HomeAlgemeenSpaans: CEV Repsol: Quartararo wint, twee zesde plaatsen voor Iwema in Valencia

Spaans: CEV Repsol: Quartararo wint, twee zesde plaatsen voor Iwema in Valencia

Jasper Iwema heeft het seizoen 2014 zondag met een goed gevoel afgesloten. De Nederlander eindigde op het Ricardo Tormo circuit in Valencia in beide door de Fransman Fabio Quartararo gewonnen CEV Repsol wedstrijden als zesde.

Een week na de afsluitende Grand Prix van het seizoen werden zondag 16 november op het Ricardo Tormo circuit in Valencia de laatste wedstrijden verreden meetellend voor het CEV Repsol kampioenschap. In de Moto3 klasse stonden naast een aantal vaste Grand Prix coureurs ook de Nederlanders Jasper Iwema, Bo Bendsneyder en Thomas van Leeuwen aan de start van de twee afsluitende wedstrijden van het seizoen. Joel Boerboom, de vierde landgenoot, wist zich zaterdag in het zeer sterke deelnemersveld helaas niet te kwalificeren voor de twee op zondag te verrijden races.<br /> <br /> <p><strong> Race 1&nbsp;</strong></p> <p>Onder frisse omstandigheden en een stevige wind begonnen de Moto3 coureurs zondagochtend om 11.00 uur aan hun eerste wedstrijd van de dag. In de beginfase zagen we dan ook een groot aantal crashes en in derde ronde besloot de wedstrijdleiding de rode vlag te tonen vanwege een crash waarbij medische assistentie verleend moest worden. Voor Iwema een gelukje omdat de Drent even voor de crash waardoor er een rode vlag situatie ontstond door een collega coureur in de tweede bocht van zijn motor was gereden en het er even op leek dat zijn wedstrijd over was.&nbsp;</p> Na een korte onderbreking werd de wedstrijd herstart over een race van slechts negen ronden. Het was de Fransman Fabio Quartararo die aan het langste eind trok en na negen ronden als winnaar de finish passeerde. Op ruim vier seconden was het Alexis Masbou die als tweede de zwart/wit geblokte vlag passeerde en na een spannend duel Albert Arenas terugverwees naar de derde plaats.<br /> <br /> Nadat John McPhee en de van pole vertrokken Gabriel Rodrigo elkaar in de slotfase van de baan reden in het gevecht om de derde plaats wist Nicolo Bulega de strijd om de vierde plaats in zijn voordeel te beslissen door Maria Herrera en Jasper Iwema terug te verwijzen naar de vijfde en zesde plaats.<br /> <br /> Achter Iwema eindigde de Australi&euml;r Remy Gardner – de coureur die komend seizoen de plaats van Iwema inneemt binnen het CIP Moto3 team – als zevende gevolgd door Luca Marini, Marcos Ramirez en de Japanner Takuma Kunimine.<br /> <br /> Thomas van Leeuwen wist de wedstrijd af te sluiten als vierentwintigste.<br /> <br /> Bo Bendsneyder kende een redelijke start van de wedstrijd, bevond zich in de beginfase van de ingekorte race net buiten de top tien maar in een poging een aantal plaatsen goed te maken ging de Dutch Racing coureur in de fout bij een inhaalactie van Luca Marini – het halfbroertje van Valentino Rossi. De Rotterdammer raakte hierdoor naast de baan, kwam daarbij ten val, kon zijn race vervolgen maar een goede eindklassering was hierdoor verkeken en kwam hij na negen ronden op een teleurstellende drie&euml;ndertigste en laatste plaats over de finish.<br /> <br /> <p><strong> Race 2&nbsp;</strong></p> <p>Om klokslag 14.15 uur sprongen de lichten op groen voor de tweede Moto3 race van de dag. Net als tijdens de eerste wedstrijd zorgde een stevige wind ook in deze race voor moeilijke omstandigheden met als gevolg opnieuw een aantal stevige valpartijen in de eerste ronde. De wedstrijdleiding kon opnieuw niks anders doen dan ook in deze wedstrijd de rode vlag te tonen en de race te onderbreken. Voor Iwema een teleurstelling aangezien de coureur uit Hooghalen zich na een goede start, en het kunnen ontwijken van een aantal gevallen coureurs, als vierde doorkwam. Voor Bendsneyder daarentegen bleek het omgekeerde nadat de Dutch Racing coureur betrokken raakte bij een crash en veel tijd verloor toen hij in een poging een gevallen coureur te ontwijken in het gravel terechtkwam en grote achterstand opliep.</p> Net als tijdens de eerste onderbreking besloot de wedstrijdleiding opnieuw tot een herstart voor een ingekorte race over slechts negen ronden.<br /> <br /> Net als in de eerste race was het opnieuw Quartararo die na negen ronden als eerste over de finish kwam. De in Portimao al tot kampioen gekroonde Moto3 coureur wist de vanaf de pole vertrokken Rodrigo achter zich te houden al was zijn dominantie dit keer niet zo groot als tijdens de eerste race. De RBA Racing Team kwam op ruim een seconde van de Fransman als tweede over de finish.&nbsp;<br /> <br /> De in de eerste wedstrijd gevallen McPhee wist op ruim twee seconden de derde plaats veilig te stellen, net voor Arenas, Masbou en de zeer sterk rijdende Iwema die in de slotfase Nicolo Bulega achter zich wist te houden. Iwema liet in de laatste ronde van de wedstrijd een snelste ronde noteren van 1&rsquo;40.269, een rondetijd die na afloop de op &eacute;&eacute;n na snelste ronde van de wedstrijd bleek te zijn.<br /> <br /> Marini eindigde als achtste terwijl Ramirez en Kunimine de laatste twee plaatsen binnen de top tien op wisten te eisen.<br /> <br /> Bendsneyder kwam op ruim achttien seconden van de winnaar als zeventiende over de finish terwijl Van Leeuwen de tweede wedstrijd afsloot als achtentwintigste.

<p>Na afloop van de wedstrijden sprak de Racesport.nl redactie kort met Iwema over zijn laatste twee wedstrijden van het seizoen en zijn optreden tijdens de laatste ronde van het 2014 CEV Repsol in Valencia.</p> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">&ldquo;Na een heel moeilijke start van het weekend denk ik dat ik tevreden kan terugkijken op de wedstrijddag. We begonnen het weekend hier al met de nodige technische problemen tijdens de twee vrije trainingen op vrijdag. Zaterdag tijdens de eerste kwalificatie ging de machine opnieuw stuk en tot overmaat van ramp bliezen we in de tweede kwalificatie al na vier ronden het blok ook nog eens op. Een geluk bij een ongeluk is dan eigenlijk dat we ons nog als dertiende wisten te kwalificeren, al weet je dan ook eigenlijk al dat het in dit zeer sterke deelnemersveld al moeilijk wordt om vooraan mee te doen. In de eerste wedstrijd had ik echter alle geluk van de wereld toen de rode vlag getoond werd, want even voor de crash die de rode vlag veroorzaakte werd ik van de motor gereden en leek het erop dat mijn race voorbij was. Gelukkig kon ik op tijd terugkeren naar de box en stond ik er bij de herstart gewoon weer bij. Ondanks dat ik in de de eerste race als zesde eindigde ben ik daar niet helemaal tevreden mee. We hadden gewoon nog teveel problemen tijdens de race vanwege het feit dat we nagenoeg niet gereden hadden in de kwalificatie en daardoor de afstelling nog verre van ideaal was. Hierdoor werd ik ook zesde al vind ik zelf dat ik hier minimaal vierde had moeten worden en Herrera en Bulega op de finish had moeten kloppen en de afstand tot de snelste mannen te groot was. Tijdens de tweede race was mijn start een stuk beter, wist ik in de eerste ronde de gecrashte rijders te ontwijken en had ik de vierde plaats in handen. Helaas kwam er toen weer een rode vlag en werd ook deze wedstrijd ingekort tot negen ronden. Mijn tweede start was iets minder en ik kwam vervolgens niet uit het gedrang bij de groep, ik bleef daar te lang hangen. Toen ik me eenmaal los had weten te rijden uit die groep kwam ik in mijn ritme en bleek dat de afstelling van de fiets een heel stuk beter was dan tijdens de eerste race. Ik kon versnellen, snel inlopen op de mannen voor me en dezelfde rondetijden rijden als Quartararo vooraan het veld. Uiteindelijk bleef ik op de zesde plaats steken maar er had zeker nog meer ingezeten als de wedstrijd een paar ronden langer geduurd had. Zesde is ok, maar ik ben veel blijer met het feit dat we slechts drie seconden toe hoefden te geven op de winnaar. Daarnaast moest ik het doen met een fiets – na de vele tegenslagen hadden we slechts nog de beschikking over een verouderd 2013 KTM blok – die aanzienlijk langzamer was dan de drie supersnelle fabrieks Honda&rsquo;s en de twee snelle Calvo Team KTM&rsquo;s. Het seizoen zit erop en ik ben blij dat ik dit weekend hier nog heb kunnen rijden, we gaan ons vanaf nu richten op het seizoen 2015 en kijken wat er allemaal mogelijk is.&rdquo;</blockquote><br /> <br /> Volledige uitslagen: <a href="https://www.racesport.nl/Portals/0/PDF_results/Moto3race1Val.pdf" target="_blank">Race 1</a> &nbsp;- &nbsp;<a href="https://www.racesport.nl/Portals/0/PDF_results/Mot3Valrace2.pdf" target="_blank">Race 2</a> &nbsp;- &nbsp;<a href="https://www.racesport.nl/Portals/0/PDF_results/Moto3CEVstand.pdf" target="_blank">Eindstand kampioenschap</a> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig