Persbericht: Molenaar Racing GP

165

WISSELENDE OMSTANDIGHEDEN WERKEN NIET IN HET VOORDEEL VAN SCHOUTEN (30E) STORTBUIEN TEISTEREN LE MANS: SMRZ EN 28 COLLEGAƕS TRAINEN NIET OF NAUWELIJKS MOEIZAME EERSTE TRAINING VOOR JURGEN VAN DEN GOORBERGH (20E)

Net als donderdagavond en vrijdagmorgen in alle vroegte, teisterde aan het einde van de 1e trainingsdag hevige regenbuien het befaamde Circuit Bugatti Le Mans.







De regen was zelfs zo heftig, dat slechts 5 van de 33 250cc coureurs zich heeft weten te kwalificeren. De rest probeerde het een rondje of bleef wijselijk in de pitbox, want er stroomden daadwerkelijk riviertjes van enkele centimeters diep over het Franse asfalt. ƒToen ik Debon, De Angelis en Watz enorme smakkers zag maken van de aquaplaning, heb ik de helm maar weer even afgedaan. Het was echt onverantwoordƓ, meldde Jakub Smrz, die in de droge ochtendsessie een 16e trainingstijd liet noteren. ƒIn de eerste vrije training ging het naar wens. De vering was nog niet optimaal afgesteld en ik heb niet gepusht, Evengoed kwam ik tot de 16e tijd. Een tijd die ik constant reed, dus dat zit wel goed. Alleen aan het aanscherpen van de tijden kwamen we vanmiddag niet toeƓ, weet ƔKuba, die vorig jaar op Le Mans met een 11e plaats zijn beste seizoensprestatie neerzette. De wolkbreuk zette het geaccidenteerde circuit letterlijk en figuurlijk blank, en de Grand Prix-piste die normaal gesproken omzoomd zou moeten zitten met duizenden fans, lag er vrijdagmiddag troosteloos en verlaten bij.

Ook de 125cc categorie had met wisselende omstandigheden te maken, alleen in omgekeerde volgorde. Zo startte Raymond Schouten en zijn collegaƕs vanmorgen op een natte baan op regenbanden, die na een rondje of vijf verwisseld konden worden voor slicks. ƒMaar de baan bleef overal natte plekken houden, dus echte overal voluit gaan was er niet bij. Onder die omstandigheden kwam ik tot een 19e tijd, zeker niet slechtƓ, rekende Schouten, die ƕs middags om 1 uur op een door de MotoGP-rijders droog gereden baan in actie moest komen. ƒDoor de regen heeft de baan nog niet de grip die er vorig jaar was. Dat krijgt de baan pas als er Ɣvastƕ rubber op de baan gepoetst is door de MotoGP-mannen. Niemand kwam dan ook aan zijn rondetijden van vorig jaar, ook ik bleef daar een kleine seconde boven, terwijl er op de meeste andere GP-circuits na de 1e trainingsdag al onder zitten. Het is een bomvol deelnemersveld met 41 rijders en dus aardig wat wildcards. Vanmorgen zat ik er met de wisselvallige omstandigheden goed bij, maar ondanks dat ik 3 seconden van mijn tijd afreed, maakte ik in verhouding op de droge baan minder progressie dan een aantal; van mijn concurrenten. Mijn probleem was de grip en het feit dat ik mijn Honda moeilijk op de lijn kon houden. Hij dreef steeds naar buiten. We denken dat het een combinatie van vering en banden is dat hier niet helemaal goed functioneert. Van Dunlop krijgen we morgen een bredere achterband om te testen, wie weet pakt dat goed uit. Ook zal Tim de Bot, de veringspecialist in het team nog wat aan de vering aanpassen. En dan is het hopen dat we zaterdag een droge tijdtraining krijgen, zodat ik mezelf nog wat plaatsen kan verbeterenƓ, meldde Raymond, die in zijn camper schuil zocht. Teamchef Hans Spaan zag wel degelijk lichtpuntjes. ƒMet een rondetijd op 2,9 seconde achter de kopmannen heeft Raymond er nog niet zo dicht bijgestaan als nu, dat gaat dus de goede richting opƓ.

Moeizame eerste training voor Jurgen (Bron: racesport.nl)

Om klokslag 14.00 uur vertrok Jurgen, samen met zijn collega’s voor zijn eerste, en voor de rest de tweede, vrije training. Het werd een moeizame training omdat het na circa 25 minuten begon te regenen. Voor de regenbui was Alex Barros de snelste man. Barros laat elke race weer zien dat er rekening met hem moet worden gehouden. Hij werd gevolgd door Gibernau en Biaggi. Colin Edwards zat er wederom goed bij met een vierde tijd, gevolgd door Nakano, die we nauwelijks nog een verrassing kunnen noemen, en Melandri die op tijd de snelheid gevonden schijnt te hebben. De regen werd aangekondigd door een schuiver van wie anders dan Ruben Xaus. De Spanjaard kon ongedeerd het stof uit zijn pak kloppen maar de Yamaha werd fors beschadigd. Vervolgens was het een kwartier rustig op de baan. In het laatste kwartier reden de heren nog wel een aantal ronden op de regenbanden maar verbeteringen van tijden zaten er uiteraard niet meer in.

Voor Jurgen van den Goorbergh was het een moeizame eerste training gezien de wisselende weersomstandigheden. Jurgen reed in totaal 15 ronden (10 in het droge en 5 in het natte).Hij belandde uiteindelijk op een 20ste plaats met een tijd van 1.40.289, een kleine 6 seconden langzamer dan Barros. Interessant in deze is even te kijken naar de tijden in de regen. Ook dan is Barros de snelste, gevolgd door Melandri en Gibernau. Jurgen reed 5 rondjes in de regen en verbeterde zijn tijd per ronde met zo’n 2 seconden. Uiteindelijk kwam Jurgen op de natte baan tot 1.50.714, ruim 4,5 seconden langzamer dan Barros. Het is te hopen dat het morgen in elk geval ĀŽĀŽn soort weer is zodat hij zich beide trainingen kan concentreren op de afstelling.