Spaans: Bram Appelo ondanks schuiver makkelijk gekwalificeerd

56

Na de uitstekende eerste kwalificatietraining volgde voor Bram Appelo helaas een mindere tweede. De EAB rijder ging vanmiddag stevig onderuit maar zijn kwalificatie kwam gelukkig nooit in gevaar.

Foto: Bram Appelo stevig onderweg op de EAB Honda.







Bram begon vanmiddag met een hele reeks lage 43’ers en 42’ers. Na een bezoekje aan de pits volgde in de 16e ronde een stevige klapper bij het uitkomen van de snelle linkerknik achterop het circuit en dat betekende einde oefening voor de Terwoldenaar die er op een schaafplekje op zijn linker bil en een licht pijnlijke pink ongedeerd vanaf kwam.

De 1’41.724 van vanmorgen bleef dus staan en Bram zakte uiteindelijk nog een paar plaatsjes terug op de startgrid van morgen maar met een 31ste positie staat hij er uitstekend bij gezien het feit dat Bram rijdt met een standaard Honda Fireblade en bovenal de in de FIM cup verplichte banden met profiel tegenover de duidelijk snellere slicks die de rest van het veld gebruikt.

Het EAB Racing Team is, zoals eerder gemeld, in Valencia om te trainen. Bram gaat met het team komend seizoen de FIM Stock 1000 competitie rijden. Deze klasse behoort tot het bijprogramma van de Europese ronden voor het wereldkampioenschap Superbikes en Valencia is één van de circuits die door het kampioenschap worden aangedaan.

Voor Bram is dit de tweede kennismaking met de Honda Fireblade. Tijdens de laatste ONK race, eind september in Assen, gaf hij de blade voor het eerst de sporen. Hij combineerde daar het rijden op de blade met het rijden op de 250 cc Honda en dat bleek bijzonder lastig omschakelen. Na een 18e trainingstijd reed Bram aanvankelijk een goede wedstrijd die hem in de top 10 bracht. Terugschakelen als op een 250 zorgde er echter voor dat voor de Haarbocht de controle over de Fireblade verloren ging en vervolgens was er geen houden meer aan.

Gisteren en vandaag ging het, tot aan de valpartij, echter redelijk lekker.

Bram zelf hierover:

“Gisteren had ik wel wat last van mijn schouders en polsen maar dat is normaal na een dikke maand niet rijden. Mijn gevoel op de Honda is goed en ik kon ook redelijk constante rondetijden rijden. Als ik die tijden vergelijk met wat de Stock 1000 hier dit seizoen reed doe ik het voor mijn gevoel zeker niet verkeerd. Met deze tijd had ik in de top 25 gestaan. Vergelijken is natuurlijk moeilijk maar het geeft mij in elk geval een goed gevoel. De val van vanmiddag was uiteraard jammer maar dat hoort erbij. Die gasten sturen hier zo hard en je probeert dan toch te volgen ondanks dat ik in mijn achterhoofd weet dat ik minder grip heb. De schade voor mezelf valt gelukkig mee zodat we morgen vol goede moed aan de wedstrijd kunnen beginnen.”

David de Gea trainde zichzelf maar weer eens naar de pole voor Yamaha Laglisse rijder Carmelo Morales, Daniel Ribalta op de Coronas Suzuki en José Fernandez, evenals Morales rijdend voor Yamaha Laglisse team. Bram Appelo vertrekt zoals gezegd van een 31ste plaats.