Pecco Bagnaia: “De 2024 Ducati is goed, de ingenieurs kunnen heel tevreden zijn”

4396
Pecco Bagnaia - Circuit Ricardo Tormo | © Randy van Maasdijk

Pecco Bagnaia voelde afgelopen week voor het eerst de Ducati Desmocedici GP24 aan de tand tijdens de officiële MotoGP test in Valencia. De nu tweevoudig MotoGP kampioen was zeer te spreken over het ontwikkelingswerk dat de Italiaanse fabrikant heeft uitgevoerd.

Nadat Pecco Bagnaia op zondag zijn tweede MotoGP wereldtitel in de wacht sleepte moest hij zich twee dagen later alweer melden op het Circuit Ricardo Tormo om te beginnen aan zijn titelverdediging voor 2024. Ondanks dat Ducati in 2023 dominant was, en maar liefst 17 van de 20 Grand Prix races wist te winnen, is er in Borgo Panigale hard gewerkt om het nieuwe model nog beter te maken.

Lees ook: Gigi Dall’Igna: “De fabrieksmachine van 2024 zal een grote stap zijn ten opzichte van 2023”

Nadat Bagnaia eerst een aantal ronden reed op zijn kampioenschapwinnende 2023-machine was het tijd om de nieuwe machine aan de tand te voelen. In totaal reed de Italiaan 51 ronden en sloot hij de test af met de elfde rondetijd. Het doel was dan ook niet om een snelle rondetijd op de klok te zetten maar vooral het nieuwe motorblok te evalueren zodat de ingenieurs weten wat ze de komende twee maanden moeten doen voordat er begin februari weer getest wordt op het Sepang International Circuit in Maleisië.

Zijn media debrief begon Bagnaia met een grote glimlach en twee opgestoken duimen over de nieuwe Ducati Desmocedici GP24.

Pecco Bagnaia: “De nieuwe machine is goed. De ingenieurs van Ducati kunnen heel tevreden zijn met hun werk want de machine is op veel vlakken al op hetzelfde niveau [als het voorgaande model] en dat is een goed begin, op andere vlakken is het al beter. Dat is een goede manier om te beginnen ook al is Valencia niet het beste circuit om verschillende zaken te proberen, daarnaast hielp de stevige wind ook niet mee. We hebben alles kunnen proberen en iedere sessie begon ik me beter te voelen. Ik ben heel blij. We hebben hetgeen verbeterd waar ik om vroeg en dat is het insturen voor de bocht. Daarnaast moeten we nog werken aan de vermogensafgifte maar daar hebben we tijd voor, ik denk dat we heel blij kunnen zijn.”

In het begin van 2022 werd pas op het laatste moment de knoop doorgehakt wat betreft de specificatie van het motorblok voor de Ducati, in dat seizoen reden Prima Pramac Racing coureurs Jorge Martin en Johann Zarco dan ook met een ander motorblok dan Pecco Bagnaia en Jack Miller. In 2023 was er meer rust in de tent wat betreft de gemaakte ontwikkelingen maar dat wil niet zeggen dat Bagnaia daar volledig tevreden mee was.

Pecco Bagnaia: “Afgelopen jaar zijn we de andere kant op gegaan en was de vermogensafgifte te soepel. Ik heb liever een motor waarmee ik ‘verbonden’ ben met de gashendel in acceleratie. Met de 2024 machine voel je het vermogen beter.”

Pecco Bagnaia – Circuit Ricardo Tormo | © Randy van Maasdijk

Bagnaia gaf verdere uitleg over de verschillen tussen de verschillende generaties van de Ducati.

Pecco Bagnaia: “Ik denk dat de stap die we nu gemaakt hebben vergelijkbaar is van 2022 naar 2023, van 2021 naar 2022 was een grote stap. Met de motor van 2022 hadden we vanaf het begin al een probleem maar uiteindelijk konden we alles verbeteren, aan het einde van vorig seizoen was alles fantastisch. Met de oude machine [2022] kon je beter insturen en meer bochtensnelheid behouden. Die van 2023 was heel goed bij het aanremmen en er was veel grip maar bij het insturen verloren we wat tijd. Ik denk dat de machine van 2024 qua gewichtsverdeling meer lijkt op de machine van 2022. Wat mij betreft heeft dat geholpen en ik denk dat het ook Enea [Bastianini] heeft geholpen.

Tijdens deze test heb ik me alleen maar bezig gehouden met het motorblok want ik wilde niet teveel dingen tegelijk proberen. De zaken betreft het chassis en de afstelling zullen we in Maleisië testen, het was belangrijk om nu geen twijfels te hebben over de nieuwe machine.”

Tijdens de testdag in Valencia ging de meeste aandacht naar Marc Márquez die voor het eerst op de Ducati stapte. De Spanjaard zal komend seizoen beschikken over het 2023 model waar Bagnaia iets meer dan een week geleden de wereldtitel mee wist te winnen. Een tijdje terug deed de Italiaan een voorspelling over de eerste test van Márquez en die kwam bijna uit.

Pecco Bagnaia: “Toen Marc zijn contract voor 2024 had getekend zei ik al tegen de media dat hij tijdens de eerste test de snelste zou zijn, uiteindelijk zat ik daar behoorlijk dichtbij met mijn voorspelling. Ik denk dat hij heel tevreden kan zijn met onze motor, het zag er allemaal iets soepeler uit dan afgelopen seizoen.”

In het weekend van 9 t/m 11 februari zien we Bagnaia en alle andere vaste MotoGP coureurs voor het eerst weer in actie tijdens de officiële wintertest op het Sepang International Circuit in Maleisië.




Handige links 2024 Valencia Official MotoGP Test:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag (actie)
Fotoverslag (technisch)
Fotoverslag (Marc Marquez Ducati debuut)



  • Marc Marquez & Marco Bezzecchi
  • Pedro Acosta
  • Fabio Di Giannantonio
  • Fabio Quartararo
  • Raul Fernandez
  • Joan Mir
  • Enea Bastianini
  • Fabio Quartararo
  • Takaaki Nakagami
  • Marco Bezzecchi
  • Luca Marini
  • Raul Fernandez
  • Fabio Quartararo
  • Enea Bastianini
  • Aleix Espargaró
  • Jack Miller
  • Maverick Viñales
  • Joan Mir
  • Cal Crutchlow
  • Jorge Martin
  • Alex Rins
  • Marc Marquez
  • Francesco Bagnaia
  • Luca Marini
  • Jack Miller
  • Luca Marini
  • Franco Morbidelli
  • Luca Marini


  • LCR Honda
  • Gresini Racing MotoGP
  • Gresini Racing MotoGP
  • LCR Honda
  • Gresini Racing MotoGP
  • GASGAS
  • Ducati
  • Gresini Racing MotoGP
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Pramac Racing
  • Pramac Racing
  • Ducati
  • Ducati
  • Ducati
  • Ducati
  • KTM
  • KTM
  • KTM
  • KTM
  • Yamaha
  • Yamaha
  • Yamaha
  • Yamaha
  • Yamaha
  • Yamaha
  • LCR Honda
  • Yamaha
  • Yamaha
  • LCR Honda
  • LCR Honda
  • LCR Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Yamaha
  • Yamaha
  • Honda
  • Yamaha


  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez


Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’