Ook voor de coureurs is het een bijzondere- en onzekere tijd vanwege de uitbraak van het coronavirus. Na een winter van voorbereiding staan er voorlopig geen races op het programma en is het vooralsnog onduidelijk wanneer de eerste race überhaupt wordt verreden. Hoe gaan de coureurs hiermee om, hoe houden ze hun conditie op peil en wat zijn de gevolgen?

De komende tijd zetten we regelmatig een aantal bekende en minder bekende coureurs in de spotlights door ze allen een tiental vragen voor te leggen.In deze editie: ONK SuperCup 1000 coureur Danny van der Sluis.

Wie is Danny van der Sluis?

  • Naam: Danny van der Sluis
  • Bijnaam: Sluusie
  • Geboren op: 12-02-1997 te Staphorst
  • Woonplaats: Staphorst
  • Partner: Johanne
  • Kampioenschap: ONK SuperCup 1000
  • Team: TT-Racing
  • Specialiteit: Conditioneel en knokken tot op de streep. Het laatste gedeelte van de race is dan ook altijd sterk.
  • Op het circuit te herkennen aan: Nummer 10!
  • Favoriete circuit: Ik twijfel een beetje tussen Dijon en Almeria. Beide circuits zijn erg gaaf om op te rijden door de hoogteverschillen en snelle bochten.
  • Facebook: Dannyvdsluis10/
  • Twitter: –
  • Instagram: @Dannyvdsluis10

Allereerst de belangrijkste vraag, hoe staat het met jouw gezondheid en de mensen in jouw omgeving?

Gelukkig gaat het goed met mij. Ook in de familie en directe omgeving hebben we nog niet veel last van het virus. Afkloppen maar…

Naast het niet doorgaan van races, welke beperkende maatregel van de overheid is voor jou het meest lastig?

Vooral de beperkingen voor de circuits en het verbod voor het aantal mensen in één ruimte. Naast het trainen op de motor is het dus ook niet mogelijk om naar een sportschool te gaan. Dus nu zijn we thuis maar aan het trainen.

Heb je dit seizoen überhaupt al op de motor gezeten, zo ja, waar en hoe ging dat?

Nee helaas nog niet. We hadden de voorjaarstraining in Spanje net een week te laat in de planning staan. Een paar dagen voor vertrek werden alle circuits gesloten en zag ik de voorjaarstraining aan mijn neus voorbijgaan.

Heb je momenteel contact met je team, hoe is de situatie en de sfeer daar?

Jazeker heb ik dat, onderling is de sfeer absoluut goed. De sfeer naar de buitenwereld en het hoe nu verder is wel een beetje gespannen. We hopen met z’n allen dat deze ellende maar zo snel mogelijk voorbij mag gaan en we kunnen laten zien wat we in de winter voor mekaar gebokst hebben. Wij zijn er in ieder geval klaar voor!

Na een winter nu weer lange tijd niet op je racemotor, kun je voor die specifieke ‘race fitheid’ eigenlijk wel goed trainen?

Deze race fitheid is op dit moment heel moeilijk te trainen. Ik zorg maar dat ik zelf conditioneel topfit ben zodat wanneer we weer mogen racen we hier gelijk aan kunnen werken.

Trainingsmogelijkheden zijn nu beperkter, hoe hou je je algehele conditie op peil?

We hebben van de sportschool waar ik normaal train diverse spullen ter beschikking gekregen. Zodoende kan ik thuis nog wat doen en blijf ik zeker wel fit.

Verwacht je problemen op financieel gebied voor jezelf of je team?

Ik verwacht zeker wel de nodige problemen door de huidige situatie. Sponsoring is voor een bedrijf toch één van de eerste dingen waar men op gaat bezuinigen. Zeker gezien het feit dat veel bedrijven erg veel last hebben van de huidige crisis en dit de komende tijd naar verwachting niet gaat verbeteren. Voor het team en mezelf ziet het er op dit moment nog goed uit maar we houden er zeker rekening mee er bepaalde bedrijven af zullen vallen welke we weer op moeten vullen.

Wat zijn je gedachten over de financiële gevolgen voor de race wereld voor dit jaar en de komende jaren?

Ik denk dat heel veel coureurs en teams hier de gevolgen van gaan merken. Ook heb je in Nederland veel coureurs die zelf een bedrijf hebben of ZZP’er zijn. Vooral in deze groep zal men het gaan merken.

Ondanks alles, en stel dat we binnenkort weer gaan racen. Wat zijn in dat geval je doelstellingen?

Ik had als doelstelling om de titel te verdedigen en enkele IDM’s mee te gaan pakken. Alleen zal dit kalender technisch wel een hele uitdaging worden aangezien het seizoen nu nog langer uitgesteld is.

Stel dat je niet meer zou mogen & kunnen sporten (racen), wat zou jij dan in het dagelijks leven (willen) doen?

Pfoeee, ik ben naast het racen meestal te vinden bij ons transportbedrijf. Als ik helemaal niet meer zou racen zou ik hier denk ik nog meer rondlopen. Verder heb ik er nog niet over nagedacht, maar een nieuwe hobby zal vast geen schaken worden.

danny-van-der-sluis

Danny van der Sluis – Assen 2019 | foto© Jan Timmerman – JTS fotografie

Racesport.nl coureur in de spotlights woensdag 29 april: IDM Supersport 600 coureur Dion Otten.




Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar office@racesport.nl kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App