Tijdens de 5e wedstrijd voor het Spaans Open Kampioenschap, die morgen verreden wordt op het Circuit de Catalunya nabij Barcelona, zal Hugo van den Berg mogen starten vanaf een keurige 10e plaats op de grid. De pole positie is voor de 5e keer dit seizoen voor Pol Espargaro.
Hugo tijdens de training van vanochtend met de elleboog zowat aan de grond.
Espargaro (1’51.665) wist ook de vorige 4 wedstrijden vanaf die pole winnend af te sluiten en de kans is groot dat morgen overwinning nummer 5 gaat volgen. Toch is de kleine Spanjaard minder dominant dan in de vorige 4 races. De Zwitser Randy Krummenacher, rijdend voor het KTM junior team, zit hem qua tijd op de huid (1’51.882) en zal zich morgen zeker niet zomaar gewonnen geven.
Door het grote aantal deelnemers (66 inschrijvingen) werden de kwalificatietrainingen afgewerkt in twee groepen waardoor Krummenacher, die in dezelfde groep trainde als Espargaro, de vlieggewicht Marc Marquez, snelste in de B-groep (1’52.569), ondanks een veel betere tijd nog voor zich moet dulden op de grid. Het Duitse Red Bull MotoGP Academy talent, Jonas Folger (1’52.693) is de 4e man op de eerste rij.
De tweede rij wordt gevormd door Enrique Jerez (1’51.907) voor Kev Coughlan (1’53.104), Esteve Rabat (1’52.110) en Scott Redding (1’53.108) met daarachter Ricard Cardus (1’53.050) en Hugo van den Berg (1’53.311). Voor Hugo was de groepsindeling aan de ene kant dus gunstig omdat hij met zijn tijd in de andere groep tot een 7e plaats zou hebben gereikt maar aan de andere kant was het zoeken naar een goede slipstream in zijn groep ook weer een stuk moeilijker waardoor zijn persoonlijk record van 1’52.8, afgelopen juni gereden tijdens de warm-up!!! voor de Grand Prix, buiten bereik bleef.
Al met al was Hugo echter wel tevreden en hij verwoordde dat na afloop van de training als volgt:
“Na de vrije trainingen van gisteren had ik er eigenlijk een hard hoofd in. Het lukte maar niet om 54’ers te rijden en ik had ook absoluut niet het gevoel dat het nog ergens harder kon. Vanochtend in de eerste kwalificatie ging het gelukkig al een stuk beter. Gelijk in mijn eerste run kwamen de 54’ers al en uiteindelijk kwam ik in mijn 2e run tot een 1’53.8. Ik had na die eerste run eigenlijk verwacht om makkelijker die 53 te kunnen rijden maar dat viel uiteindelijk toch iets tegen.
Vanmiddag ging ik weg op nieuwe, harde, banden en daarmee kon ik wederom vrij makkelijk 54’ers rijden maar ook niet meer. Voor mijn tweede run hebben we een nieuw setje banden gebruikt maar dan van een zachter en ook smaller type en dat pakte goed uit. Ik reed al snel een 53’3 en zocht vervolgens naar een goede plek op de baan. Die vond ik in mijn laatste ronde en ik was daarin tot en met de 2e sector ook sneller. Jammer genoeg dook Eitzinger toen voor mij de pits in waardoor ik even van het gas moest en pak em beet een halve seconde verloor. Een plaats op de tweede startrij was anders mogelijk geweest maar met deze 10e startplaats ben ik best wel tevreden.
Mijn starts gaan de laatste tijd goed en als dat morgen ook zo is dan moet ik mee kunnen doen in de strijd om de 5e tot en met 10e plaats want die verschillen in rondetijden zijn niet al te groot. Direct achter mij op de grid staan een paar jongens die net voor mij staan in de tussenstand dus ik moet zorgen dat ik morgen voor hen finish zodat ik ook wat kan stijgen in het klassement.”
Het ziet er dus aan alle kanten naar uit dat het een leuke race kan worden waarin de jonge Hulshorstenaar, die maandag tijdens een persconferentie zijn plannen voor 2007 bekend zal maken, zeker kansen heeft op een goede klassering.
Uiteindelijk mogen morgen 36 rijders aan het vertrek verschijnen waardoor bijna de helft van het veld vanmiddag al weer kan inpakken. Tot de inpakkers behoort onder andere ook de zoon van Sito Pons, Axel, die bij lange na niet hard genoeg ging om zich te kwalificeren. Dat het niveau behoorlijk hoog is ondervond ook de grootste titelkandidaat in het Europees Kampioenschap. Phillip Eitzinger kwam in de training namelijk niet verder dan een 19e tijd overall maar zijn 8ste plaats in de groep zorgt uiteindelijk voor een 16e startpositie.
Op de inschrijvingslijst stond eveneens de naam van Robin Lässer. De Duitser verscheen echter niet op het circuit van Barcelona. De IDM kampioen is namelijk een half uur na het behalen van de IDM titel, enkele weken geleden, door het KTM Junior Team aan de kant geschoven wegens arrogant gedrag. Een bittere pil voor onze jonge Oosterbuur die er eigenlijk op gerekend had in 2007 met KTM aan de start te staan in de Grand Prix’s