Van 19 t/m 21 februari wordt op het circuit van Jerez de la Frontera de eerste Official Moto3 & Moto2 Test van 2020 verreden. Welke veranderingen zijn er, welke coureurs staan er goed voor en wie zijn de favorieten voor komend seizoen. Onderstaand de Moto2 klasse.

Terwijl de MotoGP coureurs er hun eerste Official MotoGP Test van 2020 op hebben zitten en onlangs al drie dagen in actie kwamen in Sepang is het de komende drie dagen de beurt aan de coureurs en teams uit de twee lichtere klassen om voor het eerst dit jaar hun gezamenlijke krachten te meten.

Nadat een jaar geleden Triumph zijn intrede deed in de Moto2 klasse als nieuwe motorleverancier en er de nodige technische aanpassingen waren hebben de meeste coureurs en teams inmiddels een jaar ervaring achter de rug met de huidige geldende technische regels, iets dat niet wil zeggen dat ons ook in 2020 weer de nodige spannende races te wachten staan. Zo zagen we een aantal Moto2 coureurs na afloop van 2019 de overstap maken naar o.a. de MotoGP klasse, een ander kampioenschap en zullen we in 2020 een aantal debutanten in actie zien komen.

Bekende namen
Oudgediende Tom Lüthi zal in 2020 gewoon weer van de partij zijn in de klasse. De Zwitser, die op een uitstapje van een jaar naar de MotoGP klasse elk seizoen actief is geweest in de klasse, zal komend seizoen net als in 2019 wederom uitkomen voor het Liqui Moly Intact GP team en samen met Marcel Schrötter het rijdersduo vormen voor het Duitse team.

Lorenzo Baldassarri (Flexbox HP 40) kende in 2019 een flitsende start van het seizoen, net als zijn voormalige teamgenoot en huidig Estrella Galicia 0,0 Marc VDS-coureur Augusto Fernandez, die midden vorig jaar regerend Moto2 wereldkampioen en dit seizoen naar de MotoGP klasse overgestapte Alex Marquez regelmatig op de hielen zat, zullen komend seizoen weer van de partij zijn, net als Jorge Navarro (Speed Up Racing), die in 2019 ook een aantal keren heel dichtbij een overwinning was, Luca Marini (Sky Racing Team VR46), Xavi Vierge (Petronas Sprinta Racing), Remy Gardner (ONEXOX TKKR SAG Team)… allemaal coureurs die al een serieus tempo hebben laten zien maken zich op voor een nieuw seizoen in de klasse.

Er zal echter één routenier ontbreken de komende dagen, en dat is Sam Lowes (EG 0,0 Marc VDS. De Brit is namelijk herstellende van een schouderblessure die hij opliep bij een crash vorige week tijdens een privé-test op hetzelfde circuit in Jerez.

Veranderingen
Het Red Bull KTM Ajo is overgestapt naar een Kalex-chassis – KTM is vanaf dit seizoen niet meer actief in de Moto2 klasse met eigen chassis – het Aspar Team is overgestapt op een Speed Up chassis terwijl NTS RW Racing GP en MV Agusta Temporary Forward beiden de afgelopen maanden van hun chassis leverancier de nodige nieuwe updates hebben ontvangen. Allemaal veranderingen en ontwikkelingen die de komende dagen met belangstelling gevolgd zullen worden.

Nieuwkomers
Er zijn enkele interessante nieuwkomers op de grid, waaronder regerend Moto3 wereldkampioen Lorenzo Dalla Porta (Italtrans Racing Team), zijn voormalige titelrivaal Aron Canet (Aspar Team), Europees Moto2 racewinnaar Hector Garzo (Flexbox HP 40) – die vorig seizoen al kennismaakte met het podium in een Grand Prix weekend door bij de eerste drie te finishen in een FIM Enel MotoE World Cup wedstrijd – en zijn vaste belager in 2019 in het FIM CEV Repsol, regerend Europees Moto2 kampioen Edgar Pons (Federal Oil Gresini Moto2).

Nederlander
Bo Bendsneyder zal ook in 2020 weer van de partij zijn in de klasse en voor het tweede seizoen op rij uitkomen voor het Nederlandse NTS RW Racing GP. Bendsneyder kende in 2019 een veel belovende start van het seizoen nadat hij tijdens de wintertesten verraste met het rijden van indrukwekkende en snelle rondetijden. Ook tijdens de eerste Grand Prix weekenden wist de Rotterdammer een aantal sterke races te rijden. Ondanks dat chassisfabrikant NTS gedurende het seizoen de nodige updates bracht bleek de concurrentie gedurende het seizoen grotere stappen te maken waardoor het steeds lastiger werd om de klasseringen van de eerste wedstrijden te kunnen evenaren. Het seizoen 2019 kan voor Bendsneyder dan ook gezien worden als een teleurstellend verlopen seizoen.

