Tijdens de twee testdagen na afloop van de Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana kwamen o.a. Valentino Rossi en Maverick Viñales in actie met een compleet nieuwe kuip voorzien van de in het verleden al veelbesproken ‘winglets’. Ondanks dat deze nieuwe kuipdelen vooraf goedgekeurd waren viel het nieuwe ontwerp niet bij iedereen in goede aarde.

Het was in het seizoen 2016 al een veelbesproken item, de intrede van de zogenaamde aerodynamische ‘winglets’ op de kuipen van een groot aantal MotoGP machines. Met name Ducati experimenteerde in dat seizoen volop met diverse futuristisch uitziende modellen. Er ontstond vervolgens een flinke discussie over het gebruik van deze zogenaamde ‘winglets’ waarna het besluit viel dat deze extra, uitstekende, onderdelen op de kuipen vanaf het seizoen verboden werden met als argument dat het te gevaarlijk zou zijn.

Met name Ducati was een voorstander van het gebruik van de ‘winglets’ omdat zij het verst waren in deze ontwikkeling en in de praktijk het meeste voordeel haalden uit het gebruik er van. De Italianen gingen het afgelopen seizoen dan ook op zoek naar diverse alternatieven, vergelijkbare alternatieven die hetzelfde voordeel gaven – meer druk op het voorwiel en stabiliteit bij met name het remmen – maar welke wel binnen het reglement vielen.

Zowel Jorge Lorenzo als ook Andrea Dovizioso zagen we gedurende het 2017 seizoen in actie komen met toch wel futuristisch ogende Ducati kuipdelen, echter met het verschil dat deze één waren met de kuip, deze niet als extra ‘winglets’ aangemerkt konden worden en derhalve wel binnen de bestaande regels gebruikt mochten worden.

Ook andere fabrikanten gingen vervolgens opnieuw experimenteren met dit soort nieuwe kuipen. Ondanks dat er steeds meer nieuwe aerodynamische kuipdelen te zien waren gedurende het seizoen bleef de discussie van een jaar eerder uit. Hier kwam onlangs echter verandering in toen Valentino Rossi en Maverick Viñales tijdens de tweedaagse MotoGP test in Valencia ineens met wel heel agressief ogende kuipdelen in actie kwamen, kuipdelen die verdacht veel op de inmiddels verboden ‘winglets’ leken maar wel vooraf goedgekeurd waren.

“Ik wil geen paniek schoppen en de boeman zijn maar persoonlijk is het voor mij wel duidelijk,” aldus Andrea Dovizioso na afloop van de tweedaagse test in Valencia.  “Het argument dat de ‘winglets’ verboden werden omdat deze te gevaarlijk zouden zijn kan wat mij betreft meteen van tafel. Deze nieuwe kuipdelen van Yamaha zijn nog veel gevaarlijker dan de ‘winglets’ die we in 2016 bij Ducati gebruikten. Ik respecteer de huidige reglementen, maar met het toestaan van deze nieuwe kuipdelen bewijst men dat de toen gebruikte argumenten een farce waren. Voor mij is het een bevestiging dat het verbod op de ‘winglets’ puur en alleen gebaseerd is geweest om de progressie van Ducati een halt toe te roepen.”

Vanzelfsprekend waren de Movistar Yamaha MotoGP Team coureurs na afloop van de test in Valencia een andere mening toegedaan.

“Hoezo zijn onze nieuwe kuipdelen illegaal, dat geloof ik echt niet. Aprilia en Ducati doen immers hetzelfde,” aldus Yamaha coureur Maverick Viñales. “Het zijn geen ‘winglets’ maar deze nieuwe kuip bestaat gewoon uit één deel en dat is binnen het huidige reglement geen probleem. Het enige wat ik erover kan zeggen is dat mijn eerste indruk heel goed was. Het is aan anderen om te besluiten wat wel en niet mag.”

Op de vraag van de Racesport.nl redactie bij een afgevaardigde van Yamaha of deze kuipdelen inderdaad binnen het huidige reglement vallen kregen we als antwoord dat deze vooraf ter goedkeuring waren aangeboden bij de technische commissie en conform het huidige reglement gebruikt mochten worden. Hierbij werd tevens nog de opmerking gemaakt dat de in Valencia gebruikte kuipdelen slechts een eerste versie was en zeker nog niet het definitieve ontwerp.

We zijn benieuwd wat er later deze maand tijdens de eerstvolgende test van Yamaha in Sepang door de Japanse engineers uit de hoge hoed getoverd gaat worden.

Is er een nieuwe ‘winglet’ soap op komst in MotoGP klasse?