Spaanse hoofdstad Madrid zet zinnen op nieuw te bouwen MotoGP-circuit

88
circuito-de-morata
Circuito de Morata | foto© gemeente Morata de Tajuña

Er wordt in Spanje hard gewerkt aan de plannen voor het bouwen van een nieuw circuit, een circuit dat zowel geschikt is voor het organiseren van MotoGP- als mede ook Formule 1 races. Het nieuw te bouwen complex moet verrijzen net buiten de hoofdstad Madrid, in het dorp Morata de Tajuña

Moeten we het in Nederland doen met alleen het TT Circuit Assen, in Spanje heeft men o.a. Jerez de la Frontera, Circuit Ricardo Tormo, Circuit de Barcelona-Catalunya, Motorland Aragon als circuits waar een MotoGP evenement georganiseerd wordt. Naast deze bekende MotoGP circuits kunnen we zo nog een rijtje met bekende circuits opnoemen waar nationale en internationale wegrace worden verreden of in het verleden werden georganiseerd.

Maar dit blijkt nog niet voldoende want er wordt momenteel hard gewerkt aan de plannen voor een nieuw te bouwen circuit met de een FIA Grade 1 status (zowel geschikt voor F1 en MotoGP races) net buiten de hoofdstad Madrid, in het dorp Morata de Tajuña.

Het “Circuito de Morata” is een ambitieus, naar verluidt particulier gefinancierd project van een groep Spaanse investeerders die banden hebben met het circuit van Guadix. Het is de bedoeling dat het zich bij Valencia, Jeréz en Barcelona voegt als gastheer voor zowel de nationale als de internationale auto- en motorsport.

Het project is al meer dan vijf jaar in de maak en heeft al een budget van zo’n 12 tot 15 miljoen euro bijeengebracht. Daarnaast hebben de initiatiefnemers de benodigde grond in de vorm van een verlaten kalksteengroeve al weten te bemachtigen. Het project heeft onlangs de benodigde vergunningsaanvraag ingediend bij de gemeente Madrid en wacht momenteel op de stedenbouwkundige kwalificatie en de bouwvergunning, een traject dat nog zeker de nodige tijd in beslag zal nemen.

Angel Sanchez, burgemeester van Morata de Tajuña: “Ik denk niet dat het moeilijk zal zijn om goedkeuring te krijgen, omdat het project wordt uitgevoerd in een omgeving die al sterk is aangetast en waar absoluut geen grond wordt gewonnen. De verzonken steengroeve biedt daarnaast nog meer voordelen, dit omdat het zorgt voor een natuurlijke vermindering van de geluidsoverlast voor het omliggende gebied.In deze groeven is er kilometerslang niets te zien en het kan perfect zijn voor de motor- of autosportliefhebbers. Het project heeft in feite al de steun van de Spaanse Motor- en Autosport bonden. Het idee is om het circuit 280 dagen per jaar te exploiteren, en er niet alleen motorsportevenementen te organiseren, maar zelfs concerten in de zomer maken onderdeel uit van het plan.”

Er wordt gesproken over uitbreiding van de plannen met een hotel, tankstation, kartbaan, F1-simulator en een museum, wat een broodnodige opleving zal brengen in een momenteel economisch achtergebleven gebied, terwijl het voorgestelde circuit met 80.000 zitplaatsen in zijn ontwerp gebruik maakt van invloeden van zowel Spaanse als internationale lay-outs.

Verwacht wordt dat het circuit 4,5 km lang zal worden, een rechte stuk van 650 m zal tellen, een paddock van 30.000m2 met 30 pitboxen, VIP- en ontvangstruimten en een overdekt restaurant zal omvatten, en dat de uitvoering van het hele project drie tot vijf jaar in beslag zal nemen.

Volgens burgemeester Sanchez zal er achter de schermen nog zeker het nodige werk verzet moeten alvorens men kan beginnen met de bouw, maar alle betrokkenen zijn blij en vol vertrouwen dat het plan gaat slagen en het circuit er binnen een aantal jaren definitief zal komen.