Quartararo over zijn Covid-19 infectie en het wisselen van zitje met Rossi

550
Fabio-Quartararo-Yamaha
Fabio Quartararo | foto© Yamaha Racing

Fabio Quartararo sprak maandag na afloop van de Monster Energy Yamaha MotoGP teampresentatie voor het eerst met de media als officieel Yamaha MotoGP fabriekscoureur. De 21-jarige Fransman sprak over de naweeën van zijn Covid-19 infectie, het ruilen van plaats met Valentino Rossi en de extra druk als fabriekscoureur.

Fabio Quartararo zal in 2021 de plaats binnen het Monster Energy Yamaha MotoGP Team overnemen van Valentino Rossi, een plaats die de populaire Italiaan maar liefst vijftien seizoenen lang heeft opgeëist. Het tweetal wisselt eigenlijk van positie, immers Rossi gaat in 2021 uitkomen voor Petronas Yamaha SRT, het team waarvoor Quartararo de afgelopen twee seizoenen uitkwam. De Fransman reageerde maandag echter redelijk fel toen hem gevraagd werd hoe het voelde om de plaats van Rossi binnen het fabrieksteam over te nemen.







Fabio Quartararo: “Ik neem Valentino Rossi’s zitje niet over, dat is uniek. We ruilen gewoon van positie en dat is als een droom die uitkomt. Voor mij is het een heel groot en uniek moment om te ruilen van zitje met je idool. Ik weet zeker dat hij het heel goed zal doen als Yamaha hem dezelfde steun geeft. Ik reed de afgelopen twee jaar bij Petronas Yamaha SRT en ik voelde me daar erg op mijn gemak, het zijn geweldige mensen.”

Eind vorige week onthulde Quartararo dat hij in december een Covid-19 infectie had opgelopen. Tijdens de media-debrief maandagochtend vertelde Quartararo dat hij flink ziet is geweest, zich flink beroerd heeft gevoeld, er een periode flink last van heeft gehad en zich best wel zorgen heeft gemaakt met het oog op de start van het 2021 MotoGP seizoen.

Fabio Quartararo: “Van Jerez tot Portimão was ik heel erg streng voor mezelf en altijd thuis, met Tom of mijn familie – een heel klein groepje. Je wast je handen dan niet zo veel als tijdens het seizoen, je zet je mondkapje iets te vaak af… En zo heb ik Covid-19 opgelopen – en het heeft me behoorlijk te pakken gehad. Het kostte me minstens een maand om weer 100 procent te worden. Ik was dan ook best een beetje bezorgd, maar nu voel ik me weer geweldig. Ik ben weer op een heel goed fysiek niveau. Niet alleen fysiek gezien, ik heb de afgelopen winter ook gewerkt aan het mentale aspect. Ik diverse keren een psycholoog bezocht, het gaat geweldig maar ik ga hem voor het begin van het seizoen ook nog een aantal keren weer zien.”

In 2020 voerde Quartararo voor het eerst in zijn toch al lange carrière gedurende het seizoen de tussenstand aan in een kampioenschap, en dat was dus een nieuwe ervaring en bracht ongetwijfeld extra druk met zich mee. Als Yamaha fabriekscoureur is er komend seizoen zeker ook extra druk, hoe denkt de coureur uit Nice daar mee om te gaan.

Fabio Quartararo: “In een fabrieksteam heb je ongetwijfeld meer druk, maar je hebt ook meer steun. Tijdens het testen ontwikkel je de motor een beetje meer voor jezelf. Bij Petronas had ik alles, maar ik bevestigde alleen of iets werkte of niet. Maar als je in het fabrieksteam zit, kun je zeggen: We moeten dit en dat veranderen om beter te worden. De fabriek probeert het dan meestal zo goed als mogelijk voor je te maken. Misschien is er dit seizoen meer druk, maar ik heb de laatste jaren geleerd over hoe ik met druk moet omgaan. Het afgelopen seizoen stond ik voor het eerst in een seizoen aan de leiding in de tussenstand van een kampioenschap. Ik heb daar veel van geleerd en ik zie het niet als een probleem. Daarnaast denk ik dat fabriekscoureur zijn uiteindelijk een goede druk met zich meebrengt. Ik denk dat we het plezier kunnen combineren met het serieuze werk. Het is belangrijk om je goed en op bepaalde momenten ontspannen te voelen. Natuurlijk is deze stap een zeer belangrijk moment in mijn carrière, maar het is niet zo dat nu met de verhuizing van het satellietteam naar het fabrieksteam iedereen streng moet worden. We doen ons werk en als we daarna nog wat kunnen babbelen met de monteurs, ik tenslotte weer bijna dezelfde groep mensen om me heen. Ik denk niet dat er wat dat betreft niet veel zal veranderen voor mij als fabriekscoureur, we zullen binnen het fabrieksteam ook dezelfde familiesfeer zeker weer hebben.”

De eerste wedstrijd waar Quartararo als officieel Yamaha MotoGP coureur in actie zal komen staat vooralsnog gepland voor zondag 28 maart op het Losail International Circuit in Qatar. Vooralsnog zijn er nog geen berichten dat dit Grand Prix weekend niet door zal gaan, anders is dit voor FIM Superbike World Championship kalender.

Dinsdag 16 februari komt Dorna namelijk met een update van de onlangs gepubliceerde voorlopige 2021 kalender. Welke veranderingen er precies bekend gemaakt gaan worden is op dit moment nog niet bekend, maar dat het 2021 WorldSBK seizoen later zal beginnen, dat er nieuwe data komen voor de evenementen in Assen, Estoril en Donington Park lijken inmiddels wel zo goed als zeker. Sterker nog, het zou zo maar eens kunnen dat we tot juni of misschien zelfs wel juli moeten wachten alvorens het 2021 WorldSBK seizoen geopend zal worden.

De grote vraag die bij veel MotoGP journalisten, betrokkenen, coureurs en teams voor op de lippen ligt….komt er binnenkort ook een update van de 2021 MotoGP kalender?