Aprilia presenteerde afgelopen donderdag haar MotoGP plannen voor het komende seizoen. Onderdeel van deze plannen is natuurlijk Scott Redding, de Brit die na overkwam van Pramac Racing en komend weekend in Qatar zijn wedstrijddebuut zal maken op de Aprilia. Na afloop van de presentatie nam Redding de tijd om een aantal vragen te beantwoorden.

 

Scott, voor het eerst in je carrière zit je in een MotoGP fabrieksteam. Hoe is het tot nu toe?

“Ik moet zeggen dat de eerste indrukken heel erg positief waren. Om een team achter me te hebben dat mij steunt en samenwerkt om de machine te verbeteren motiveert mij ontzettend. We hebben ons tot nu toe iedere keer weten te verbeteren, ook terwijl we aan het experimenteren waren met enkele oplossingen die best wel een gok waren. Het is moeilijk voor mij om nu voorspellingen te doen. Ik ben nog steeds aan het wennen aan de RS-GP en op hetzelfde moment zijn we de 2018 machine al aan het ontwikkelen. Maar ik ben hoe dan ook positief. Tijdens de laatste test in Qatar hebben we een grote stap voorwaarts gemaakt, we hebben het gat naar de leiders gedicht, dus ben ik vol vertrouwen zo vlak voor de eerste race.”

Je reed de 2017 RS-GP in Valencia en Jerez, in Maleisië stapte je op de 2018 versie. Wat waren je eerste indrukken?

“De 2018 machine heeft zeker heel veel potentie. We hebben wat vergelijkende tests met het oude model gedaan in zowel Sepang als ook  in Thailand, en daarmee bevestigden we de groei van de nieuwe machine ten opzichte van de oude. In eerste instantie gebruikten we de 2017 settings op de nieuwe fiets, maar dat werkte niet voor mij, in tegenstelling tot Aleix. Hij heeft veel meer ervaring met de Aprilia, en daarbij heb ik, ook door mijn bouw, een andere rijstijl. We zijn het experiment dus begonnen met hier en daar wat gokjes, ook omdat het in deze eerste fase voor mij belangrijk is om alles te onderzoeken om de juiste richting kunnen bepalen op het gebied van ontwikkeling. Ik ben tevreden want ondanks het harde werken en de vele dingen die we uitgeprobeerd hebben, kon ik me iedere dag bij alle testen verbeteren.”

Hoe heb je je voorbereid voor dit belangrijke seizoen?

“Fysiek gezien heb ik heel wat gewicht verloren. Dat was niet makkelijk omdat ik veel spierweefsel kwijt moest raken in plaats van vet. Het feit dat ik de Aprilia meteen al minder veeleisend vond dan wat ik gewend was, heeft me geholpen. Het kost me minder energie om er mee te rijden. Ik heb ook met mijn leveranciers veel overleg gehad om mijn helm en pak zo licht mogelijk te maken, omdat ieder kilo minder betekent dat je op de baan tienden van je tijd af kunt rijden. Ik ben blij met de behaalde resultaten. Ik heb me op de best mogelijke manier voorbereid op het kampioenschap.”

Wat zijn je doelen voor 2018?

“Doorgaan met het verbeteren en ontwikkelen van de Aprilia, dit in samenwerking met het team. Ik wil de RS-GP in de top zes zien te krijgen. Vorig jaar liet Aleix zien dat dit een haalbaar resultaat is en ik geloof dat de nieuwe machine meer potentie heeft. We hebben goed gewerkt in de tests, stap voor stap, en dat moeten we vanaf nu race na race blijven doen.”

 

Handige links Grand Prix of Qatar:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag