Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Vanessa “Carlotta” Guerra

7074
vanessa-carlotta-guerra
Vanessa "Carlotta" Guerra |

De tijden dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was, en vrouwen alleen als hostess of grid girl aan het werk waren, ligt al ver achter ons. Tijdens de Motul TT Assen week stellen we een aantal van deze van deze power vrouwen aan jullie voor in de speciale rubriek #MotoGPGirlpower. Vandaag: Vanessa “Carlotta” Guerra.

  • Naam: Vanessa “Carlotta” Guerra
  • Nationaliteit: Spaans
  • Functie: TV-presentatrice, presentatrice en creatief producent

– Wanneer ben je begonnen met werken in de MotoGP paddock?







Ik ben in 2010 in de MotoGP paddock gaan werken als teammanager voor het Moto2-team Holiday Gym G22.

– Waarom heb je gekozen voor een baan in de MotoGP paddock?

Ik heb er niet voor gekozen om in de MotoGP te werken, ik werd er in “geluisd”. Mijn broer reed in 2008 in het Europees Stock 600-kampioenschap en hij vroeg me of ik het team kon helpen omdat ik een diploma Business Management & Communications had en Engels, Frans en Spaans sprak (later zou ik ook Italiaanse taal leren toen ik in 2012 voor het team Forward Racing werkte). Ik kwam bij het team en hielp met de coördinatie: beheer van het teambudget, reisarrangementen, bestellingen van onderdelen en mediarelaties. Vervolgens stapten we in 2009 over naar de World Supersport categorie om in 2010 van start te gaan in de MotoGP-paddock, dit tijdens het eerste seizoen van de Moto2-klasse. Later werkte ik in 2012/2013 voor Forward Racing en in 2014 voor Repsol Honda als persvoorlichter. In 2015 kwam ik bij het tv-team van Eurosport France en bleef daar gedurende de jaren 2016, 2017 en 2018. In 2019 ben ik samen gaan werken met Red Bull Motorsports en een vlog gaan maken over achter de schermen binnen de MotoGP. Ons doel was om de MotoGP toegankelijker te maken voor een groter publiek, door de persoonlijkheden van de rijders te laten zien en ze te vermenselijken. Het project ging ook door in het seizoen 2020 en in 2021 tot aan de GP van Spanje. Ik ben bij momenteel bij Eurosport Nederland aan de slag tijdens de GP van Duitsland en de Dutch TT!

– Wat houdt je functie precies in?

Mijn huidige functie is het presenteren van de MotoGP voor Eurosport Nederland. We bespreken het laatste nieuws binnen de paddock en alle sessies en races met Frank Weeink en Peter Bom.

– Heb je extra hordes moeten overwinnen om deze baan te krijgen?

Het belangrijkste om deze baan te krijgen is het verkrijgen van geloofwaardigheid in de ogen van de industrie om te worden vertrouwd om het racen te bespreken en te analyseren.

Er is een onbewust vooroordeel dat normaal gesproken een rol speelt; mannen hebben de neiging om beoordeeld te worden op hun potentieel, als hij belofte toont, is het de moeite waard om een risico te nemen. Wanneer men een vrouw overweegt, is men geneigd te oordelen op basis van eerdere ervaring in plaats van potentieel. Ik ben blij dat ik kan zeggen dat de zaken verbeterd zijn sinds ik in 2010 voor het eerst de MotoGP paddock betrad.

– Hoe ziet een trainingsdag en een racedag er voor jou uit?

Op een vrije trainingsdag arriveren ik en het hele Nederlandse Eurosport-team rond 07.45 uur op het circuit. We installeren ons in de TV-compound waar we onze technische basis hebben. We gaan naar het mediacentre en nemen daar ook een positie in van waaruit we tussen de sessies door kunnen werken en contact kunnen houden met de andere journalisten en persvoorlichters van de teams.

Dan doen we een technische controle en gaan we naar de paddock om de opening van de show te repeteren een paar minuten voordat we “on air” gaan. Niet lang daarna zijn we “live” om de dag te beginnen met een gesprek met onze experts over waar we tijdens het weekend naar uit moeten kijken en wat de MotoGP actualiteit is. Dan debriefen we tussen de sessies door en bouwen we het bruggetje naar de racedag!

Op racedag is het nog spannender, de opbouw voor het hoofdevenement, dat alle drie de races omvat, is dan op zijn hoogtepunt! We beginnen de dag met het openen van de show en dan praten we over wie zich heeft verbeterd tijdens de warming-up, wie dat beetje extra heeft gevonden in de aanloop naar de race. We bespreken ook wie de favoriet is en hoe de titelkandidaten er voor de race uitzien.

Persoonlijk vind ik de startopstelling voor alle drie de races één van mijn favoriete momenten. Die laatste kans om te zien hoe de rijders, teammanagers en crewchiefs zich voelen voor de race. Je voelt de opwinding, concentratie en de spanning in de lucht hangen, het is de laatste aftelling voordat de rijders hun vizier sluiten en de lichten doven!

Ook de rauwe emotie aan het einde van de race als je met de teams praat en hun eerste reacties op de overwinning of podiumplaats hoort, is heel speciaal.

– Wat doe je tussen de Gran Prix-weekenden in?

Tussen de races door probeer ik zo veel mogelijk tijd door te brengen met mijn familie en vrienden. Als freelancer werk ik ook aan andere projecten, zoals het hosten van virtuele en onsite evenementen.

– Wie is je favoriete MotoGP coureur?

Dat is moeilijk te zeggen, want ik heb veel geluk gehad en ik heb de kans gekregen om niet alleen met velen van hen te werken, maar ook om vrienden met hen te worden. Ik heb ze zien opgroeien van jonge kereltjes tot mannen en dat heeft onvermijdelijk een band van kameraadschap en vriendschap gecreëerd. Laat me alsjeblieft niet kiezen!

– Wie zie jij als de meest onderschatte MotoGP coureur?

Franco Morbidelli, omdat hij vorig seizoen heeft kunnen laten zien welk potentieel hij heeft, maar momenteel moeite heeft om zijn echte capaciteiten te kunnen tonen. In een ideale wereld had hij, nadat hij het seizoen in 2020 als runner-up voor de titel had afgesloten, een fabrieksmachine moeten krijgen. Ik ben me ervan bewust dat er een contract is en dat dat niet mogelijk was, maar zoals ik al zei, in een ideale wereld zou dat goed voor hem zijn geweest.

– Heb je zelf ooit geracet met motorfietsen, of rij je op de weg, of zou je willen racen/rijden?

Ik heb niet geracet met motoren maar ik rij wel motorcross je kan het me zelfs zien doen op de vlog die ik vroeger deed voor Red Bull Motorsports “Inside Pass” op YouTube, waar ik ga rijden met Jack Miller op de Roccos Ranch naast Circuit de Barcelona-Catalunya. Ik stapte ook op de Ducati tweezitter met Randy Mamola in een andere aflevering voor de Britse GP in 2019. Ik heb ook op pocket bikes gereden en geniet erg van karten!

Ik heb nog nooit op een wegmotor gereden en ik denk dat ik dat ook nooit zal doen, gewoon omdat ik me realiseer hoe de wegen gebouwd zijn voor auto’s en niet voor motoren qua veiligheid en als je in de motorsport werkt en je ziet hoeveel zorg ze besteden om het racen zo veilig mogelijk te maken voor de rijders, denk ik niet dat ik me veilig zou voelen op de openbare weg.

– Wat is tot nu toe het moeilijkste moment in je werk geweest?

Het moeilijkste moment in mijn werk was toen Luis Salom vrijdag een ongeluk kreeg in Catalunya en wij nog steeds “on air” moesten blijven om er verslag over uit te brengen. Ik ken zijn moeder en ik kende hem. De paddock is echt een familie die de hele wereld rondreist en als er zoiets tragisch gebeurt, is het echt moeilijk om er niet kapot van te zijn en te proberen om door te gaan zoals we normaal zouden doen.

РVan welk moment in je carri̬re heb je tot nu toe het meest genoten?

Het was vrij speciaal voor mij in 2014, toen ik deel uitmaakte van het Repsol Honda Team als persvoorlichter voor Marc Marquez en Dani Pedrosa, om Marc´s tweede MotoGP-titel van binnenuit het team mee te maken- Het was echt een speciaal moment.

Als ik ook een Top2 mag hebben, zou ik zeker moeten zeggen dat het interviewen van Nikki Lauda een hoogtepunt in mijn carrière was! Hij kwam naar de 2015 Brno GP en hij stemde toe om twee vragen te beantwoorden voor de race op de grid. Hij was zo attent, zo’n gentleman dat ik denk dat ik het nooit zal vergeten.

РAls je ̩̩n ding van je baan zou kunnen veranderen, wat zou dat dan zijn?

Als ik één ding zou kunnen veranderen, dan zou dat zijn hoeveel tijd we kwijt zijn aan het reizen van en naar de races, vooral het reizen na het raceweekend.

– Wat zijn je hobby’s buiten het racen om?

Ik hou echt van sporten, van tennis tot paardrijden, skiën, ik hou van fotografie en reizen.

– Wat zijn je ambities?

Op racegebied zou ik graag in de pitstraat werken tijdens de 24 uur van Le Mans, een Dakar van binnenuit volgen als verslaggever.

Zakelijk gezien zou ik graag projecten tot een goed einde willen brengen: van het begin tot de ontwikkeling, het filmen en uiteindelijk het produceren van het eindresultaat.  Het antwoord zou zijn om mijn eigen content en content voor anderen te produceren, niet alleen als Creative Producer maar ook als productiebedrijf en een eigen bedrijf op te zetten.

 

Handige links Motul TT Assen:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag – Donderdag
Fotoverslag – Vrijdag
Fotoverslag – Zaterdag
Fotoverslag – Zondag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter