Ryde en O’Halloran winnen Race 2 en 3 op Donington Park, opnieuw controverse tussen Bridewell en Irwin

1867
Glenn Irwin (2) en Tommy Bridewell (46) op Donington Park | © Bennetts British Superbike Championship

Kyle Ryde en Jason O’Halloran hebben zondag de tweede en derde British Superbike race van het weekend gewonnen op Donington Park. Beide races werden gekenmerkt door de wisselende weersomstandigheden maar vooral door de twee BeerMonster Ducati teamgenoten Tommy Bridewell en Glenn Irwin die gedurende de hele dag een hoofdrol speelden.

Het Bennetts British Superbike Championship heeft zondag op Donington Park het kookpunt bereikt. Nadat de twee BeerMonster Ducati teamgenoten Tommy Bridewell en Glenn Irwin elkaar gedurende het weekend op Oulton Park al meerdere keren verbaal in de haren vlogen gebeurde dat op Donington Park ook fysiek.







Op zaterdag in een hectische Race 1 scoorden Glenn Irwin en Bridewell niet waardoor ze bij het ingaan van Race 2 op zondag nog steeds op respectievelijk 360,5 en 360 punten stonden in het kampioenschap. Omdat hij de langzaamste rondetijd van alle rijders had gereden in Race 1 moest Bridewell vanaf de laatste plaats starten, Glenn Irwin startte vanaf P12.

Race 2
Het was polesitter Leon Haslam die goed startte en als leider de eerste bocht inging voor Lee Jackson en Ryan Vickers. Luke Mossey reed op de vierde plaats voor een zeer goed gestarte Glenn Irwin en Christian Iddon. Tommy Bridewell maakte ook meteen stappen voorwaarts en reed op de achttiende positie.

Aan het eind van de openingsronde reed Haslam nog aan de leiding maar Glenn Irwin was al opgeklommen naar de tweede plaats voor Jackson en Vickers. Bridewell was opgeschoven naar P15.

Bij het ingaan van de tweede ronde viel Irwin meteen aan en nam hij de leiding over van Haslam. De Noord-Ier was duidelijk gemotiveerd na de race van zaterdag maar dat gold ook voor Bridewell die in de tweede ronde meerdere plaatsen goedmaakte.

Haslam beet zich vast in Irwin terwijl Ryde achter hem naar de derde plaats was gekomen. Jackson probeerde te volgen vanaf de vierde positie met daarachter Vickers en Iddon. Bij het ingaan van de vijfde ronde was Bridewell al opgeklommen naar de negende positie: de Engelsman was op oorlogspad.

Hij reed vervolgens de snelste ronde van de race en boekte nog een positie winst ten opzichte van Josh Brookes. Echter begon het op dit moment licht te druppelen boven Donington Park waardoor de spanning nog verder steeg. Irwin reed voorop dus hij was de eerste coureur die moest aanvoelen hoeveel grip er nog over. Achter hem waren het nog steeds Haslam en Ryde terwijl Bridewell verder naar voren kwam ten koste van Iddon en Jackson.

In de negende ronde werd ook nog eens afgerekend met Ryde, Vickers en Haslam waarna hij in de laatste bocht zelfs nog een aanval inzette op Irwin. De Noord-Ier sloeg echter meteen terug waarna de titanenstrijd echt was losgebarsten.

Met een zeer agressieve inhaalactie nam Bridewell de leiding over in Craner Curves waarna hij meteen gebaarde dat de rode vlag gezwaaid moest worden vanwege de regen. Irwin werd vervolgens dwarsgezeten door Vickers maar counterde meteen om dichtbij Bridewell te blijven. Er werd zoveel ingehaald dat het haast een Moto3 race leek.

In de elfde ronde viel Irwin aan ter hoogte van McLean’s om daarmee de leiding van Bridewell weer over te nemen. Hij gebaarde nog eens dat de race afgevlagd moet worden maar de regen was op dat moment nog niet hevig genoeg.

In de twaalfde ronde mengde Vickers zich in de strijd en ging hij voorbij aan Bridewell in de Fogarty Esses. Dit bleek een cruciale manoeuvre te zijn en vervolgens nam hij ook nog eens meer snelheid mee richting de Melbourne Hairpin waarbij hij zijn machine naast die van Irwin zette. Bij het aanremmen voor deze hairpin verslikte Bridewell zich in Ryde waardoor hij uit moest wijken in de richting van Irwin. Hij kon zijn teamgenoot niet ontwijken waardoor ze elkaar raakten en allebei hard ten val kwamen.

De oorlog was nu echt losgebarsten en geheel begrijpelijk was Irwin furieus. De Noord-Ier ging verhaal halen bij Bridewell die in de grindbak bleef liggen. Voor de twee BeerMonster Ducati coureurs was de race hiermee ten einde gekomen en scoorden ze beiden opnieuw geen punten.

Vooraan was Ryde de nieuwe leider in de wedstrijd voor Haslam en Iddon. De veertigjarige Haslam deed zijn uiterste best om Ryde onder druk te zetten maar de LAMI OMG Racing Yamaha coureur hield zijn hoofd koel. Drie ronden voor het einde begon het toch weer harder te regenen waardoor de racedirectie besloot de rode vlag te zwaaien. Dit betekende dat Ryde de winnaar werd voor Haslam en Iddon.

Uitslag Race 2: 

  1. Kyle Ryde – Yamaha
  2. Leon Haslam – BMW | +0,224
  3. Christian Iddon – Ducati | +1,489
  4. Lee Jackson – Kawasaki | +1,755
  5. Jason O’Halloran – Yamaha | +2,138

Klik hier voor de volledige uitslag

Race 3
Na alle hectiek van Race 2 hadden Bridewell en Irwin allebei een penalty gekregen. Bridewell werd in Race 3 drie plaatsen teruggezet op de grid en hij kreeg drie penaltypunten op zijn licentie. Irwin kreeg twee penaltypunten op zijn licentie vanwege zijn gedrag na de crash.

Kyle Ryde startte vanaf pole position voor Jason O’Halloran en Leon Haslam. Tommy Bridewell, Glenn Irwin en Ryan Vickers vormden de tweede startrij.

Het was Jason O’Halloran die goed startte en als leider de eerste bocht inging voor Kyle Ryde en Ryan Vickers. Er was meteen al drama in bocht 1 omdat de Ducati Panigale V4 R van Irwin dienstweigerde. Het bleek een ernstig probleem te zijn want zijn hij kreeg zijn machine met geen mogelijkheid meer aan de praat.

Dit kwam Tommy Bridewell goed uit die was opgeklommen naar de derde plaats achter O’Halloran en Vickers. Echter maakte de BeerMonster Ducati coureur aan het eind van de openingsronde een fout doordat hij wijd ging, hierdoor kan Leon Haslam de derde plaats overnemen.

In de tweede ronde ging het mis voor Vickers die de voorkant van zijn Yamaha YZF-R1 verloor en onderuit schoof. Haslam schoof hierdoor op naar de tweede plaats met Bridewell daar kort achter.

O’Halloran had al gauw een grote voorsprong van ruim vijf seconden in handen ten opzichte van Haslam. In de vierde ronde viel Christian Iddon aan en nam hij de derde plaats over van Bridewell, de BeerMonster Ducati coureur werd vervolgens ook onder druk gezet door Josh Brookes, Jack Kennedy en Storm Stacey.

Halverwege de race reed O’Halloran nog steeds aan de leiding maar zijn voorsprong bedroeg nu 3,5 seconden richting Haslam die op zijn beurt Iddon vlak achter zich had. Brookes ging op dat moment voorbij aan Bridewell om daarmee de vierde plaats over te nemen waarna de Ducati coureur ook aan de kant werd gezet door Storm Stacey en Charlie Nesbitt. Niet veel later ging ook Kennedy aan hem voorbij waardoor Bridewell terugviel naar de achtste plaats. Hij profiteerde hierdoor niet echt van de uitvalbeurt van teamgenoot Irwin.

Twee ronden later waren Peter Hickman en Lee Jackson de volgenden die voorbijging aan Bridewell waardoor hij nu op de tiende plaats reed. Vooraan was O’Halloran constant en had Haslam op de tweede plaats weer een klein gaatje geslagen naar Iddon.

In de zestiende ronde sloeg het noodlot toe voor Haslam die op weg leek om een echte titelkandidaat te worden. Het motorblok van zijn BMW M 1000 RR blies een grote rookwolk uit waardoor zijn race ten einde kwam. De racedirectie kon niets anders doen dan de rode vlag zwaaien aangezien het niet duidelijk was of er een groot oliespoor lag op de natte baan.

Dit betekende dat O’Halloran de winnaar werd van deze race voor Iddon en Brookes. Nesbitt werd vierde voor Kennedy en Stacey, daarachter eindigden Hickman, Jackson, Bridewell en Todd in de top tien.

Uitslag Race 3:

  1. Jason O’Halloran – Yamaha
  2. Christian Iddon – Ducati | +6,936
  3. Josh Brookes – BMW | +10,884
  4. Charlie Nesbitt – Honda | +13,561
  5. Jack Kennedy – Yamaha | +16,183

Klik hier voor de volledige uitslag

Het kampioenschap zal nu over twee weken op Brands Hatch beslist worden waar de laatste ronde van het seizoen 2023 wordt verreden. Daar zullen opnieuw drie races verreden worden maar de winnaar krijgt maar liefst 35 punten per race waardoor er nog acht coureurs kans hebben om British Superbike kampioen te worden.

De stand is als volgt:

  1. Tommy Bridewell – 368
  2. Glenn Irwin – 360,5
  3. Kyle Ryde – 333
  4. Leon Haslam – 327
  5. Lee Jackson – 324,5
  6. Jason O’Halloran – 317,5
  7. Josh Brookes – 292
  8. Christian Iddon – 264

Klik hier voor de volledige stand

Nederlanders
In een zeer natte tweede British Supersport race werd Jaimie van Sikkelerus tiende. In het kampioenschap staat hij nu op een zesde plaats.

De volgende en laatste ronde van het 2023 Bennetts British Superbike Championship wordt in het weekend van 13 t/m 15 oktober verreden op Brands Hatch. Gezien de haat en nijd tussen Tommy Bridewell en Glenn Irwin, maar ook de andere coureurs die nog kans hebben op de titel wordt het sowieso een raceweekend om niet te missen.


Handige links British Superbike Donington Park (National) 2023:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV




Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’