Na afloop van het seizoen ging Bendsneyder vervolgens onder het mes, een operatie waarbij de metalen pen verwijderd werd die de artsen ruim een jaar eerder geplaatst hadden na zijn zware crash in Japan. Het herstel verliep iets minder snel dan verwacht maar inmiddels is de 2015 Red Bull MotoGP Rookies Cup kampioen volledig herstel, fit en kan hij niet wachten om woensdag in Jerez voor het eerst in 2020 op zijn Moto2 machine te mogen stappen.

Naast het feit dat Bendsneyder de afgelopen weken hard gewerkt heeft om fit te worden hebben de NTS engineers in Spanje ook keihard gewerkt. Zo staat er in Jerez een compleet nieuwe NTS machine klaar voor Bendsneyder – en uiteraard zijn nieuwe teamgenoot Jesko Raffin. De 2020 NTS is op vele punten aangepast en wat niet geheel onbelangrijk is, aanzienlijk lichter dan de vorige versies.

Presenteerden NTS RW Racing GP en Bo Bendsneyder een jaar geleden hun plannen voor het seizoen tijdens de MOTORbeurs Utrecht, dit jaar zal dat niet gaan aangezien de test in Jerez nagenoeg tegelijk plaatsvind met de beurs in Utrecht. De komende dagen zal het team zich echter voor het eerst gaan presenteren in de nieuwe kleuren voor het nieuwe seizoen. We zullen jullie hiervan de komende dagen uiteraard op de hoogte houden.

Hafizh Syahrin
Over een terugkeer gesproken, Hafizh Syahrin (Aspar Team) maakt zijn comeback in de Moto2 klasse na de afgelopen jaren actief te zijn geweest in de koningsklasse. De Maleisiër krijgt in de Moto2 klasse gezelschap van zijn landgenoot en vanuit het Europees kampioenschap overkomende Kasma Daniel Bin Kasmayudin (ONEXOX TKKR SAG Team).

De Japanner Tetsuta Nagashima verhuisde de afgelopen winter naar Red Bull KTM Ajo (Kalex chassis). Zijn nieuwe teamgenoot Jorge Martin was onlangs het snelst tijdens de eerste dag van een privé-test. De 2018 Moto3  wereldkampioen ging echter tijdens de tweede dag hard onderuit waardoor hij niet meer in actie kon komen. De berichten zijn echter dat Martin inmiddels voldoende hersteld is en er de komende dagen gewoon weer bij zal zijn.

Een andere coureur om de komende dagen in de gaten te houden is Marco Bezzecchi. De Italiaan moest na afloop van vorig seizoen op zoek naar een nieuwe werkgever aangezien zijn Red Bull KTM Tech3 Team besloot om zich terug te trekken uit de Moto2 klasse. Bezzecchi vond onderdak bij het Sky Racing Team VR46, en niet onverdienstelijk zo bleek onlangs tijdens een privé-test waar hij tijdens de tweede en afsluitende dag de snelste rondetijd liet noteren. Bezzecchi’s teamgenoot Luca Marini zal zich komend seizoen vanzelfsprekend ook weer van zijn beste kant willen laten zien, helemaal nu er zich voor 2021 kansen voordoen om de overstap te kunnen maken naar de koningsklasse.

Nicolo Bulega zal in zijn tweede jaar in de klasse en na zijn overstap van Sky Racing Team VR46 naar Federal Oil Gresini Moto2 opnieuw een stap willen maken, Enea Bastianini, die na een sterk debuutseizoen in de Moto2 klasse het Italtrans Racing Team trouw bleef zal weer van zich wil laten spreken net als 2019 Rookie of the Year Fabio Di Giannantonio (Speed Up Racing)……..kortom het beloofd een vanouds spannend en uitdagend 2020 Moto2 seizoen te gaan worden.

De Moto2 en Moto3 klasse rijden de komende dagen afzonderlijk hun sessies. Voor het tijdschema gedurende de drie dagen verwijzen we jullie naar onderstaande link: Tijdschema en volledige uitslagen.

 

Official Moto3 & Moto2 Test Jerez:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de Racesport.nl App