Een bij vele liefhebbers bekend klassiek merk keert weer terug naar de circuits. Het gaat hierbij om de van oorsprong Britse fabrikant Norton die bij het grote publiek vooral bekend werd door de Commando en later de wankelmotor.
Norton, in Nederland ook bekend van de Normaal hit ‘Oerend hard’, werd in 1898 opgericht als fabrikant van kettingen voor fietsen en begon vanaf 1902 zelf motoren te fabriceren, eerst nog met aangeleverde motorblokken maar vanaf 1908 ook met eigen motorblokken. Het merk kende vele successen in de racerij maar financieel ging het ze niet voor de boeg. Hierdoor was Norton genoodzaakt om de rechten en andere zaken over te dragen aan andere partijen.
Het merk, dat met de Commando vereeuwigd werd in de strips van het Joe Bar team, bleef geruime tijd nog in Britse handen maar in de jaren tachtig bleek het bestaansrecht alleen nog gehandhaafd te kunnen worden door de rechten te verdelen tussen onder andere Norton UK, Norton Duitsland en Norton Amerika.
Eerder dit jaar wist de Engelsman Stuart Garner zijn handen te leggen op alle rechten waardoor Norton weer volledig in Britse handen is. Garner is van plan om het merk weer op de kaart te zetten, niet alleen als straatmotor maar ook in de racerij.
Zo reed Brits 250cc kampioen Lee Dickinson afgelopen zomer tijdens het zomerfestival op Mallory Park met de nieuwe NRV588, De machine was origineel ontworpen voor het seizoen 1995 maar werd nooit gebouwd tot twee jaar geleden en heeft sindsdien de nodige ontwikkelingen ondergaan.
Inmiddels zijn er ook plannen om volgend jaar mee te doen aan de TT races op het Isle of Man. Norton heeft Michael Dunlop, zoon van de afgelopen jaar om het leven gekomen Robert Dunlop en neef van legende Joey Dunlop, weten te strikken om volgend jaar juni met de NRV588 deel te nemen aan de senior race.
"Dit is een geweldige kans om geschiedenis te schrijven met de terugkeer van Norton bij een van ‘s werelds meest bekende races – een echt hoogtepunt op de race kalender van 2009," vertelde Michael Dunlop. "Dit betekend veel voor mij want ik treed hiermee in de voetsporen van mijn vader die in 1990 derde werd met de JPS Norton."
"Het is de eerste keer sinds 1993 dat er een fabrieksteam van Norton in de TT zal racen," vertelde Garner, directeur van Norton. "We hebben een goede staat van dienst in de racerij waarin we al meer dan 100 jaar actief zijn en het is ons doel om de successen die Norton racemotoren i de jaren 30, 40 en 50 hebben bereikt te evenaren. De 588cc Norton racemotor is het afgelopen jaar ontwikkeld door Brian Crighton en het Spondon Engineering team. We zijn er van overtuigd dat 2009 een belangrijke mijlpaal zal zijn in de geschiedenis van dit wereldberoemde Engelse motormerk."