

Moeilijkste moment tot nu toe in de racerij?

De Covid-19 pandemie is voor velen, maar ook voor ons in het Mediacentrum, een uiterst moeilijke tijd geweest. Door de beperkingen mochten de mediamensen niet reizen, en zelfs als ze konden, waren er veel obstakels: quarantaine, landen in de rode zone, speciale vergunningen, PCR-testen, gebrek aan vluchten, enz. Het was triest dat zoveel mediamensen thuis moesten blijven.

Andere moeilijke momenten zijn wanneer we een renner verliezen, dat is het meest trieste en moeilijkste deel van het werk. Gelukkig is de veiligheid in onze sport buitengewoon goed, maar ongelukken gebeuren nu eenmaal en zijn niet altijd uit te sluiten.

Mooiste moment tot nu toe in de racerij?

Ik heb genoten van vele, vele momenten. Niet alleen de mogelijkheid om met alle rijders te werken en de vele beroemdheden te ontmoeten die naar de circuits komen, maar ook het reizen zelf is het leukste. We halen het meeste uit onze reizen.

Als je één ding mocht veranderen binnen je job, wat zou je dan willen veranderen?

Ik zou de mediacentrums en persconferentie ruimtes groter maken zodat er meer media in kunnen. Soms hebben we te weinig ruimte, en het is erg ingewikkeld om iedereen erin te krijgen.

Hobby’s buiten de racerij?

Ik ben graag thuis bij mijn katten en hond. Ik ben net aan het leren naaien, en ik vind het heerlijk om te ontspannen door in mijn tuin te werken. Ik ben ook begonnen met bakken, mijn man en ik doen wedstrijden om te zien wie de beste taarten maakt.

Wat zijn je ambities?

Ik zou graag aan de duurzaamheidskant van een Grand Prix werken. Ik heb het printen van papier in het mediacentrum al afgeschaft en we zijn op zoek naar manieren om van de MotoGP een groener evenement te maken. Er zijn zoveel gebieden waar we aan kunnen werken: het eten, de uniformen, het vervoer van materiaal, het gedrag van het publiek met afval van wegwerpmaaltijden en -dranken, enz. Ik wil ook graag nieuwe circuits in nieuwe landen bezoeken.

 

Handige links Motul TT Assen:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag – Donderdag
Fotoverslag – Vrijdag
Fotoverslag – Zaterdag
Fotoverslag – Zondag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter