Maar liefst 17 seizoenen was Peter Schalken actief in de Nederlandse wegracesport. Tijdens de Battle of the Nations nam de Brabander in stijl afscheid van de actieve sport door in de laatste race van zijn carrière als derde te eindigen. Het definitieve afscheid kon daarmee groots op het podium gevierd worden.

Peter Schalken begon in het seizoen 2000 in de Yamaha TZR 125cc klasse waarna in 2001 de overstap volgde naar de Aprilia RS 250cc Cup. Schalken streed daarin onder andere tegen Raymond Schouten, Jarno van de Marel en Allard Kerkhoven die op dit moment nog steeds actief is in de KTM Duke Battle.

In het seizoen 2002 werd een jaar gereden in het ONK 125cc kampioenschap waarna de overstap volgde naar de 600 klasse in toen nog Junior Stock klasse. Smits verhuur zorgde destijds voor de motoren en is Peter vervolgens tot aan zijn laatste race trouw gebleven als sponsor. In het seizoen 2005 volgde de overstap naar de Supersport 600 klasse waarna in 2009 de overstap volgde naar de Dutch Superbike klasse. In dat jaar werd Peter direct vijfde in de eindstand van het ONK.

De echte doorbraak kwam er voor Peter helaas niet. Met name de laatste drie seizoenen werden gekenmerkt door steeds een pittige valpartij met langdurig blessureleed tot gevolg. Mede hierdoor en door de steeds weer enorm veel energie verslindende winterse zoektocht naar sponsoren heeft de Brabander besloten dat het mooi geweest is.

Het had een mooi afsluitend seizoen moeten worden voor de inmiddels 32-jarig coureur uit Dussen. Schalken tekende voorafgaand aan het seizoen een contract met DF Racing waarmee hij de beschikking kreeg over een snelle Yamaha R1M. Het seizoen begon echter helaas niet optimaal. Op het Franse circuit van Croix ging Peter, liggend op de derde plaats, in de eerste race onschuldig onderuit. De machine kon worden opgepakt en een sterke inhaalrace bracht hem nog terug naar de vierde plaats.

In de tweede race volgde opnieuw een valpartij. Bij het opkomen van het rechte stuk kreeg de Yamaha coureur zijn eerste highsider van het seizoen te verwerken en dat leverde een nulscore op. Begin mei volgde op het circuit van Hengelo een tweede highsider in de eerste ONK Dutch SBK race waarna in de tweede race nog een achtste plaats werd behaald.

Het weekend daarop werd Schalken op de Nürburgring in de eerste race onderuit gekegeld door een eerder gevallen en daardoor zeer haastige Mathieu Gines waarna in race twee een technisch probleem voor de tweede nulscore van die dag zorgde.

Vol goede moed werd vervolgens uitgekeken naar de Pinksterraces op het Paalgraven circuit in Oss waar Peter gebrand was op een paar goede uitslagen. Zijn trouwe schare supporters kwam op Pinkstermaandag echter voor niets naar Oss want een pittige highsider in de trainingen zorgde voor een vervelende en langdurige schouderblessure.

Peter wilde zijn carrière echter perse rijdend afsluiten en verscheen daarom, nog steeds verre van fit, aan de start van het laatste raceweekend van het 2016 seizoen, de Battle of the Nations op het TT Circuit Assen.

Na een negende plaats in de training volgde op de zondag nog een uitvalbeurt in de eerste race. Op de opdrogende baan was de bandenkeuze van Schalken niet de juiste waarna hij geen risico nam en de Yamaha in de pits parkeerde.

Onder een stralend zonnetje en op een droge baan werd halverwege de middag de tweede race gereden. Het besef dat het zijn laatste race ging worden zorgde voorafgaand aan die race al voor de nodige emotionele momenten bij de liefhebber pur sang.

Met veel pijn werden de laatste 14 ronden van zijn carrière afgewerkt en waar eigenlijk niemand binnen het team in de verste verte ook maar van had durven dromen kwam gelukkig toch uit. Peter finishte zijn laatste race als derde waarna er een voor hem prachtige afsluitende podiumceremonie volgde. Samen met zijn beide zoontjes werd de laatste beker uit zijn lange carrière in ontvangst genomen en genoot Schalken met zijn team, sponsoren, supporters en publiek zichtbaar van de mooie woorden van speaker van dienst Martin van Ellickhuizen.

Uiteraard volgde er vervolgens nog een mooi afscheidsfeestje op de paddock waarbij er de nodige tranen moesten worden weggepinkt. Tranen van weemoed enerzijds en tranen van vreugde anderzijds. Dat de KNMV officials het bij dit afscheid af lieten weten mocht de pret niet echt drukken. Helaas konden enkele trouwe sponsoren, waaronder Gerrit Timmermans (Verti Advies) niet aanwezig zijn bij dit afscheid. Er volgt echter nog een afsluitend teamfeest waar het allemaal nog eens dunnetjes zal worden overgedaan.

Met het stoppen van Schalken verdwijnt er helaas een team van de paddock dat kenmerkend was voor de Brabantse gemoedelijk- en gezelligheid. Schrijver dezes was de laatste jaren redelijk kind aan huis in het riante paddock onderkomen van het DVC Racing team.

De Racesport.nl redactie wil bij deze Peter, zijn ouders en zijn team hartelijk bedanken voor de genoten gastvrijheid door de jaren heen. Uiteraard wensen we hem en de mensen om hem heen alle goeds toe. Wat overblijft zijn in elk geval vele prachtige herinneringen.