Pol Espargaró flirtte de afgelopen weken met een mogelijke overstap naar het WorldSBK maar lijkt nu toch te kiezen voor een langer verblijf bij KTM als MotoGP test- en reservecoureur. Daarmee verkiest hij een verlenging van zijn huidige rol boven een overstap naar het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap, waar meerdere fabrieksteams belangstelling toonden.
Na zijn invalbeurten bij Tech3 KTM – waar hij als vervanger van Maverick Viñales in Brno negende en in Hongarije achtste werd – groeide de belangstelling voor Pol Espargaró. Nadat de Spanjaard zelf een balletje opgooide door te vertellen dat hij in 2026 weer aan de slag wilde als fulltime racer melden BMW, Honda en Yamaha zich bij de jongste van de twee broers Espargaró en zijn persoonlijke manager Albert Valera. Alle drie fabrikanten toonden interesse voor de Spanjaard binnen hun WorldSBK fabrieksteam.
Maar na een aantal gesprekken bleek al snel dat BMW Motorrad koos voor Miguel Oliveira en dat men bij Honda Somkiat Chantra naar voren schoof als de nieuwe teamgenoot van Jake Dixon. Bij Yamaha hoopte men Espargaró binnen te kunnen halen als opvolger van de na dit seizoen stoppende Jonathan Rea.
Inmiddels is echter wel duidelijk dat Espargaró en zijn manager dit aanbod naast hun neer hebben gelegd. Espargaró zelf lijkt inmiddels van gedachten te zijn veranderd en een overstap naar het FIM Superbike World Championship niet meer te ambiëren.
Pol Espargaró: “Racen als reserverijder is niet ideaal, maar de combinatie van testwerk, af en toe een wildcard en mijn mediaprojecten voelt perfect.”
Samen met Dani Pedrosa vormt Espargaró de kern van het KTM MotoGP testteam. Hun ontwikkelingswerk lijkt steeds meer hun vruchten af te werpen gezien de resultaten tijdens de afgelopen Grand Prix weekenden. De grootste ‘frustratie’ van Espargaró de afgelopen maanden was echter het aantal wildcard deelnames. KTM heeft als concessiefabrikant recht op maximaal zes extra inschrijvingen, maar gezien de onzekere situatie bij KTM de afgelopen tijd – in combinatie met de ingrijpende reglementswijzigingen voor 2027 – deed de Oostenrijkers besluiten dit seizoen geen gebruik te maken van deze mogelijkheid en geen enkel wildcard optreden te doen met Espargaró. De Spanjaard moest en moet het dus doen met ‘slechts’ een incidentele invalbeurt – zoals in zijn geval voor de geblesseerde Viñales. Hoe wat en waar is nog niet bekend, maar het lijkt erop dat KTM en Espargaró een compromis hebben gevonden waardoor de plannen voor een WorldSBK avontuur definitief van tafel zijn.
Handige links Red Bull Grand Prix of San Marino and the Rimini Riviera:
Volledig tijdschema en uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’