Julian Simon, Marco Melandri en Casey Stoner waren vanmorgen de snelsten in de laatste vrije trainingen voor de GP van Qatar. De tijden waren in alle klassen flink sneller dan de tijden van gisteren wat voornamelijk verklaard kan worden door het schoner worden van de baan.
Naarmate er meer gereden wordt op het circuit verdwijnt beetje bij beetje de grote hoeveelheid stof en zand dat het, in de woestijn gelegen, circuit normaal gesproken kenmerkt. De grip op de ideale lijn neemt daardoor verder toe en dat betekent dat de tijden naar beneden gaan.
125 cc
Marco Simoncelli reed gisteren tijdens de kwalificatietraining nog een voorlopige poletijd van 2.11.209. Vandaag in de vrije training sta je met die tijd 17e. Het geeft aan dat het dus een flink stuk sneller ging vanmorgen. De snelste man was Julian Simon die met 2.09.968 een fractie sneller was dan Mike di Meglio (2.10.020). Op 3 en 4 vinden we Thomas L_thi en Mika Kallio die gisteren totaal niet uit de verf kwamen maar nu het lekje toch weer boven hebben. Met name de KTM’s hadden gisteren grote problemen met de voorkant van de machines maar hebben een stap in de goede richting gezet. Lukas Pesek parkeerde de Derbi op een 4e plaats vlak voor Alexis Masbou en voorlopige polesitter, Marco Simoncelli. We mogen er op zeker vanuit gaan dat iedereen vanmiddag een stuk harder zal gaan dan gistermiddag zodat de startopstelling bepaald zal worden aan de hand van de uitslag van de 2e kwalificatietraining.
MotoGP
Marco Melandri staat weer daar waar we hem in het begin van het seizoen ook regelmatig zagen, namelijk bovenaan de ranglijst. De fr»le Italiaan heeft schijnbaar geen last meer van zijn voetverwonding, opgelopen 2 weken geleden tijdens de GP van Japan, en raasde vanmorgen naar een tijd van 1.58.008. Hij wordt op de voet gevolgd door Carlos Checa die zichzelf, na zijn 3e plaats van vorige week, ook hier aardig presenteert. Op de 3e plaats vinden we Loris Capirossi terwijl Colin Edwards, halverwege de training nog bovenaan, zichzelf uiteindelijk op een 4e plaats terugvond. Max Biaggi, Valentino Rossi, Nicky Hayden, Sete Gibernau en Toni Elias vinden we op de plaatsen 5 tot en met 9. Zij waren allen sneller dan de 1.58.714 van Rossi van gisteren. Alex Barros bleef met een 10e plaats boven die tijd. Inmiddels is ook bekend geworden dat Olivier Jacque dit weekend niet meer in actie zal komen. De Franse Kawasaki rijder ging gisteren onderuit en klaagde over pijn in nek, schouder en rug. Hij werd voor een controle overgebracht naar het ziekenhuis alwaar toch geen ernstige kwetsuren werden geconstateerd. Het team neemt echter geen risico en houdt Jacque aan de kant om er voor te zorgen dat hij in Australi weer fit aan de start kan verschijnen.
250 cc
Het goede nieuws in de 250 cc is in elk geval dat we vanmorgen Jakub Smrz weer in de baan zagen verschijnen. De Tsjech uit het team van Arie Molenaar maakte gisteren een schuiver mee en keek volgens technicus, Hans Spaan, niet goed uit zijn ogen voor aanvang van de kwalificatietraining. Spaan besloot daarop Kuba tegen zichzelf in bescherming te nemen en hem gistermiddag niet te laten rijden. Onderzoek in de clinica Mobile en het plaatselijke ziekenhuis leverde een lichte hersenschudding op. Kuba is vanochtend gekeurd door dokter Costa en is fit bevonden. De Tsjech reed uiteindelijk naar een 22ste plaats. Snelste man was vanmorgen Casey Stoner. Met een tijd van 2.03.042 was hij 7/10e van een seconde sneller dan de poletijd van Lorenzo van gisteren. Ook Pedrosa, de Angelis en Barbera doken onder die tijd en zij bezetten de plaatsen 2 tot en met 4. Opvallend is wel dat Jorge Lorenzo dat zelf niet lukte. Hij bleef een fractie van een seconde boven zijn tijd van gisteren en bezette vanmorgen de 5e plaats voor Dovisioso, Aoyama en een wederom uitstekende Guintoli. De man die vorig jaar de trainingen en de wedstrijd domineerde, Sebastian Porto, komt tot op heden nog niet uit de verf. Porto pakte vanmorgen een 9e plaats op ruim een seconde van zijn poletijd van vorig jaar. Kortom nog volop werk aan de winkel voor de aimabele Argentijn.
Tekst: Tiny Kolsters; [email protected]