SBK: Australisch talent Herfoss naar RAC Racing

72

RAC Racing heeft voor het seizoen 2012 het Australische wegracetalent Troy Herfoss aangetrokken als vervanger van de gestopte Barry Veneman. Ghisbert van Ginhoven blijft het team trouw en zal voor het derde opeenvolgende seizoen actief zijn op een BMW S 1000 RR van het Nederlandse team.

<p class="p1">In 2010 kwam RAC Racing voor het eerst aan de start in het IDM kampioenschap als eenmansteam met Ghisbert van Ginhoven waarna in 2011 Barry Veneman werd aangetrokken als tweede rijder. Nadat Barry te kennen had gegeven aan het eind van het 2011 seizoen te zullen stoppen als actief coureur en een baan als bondscoach accepteerde binnen de KNMV moest het team op zoek naar een vervanger, een rijder die het in Emmen gevestigde team heeft gevonden in de persoon van Troy Herfoss.<br /> <br /> </p> <p class="p1">Herfoss begon zijn actieve motorsportcarri&egrave;re als dirttrack coureur in 2004 waarna hij in 2005 de overstapt maakte naar de het Australisch Super Moto kampioenschap. Tijdens zijn tweede jaar werd de nationale titel in de wacht te gesleept en werd in 2007 de overstap gemaakt naar het AMA Super Moto kampioenschap waar hij in zijn eerste jaar de derde plaats behaalde om in 2008 met de AMA Supermoto titel aan de haal te gaan. Na het behalen van deze titel keerde de coureur uit Goulburn terug naar Australi&euml; waar hij door Suzuki werd uitgenodigd voor een test op een 600cc Supersport machine. Tijdens deze test bleek dat Herfoss ook uit de voeten kon op een wegracemachine met als gevolg dat Suzuki hem meteen een contract aanbood om in 2009 uit te komen in het Australisch Supersport kampioenschap. In zijn eerste volledige wegrace seizoen wist Herfoss vier keer als vierde te finishen, twee keer op het podium te eindigen- waarvan &eacute;&eacute;n keer als racewinnaar &ndash; en uiteindelijk als vijfde te eindigen in het kampioenschap.&nbsp;<br /> <br /> </p> <p class="p1">In 2010 wist Herfoss de Australische Supersport titel in de wacht te slepen door maar liefst zeven van de twaalf races als winnaar over de eindstreep te komen en elf van de twaalf races op het podium te eindigen.<br /> <br /> </p> <p class="p1">Met de Supersport titel op zak maakte Herfoss in 2011 de overstap naar het Australische Superbike kampioenschap om daar in zijn eerste seizoen de derde plaats te behalen. Tevens kwam Herfoss enkele keren aan de start in het IDM Superbike kampioenschap als vervanger van de geblesseerde Gabor Rizmayer.<br /> <br /> </p> <p class="p1">Met het aanblijven van Van Ginhoven en de komst van Herfoss zal RAC Racing in 2012 weer deelnemen aan het volledige IDM Superbike kampioenschap. Naast de wedstrijden in Duitsland zal RAC Racing, voor zover de kalender het toelaat, ook aan de start te verschijnen tijdens een aantal Dutch Superbike wedstrijden.</p> <p class="p1"> <br /> Naast de raceactiviteiten zal RAC Racing in 2012 ook weer partner zijn van de Stichting Racen tegen Kanker en hoopt men tijdens de raceweekenden weer een lach tevoorschijn te kunnen toveren op de gezichten van de zieke kinderen die op de circuits te gast zijn.</p>







<blockquote><strong>Ghisbert van Ginhoven #82</strong>: &ldquo;Het is een eer om in 2012 wederom deel uit te maken van momenteel een van de beste race teams van Nederland. Ik kijk dan ook vol goede moet naar aankomend seizoen, waarbij de voortgang van afgelopen jaar doorgezet kan worden. Het doet mij tevens deugt dat er een rijder aangetrokken is die een grote potentie heeft om het IDM kampioenschap te kunnen winnen. De Australische mentaliteit vind ik persoonlijk zeer sterk, de overstap naar Europa moet voor Troy een weloverwogen beslissing zijn. Troy heeft drive genoeg om te slagen in het IDM en hij zal zeker een aanwinst zijn voor het team. Ik kijk uit naar een prettige samenwerking, waarbij wij elkaar alleen maar sterker kunnen maken.&rdquo;<br /> <br /> <strong>Troy Herfoss #17</strong>: &ldquo;Als eerste wil ik iedereen binnen RAC Racing en BMW bedanken voor de kans die ze me geven. Het is echt een eer om in mijn eerste volledige wegrace seizoen buiten Europa met zo&rsquo;n competitief team te mogen werken. De BMW S 1000 RR heeft bewezen een winnende fiets te zijn en ik kijk dan ook uit naar onze eerste test. Ik moet vanzelfsprekend nog veel leren met een voor mij nieuw team, een nieuwe motorfiets en een aantal circuits die ik nog niet ken maar ik zie geen reden waarom we niet echt competitief kunnen zijn.&rdquo;<br /> <strong><br /> Evert Slager, RAC Racing teammanager</strong>: &ldquo;Als team zijn we trots op het feit dat Ghisbert voor het derde seizoen deel uitmaakt van RAC Racing. Het afgelopen seizoen heeft Ghisbert laten zien met de top in het IDM mee te kunnen en met een paar kleine verbeterpunten, waar we deze winter hard aan werken, ben ik ervan overtuigd dat we komend seizoen nog meer van hem kunnen verwachten. De komst van het talent Troy Herfoss is voor RAC Racing een nieuwe uitdaging. Veel motorsport insiders kennen het uitzonderlijke talent van Herfoss inmiddels en hebben kunnen zien waar deze jongen toe in staat is op een racemotor. We kijken er dan ook naar uit samen te mogen werken met een coureur van dit kaliber. Veel circuits zijn nieuw voor Troy maar met het drukke testprogramma op de Duitse circuits welke we als team gepland hebben, samen met het pakket – BMW S 1000 RR, WP vering en Dunlop banden – en de motivatie van Troy om te slagen in Europa ben ik ervan overtuigd dat we komend seizoen samen voor leuke verrassingen kunnen zorgen. De monteurs zijn momenteel druk bezig met het opbouwen van de 2012 BMW S 1000 RR machines en eind februari, begin maart zullen we voor het eerst een test af werken op een aantal in Zuid Europa gelegen circuits."<br /> </blockquote><iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border:medium none; border-image: initial; overflow-x: hidden; overflow-y: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FIDM%2FSuperbikes%2Faustralisch-talent-herfoss-naar-rac-racing%2Ftabid%2F74%2FiNews_ID%2F28599%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;font&amp;height=80"></iframe>