Toprak Razgatlioglu heeft zaterdagmiddag de zeer spectaculaire eerste WorldSBK race gewonnen op Magny-Cours voor Jonathan Rea en Tom Sykes. Door de verraderlijke omstandigheden op het Franse circuit bleef de kopgroep voor lange tijd dichtbij elkaar en werden er veel inhaalacties uitgevoerd. Michael van der Mark reed lang aan de leiding maar maakte een fout, Razgatlioglu sloeg in de laatste ronde toe en verwees Rea naar de tweede plaats.

Zaterdagmiddag om 14:00 uur gingen de lichten uit voor de eerste World Superbike race van het weekend op het Circuit de Nevers Magny-Cours in Frankrijk. Na een wisselvallige start van de dag met hier en daar een bui en een natte baan waren de omstandigheden nu behoorlijk gunstig met een voorzichtig schijnende zon en een vrijwel volledig droge baan.

Het was niet zomaar een World Superbike race: dit zou de 800e race worden uit de geschiedenis van het kampioenschap.

Polesitter Jonathan Rea startte goed en ging als leider de eerste bocht in voor Nederlander Michael van der Mark en Leon Haslam. Tom Sykes nam de vierde plaats in handen voor Alex Lowes en Loris Baz. Van der Mark liet meteen zien wat zijn intenties waren en bij het ingaan van bocht 6 (Adelaide) zette hij de aanval in op Rea waarbij het tweetal elkaar raakte. De Nederlander ging hierbij wijd waardoor Sykes de tweede positie achter zijn teamgenoot over kon nemen.

In de tweede ronde was Sykes degene die zijn kansen schoon zag waardoor hij op zijn beurt contact maakte met Rea en wél de leiding overnam. Chaz Davies was inmiddels opgeklommen naar de derde positie terwijl Van er Mark terug was gevallen naar de vierde plaats met Razgatlioglu, Haslam, Lowes, Baz, Álvaro Bautista en Leon Camier in de top tien.

In de derde ronde ging Davies eveneens voorbij aan Rea waarna hij gebruik maakte van de topsnelheid van de Ducati Panigale V4 R en ook voorbij ging aan Sykes om daarmee de leiding over te nemen. Enkele meters later maakte de Brit een fout waarbij hij bijna door middel van een high-sider van zijn machine werd geworpen waardoor hij ineens weer terugviel naar de vierde positie.

Terwijl Rea op zoek was om Sykes te passeren maakte Razgatlioglu achter hem gebruik van de mogelijkheid om mee te doen in de strijd voor de overwinning en nam hij de tweede positie over van Rea.

Sykes probeerde zijn koppositie te verdedigen maar de druk werd hevig opgevoerd. Razgatlioglu was op zoek naar een plaats om de BMW coureur in te halen terwijl Davies voorbij was gegaan aan Rea en nu op zijn beurt probeerde om verder naar voren te komen.

Echter in de vijfde ronde ging het volledig mis doordat Davies de aanval van heel ver inzette en aan de binnenkant zat van Razgatlioglu. De Brit verloor de voorkant van zijn Ducati Panigale V4 R en schoof onderuit. Wonderbaarlijk genoeg kon de Turkse coureur blijven zitten maar hij moest hierdoor flink van zijn lijn afwijken waardoor Rea en Van der Mark hem passeerden.

De strijd was vervolgens echt losgebarsten waarbij Rea kort aan het achterwiel zat van Sykes. De viervoudig wereldkampioen zette meerdere malen de aanval in maar zijn voormalig teamgenoot wist constant te counteren. Uiteindelijk moest Sykes toch zijn meerdere erkennen aan Rea maar Van der Mark begon zich te mengen in de strijd tussen het tweetal. Doordat zij wijd gingen ter hoogte van ‘Adelaide’ kon de Nederlander de leiding overnemen en sloeg hij meteen een gat. Razgatlioglu besloot ook mee te doen aan dit duel en was niet bang om contact te maken met zijn collega’s.

