Sito Pons: “Een privé MotoGP team heeft enorme kosten! Maar de vergelijking met de Moto2 is ongelooflijk (en verrassend)”

6525
sito-pons
Sito Pons | foto© Pons Racing

Sito Pons aast al sinds 2013 op een terugkeer met een team in de MotoGP klasse. De 63-jarige Spanjaard ving tot op heden echter steeds bot bij Carmelo Ezpeleta, de Dorna CEO houdt voet bij stuk dat er geen plaats is voor een extra MotoGP privé-team, alleen een nieuw fabrieksteam is welkom.

Sito Pons verscheen tot aan het seizoen 2005 met een team in de MotoGP. Vele bekende namen waren actief binnen het team van de voormalige Grand Prix coureurs, namen als Alex Crivillé, Alberto Puig, Carlos Checa, Ruben Xaus, Sete Gibernau, John Kocinski, Alex Barros, Loris Capirossi en Max Biaggi bezorgden het team vele successen. Na drie jaar afwezig te zijn in de paddock keerde Pons in 2009 met een eigen team terug in de middenklasse van het MotoGP wereldkampioenschap, de categorie waarin met tot op heden nog actief is.







Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en Pons is dan ook vastberaden om ooit met een team terug te keren in de koningsklasse. Maar tot op heden zijn alle pogingen tevergeefs geweest, Carmelo Ezpeleta is voorlopig onbeweeglijk…

Sito Pons: “We hebben veel gesprekken over een MotoGP team gevoerd met Carmelo Ezpeleta, CEO van Dorna. We hebben hem officieel gevraagd of we terug konden keren als team in de MotoGP klasse, maar hij was en is nog steeds onvermurwbaar. Hij wil alleen een extra fabrikant en op dit moment is hij niet van plan om andere satellietteams te contracteren. Dat was en is nog steeds zijn duidelijke antwoord. We vragen hem al vele jaren of we ruimte kunnen krijgen in de MotoGP, er was ooit een kans, maar die hebben we gemist omdat geen enkele fabriek ons de motoren wilde leveren. Toen Suzuki in mei vertrek aankondigde, deden we het weer: ik sprak met Carmelo, maar er valt niets te doen.”

Niets te doen ondanks het feit dat Pons zwart op wit had gezet dat hij over alle nodige financiële middelen beschikte en een sluitende begroting kon overleggen. De historische teammanager is zeker één van teambazen met een uitstekend zakelijk – en commercieel inzicht die elke uitgavenpost in de MotoGP kennen en perfect weet wat het betekent om zondags twee MotoGP fietsen op de startgrid te positioneren. Maar over welke bedragen hebben we het?

Sito Pons: “Om het goed te doen heb je ongeveer tien miljoen euro per jaar nodig, maar de waarheid is dat het verschil met de huidige Moto2 helemaal niet heel groot is. Dorna betaalt elk MotoGP privé-team namelijk ongeveer 7 miljoen euro per jaar aan kostenvergoeding. In mijn ogen is een MotoGP team goed te runnen voor zo’n 10 miljoen per jaar. Daarnaast is het ook nog een keer zo dat een aantal satellietteams (privé teams) de motoren ter beschikking gesteld krijgen door de fabrikant en deze ook nog eens de salarissen van de rijders betalen en een aantal technici meesturen [Pramac Racing met Jorge Martin en Johann Zarco b.v.]. Een privé MotoGP-team kost tegenwoordig dus niet buitensporig veel meer dan een Moto2-team met twee rijders, waarvoor momenteel een budget van 2,5 tot 3 miljoen euro per seizoen voor nodig is. De waarheid is dus dat in de MotoGP klasse de teams veel meer financiële steun krijgen van Dorna.”

De reden dat Ezpeleta na het vertrek van Suzuki uitsluitend een extra fabrikant wil toelaten tot de MotoGP en geen extra privé-team heeft alles te maken met het feit dat de fabrikanten zelf volledig voor de kosten opdraaien en de MotoGP privé-teams jaarlijks de door Pons genoemde vergoedingen ontvangen. Met andere woorden, een privé-team kost Dorna jaarlijks veel geld, een fabrieksteam dus niet. Naast Dorna zullen ook de huidige privé teams tegenstemmen tegen de komst van een extra privé team, dit om het simpele feit dat dit zo goed als zeker ook deels ten koste zal gaan van hun eigen vergoeding.