MRTT-Hugen: coureur Jan Roelofs grijpt net naast TT deelname

81

Afgelopen week werd de 75e editie van de Dutch TT verreden in Assen. Tijdens deze week haalde Jan na twee kwalificatietrainingen de tijdslimiet net niet. Jan werd er in de laatste ronde met 25 honderdste buiten gereden nadat Jorge Lorenzo de poletijd verscherpte.

Donderdag 23-06







SÕ morgens stond de eerste vrije training gepland. Toen Jan voor deze trainingssessie wilde vertrekken slipte zijn koppeling dermate dat hij niet eens van zijn plaats kwam en zo de eerste twintig minuten moest missen. Bezweet en een beetje gefrustreerd reed hij de baan op om zo zijn eerste meter te gaan maken. Elke ronde werd de tijd aangescherpt en Jan eindigde deze vrije training met een 2.14,3.

SÕ middags werd de eerste kwalificatietraining verreden. Jan pikte meteen aan bij een vaste GP deelnemer om zo in de slipstream een snelle rondetijd neer te kunnen zetten. Toen die coureur aanzette voor een snelle ronde zat Jan aan zijn achterwiel en gaf hij alles om hem bij te houden. Echter een foutje in de strubben zorgde ervoor dat Jan de aansluiting kwijtraakte en de ronde alleen af moest maken. Hierdoor zette hij wel zijn snelste ronde van training neer. Jan probeerde nog wel om achter andere GP deelnemers aan te gaan, maar het snelheidsverschil uit de bochten en om het rechte stuk van deze coureurs was dermate hoog dat slipstreamen onmogelijk was. De motor verloor door een stijgende motortemperatuur ook nog wat vermogen en zodoende verbeterde Jan uiteindelijk zijn rondetijd die hij aan het begin van de training had neergezet niet en miste op 1 tiende de kwalificatietijd. Bij terugkomst was de oorzaak snel gevonden; een gebroken slangenklem en een lekkende radiateur zorgde ervoor dat Jan een deel van zijn water was verloren waardoor de motor tijdens de training veel te warm werd. Toch had Jan er nog hk viel de motor stil bij het insturen van de ramshoek waardoor hij geen tractie meer had en zo noodgedwongen van de pitstraat gebruik moest maken om dat hij de bocht niet meer haalde. Nadat de motor meerdere keren was aangepast werd het alleen maar erger, zodoende kon Jan deze training zijn tijd niet verbeteren. Nadat de motor werd nagekeken bleek dat er een slang was losgeraakt en dat zorgde ervoor de dat de druk op de tank vanuit de airbox wegviel. Omdat de druk wegviel kreeg de bovenste carburateur niet voldoende benzine waardoor de motor maar op ŽŽn cilinder liep wat het ÒdoodvallenÓ verklaarde.

Nadat dit euvel was verholpen werd alles klaargemaakt voor de beslissende 2e kwalificatietraining. Ook aan het begin van deze training ging Jan direct achter een GP rijder aan zodat hij meteen aan het begin van de training een snelle tijd neer kon zetten. Echter maakte Jan ook deze maal halverwege de ronde een klein foutje en verloor de aansluiting. Het was nog wel een goede tijd maar nog niet snel genoeg. Jan wachtte deze rijder nogmaal op, maar die had in de gaten gekregen dat Jan achter hem aan wilde en ging de pits in. Jan probeerde het nog enkele ronden zelf maar met een hevig glijdende motor onder zeer warme omstandigheden wou het maar niet lukken dus besloot hij halverwege de training om een nieuwe achterband te laten monteren. Bij het uitrijden van de pits wachtte Jan nogmaals op diezelfde GP rijder en ging achter hem aan. Maar halverwege de snelle ronde ging deze rijder van het gas af en moest Jan alweer de ronde alleen afmaken waardoor een snelle tijd uit bleef. Met nog tien minuten te gaan besloot Jan het dan maar alleen te proberen en reed enkele zeer risicovolle ronden waarna hij er met een halve seconde binnen de kwalificatielimiet stond. Dit werd later nog een verminderd tot ŽŽntiende van een seconde. Bij het ingaan van Jan zijn laatste ronde stond hij er nog bij maar gaf nog een ronde alles om zijn rondetijd te verbeteren. Dit lukte hem uiteindelijk niet, terwijl Lorenzo de poletijd aanscherpte en zo Jan met 25 honderdste erbuiten zette.

Na afloop was het hele team enorm teleurgesteld dat Jan er niet bij stond. Zelf kon hij het niet geloven dat het scenario van vorig jaar hem nu weer achtervolgde, kwaad en compleet gesloopt door de hitte zat Jan in de tent. Hij had 200% gegeven en zijn tijd van donderdag met ŽŽn seconde verbeterd maar het was net niet genoeg voor deelname aan de TT.

Deze TT was wederom een teleurstelling voor MRTT Ð Hugen coureur Jan Roelofs die de race vanaf de zijlijn moest volgen.

De volgende wedstrijd is de EK in Most waar Jan gaat proberen om het de vaste EK rijders het moeilijk te maken, een goed resultaat te behalen en door de flinke competitie zelf als coureur de nodige ervaring op te doen.