Halverwege de race reed Van der Mark aan de leiding met een marge van anderhalve seconde richting Rea en Razgatlioglu daar enkele tienden achter. Ten Kate Racing Yamaha coureur reed een seconde achter beide Kawasaki coureurs maar was niet bereid om zijn podiumaspiraties zomaar op te geven.

Het was duidelijk dat het tempo van Van der Mark zeer hoog lag aangezien Rea meerdere malen de voorkant van zijn machine verloor waarbij hij zijn machine ternauwernood overeind wist te houden.

Met zeven ronden te gaan reed Rea de snelste wedstrijdronde en werd het verschil richting de Nederlander kleiner. Razgatlioglu volgde zijn merkgenoot gestaag terwijl Baz de aansluiting niet kon behouden. Het was echter maar de vraag of Rea daadwerkelijk de aanval zou openen op Van der Mark of dat hij zijn gedachten bij het kampioenschap zou houden, vooral omdat Bautista op de zevende plaats reed.

Aan het eind van de vijftiende ronde kwam Leon Haslam ten val. Over de kerbstones vlak voor start / finish raakte de Kawasaki uit balans en werd de Brit er flink vanaf gesmeten. Haslam kwam er zelf ongedeerd vanaf maar zijn machine lag op een gevaarlijke plaats net naast de baan, echter konden de marshals deze gauw weghalen.

In de slotfase van de race leek Van der Mark het beste van zijn banden gebruikt te hebben en kwam Rea met grote stappen dichterbij. De viervoudig wereldkampioen had binnen enkele ronden het achterwiel van de Nederlander gevonden en leek een flink gevecht niet uit de weg te willen gaan. Bij het aanremmen voor de Adelaide hairpin ging het vervolgens volledig mis voor Van der Mark die de voorkant van de Yamaha YZR-R1 verloor. Met lage snelheid schoof de Nederlander onderuit, die er alles aan deed om de machine uit het grind te tillen om zo zijn weg te vervolgen, wat ervoor zorgde dat Rea de leiding overnam.

Het leek er nu op dat Rea zonder al teveel problemen naar de overwinning kon rijden maar Razgatlioglu zag zijn kansen en zette alles op alles om het gat richting zijn merkgenoot dicht te rijden. In de laatste ronde viel de Turkse coureur aan wat Rea enigszins leek te verrassen waarna hij de deur volledig dicht wist te houden en ervoor zorgde dat de kampioenschapsleider niet meer terug kon slaan.

Razgatlioglu maakte geen fout meer en kwam als winnaar over de streep waarmee hij de eerste WorldSBK zege van zijn carrière behaalde en de eerste WorldSBK overwinning voor Turkije. Rea moest genoegen nemen met de tweede plaats maar deed alsnog zeer goede zaken voor het kampioenschap. Sykes was in de laatste ronde verwikkeld in een hevig duel met Baz waarbij de BMW coureur uiteindelijk naar het podium mocht. De Ten Kate Racing Yamaha coureur moest daardoor op zijn beurt genoegen nemen met de vierde plaats voor zijn eigen fans.

Bautista finishte als vijfde, Lowes in een enigszins teleurstellende race als zesde en de terugkerende Camier eindigde op een keurige zevende positie. Daarachter maakten Marco Melandri, Eugene Laverty en Sandro Cortese de top tien compleet.

Eerste reactie Michael van der Mark
Direct na afloop van de race zochten we een teleurgestelde Van der Mark op en vroegen we hem naar een eerste reactie. Beluister het verhaal van de Pata Yamaha WorldSBK Team coureur via onderstaande audiolink:

Tussenstand kampioenschap
De voorsprong van Rea in het kampioenschap bedraagt nu 100 punten richting Bautista waardoor hij dit weekend nog steeds zijn vijfde WorldSBK titel zou kunnen behalen.

Zondagochtend om 11:00 uur op het Circuit de Nevers Magny-Cours gaat de Superpole race van start voor de WorldSBK klasse met race 2 om 14:00 uur.

 

Handige links Pirelli French Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App