Voor de Italiaanse coureur Tarquinio Provini werd de Dutch TT van 1957 een groot succes. Op de Drentse hei slaagde hij er dat jaar namelijk in zowel bij de achtste- als bij de kwartliters te zegevieren. Met zijn Mondial wist hij daarbij onder andere de verschillende coureurs van, de grote concurrent, MV Agusta achter zich te houden. Desondanks zou ook deze laatstgenoemde renstal dat jaar in Assen nog een overwinning weten te pakken.
De race in de 125cc klasse weet Provini tijdens de Dutch TT van 1957 vrij gemakkelijk op zijn naam te schrijven. Hij slaagt er in de beginfase van de race al in een veilige voorsprong ten opzichte van zijn concurrenten op te bouwen om vervolgens de race dus te winnen. Daarbij is hij te sterk voor de MV's van Roberto Colombo en Luigi Taveri die respectievelijk als tweede en derde finishen. Over het gehele seizoen blijkt Provini met zijn Mondial uiteindelijk ook te sterk te zijn geweest voor de concurrentie, want hij weet in 1957 de wereldtitel bij de 125cc's te pakken. Daarbij blijft hij allereerst de kopman binnen het team van MV, Carlo Ubbiali die in 1955 en 1956 het kampioenschap nog heeft weten te winnen bij de achtsteliters met de MV, voor die dat seizoen genoegen moet nemen met de titel van vice-wereldkampioen.
Ook de race in de kwartliter-klasse weet Provini tijdens de Dutch TT van dat jaar behoorlijk eenvoudig te winnen. Ditmaal is hij te sterk voor zijn Mondial-collega's Cecil Sandford en Sammy Miller die Provini na afloop van de race mogen vergezellen op het podium. De wereldtitel weet Provini in deze klasse in 1957 echter niet te pakken, want die gaat naar Sandford, terwijl Provini op enige afstand op een tweede plek eindigt in de eindstand.
Het kampioenschap bij de 350cc's staat in 1957 vooral in het teken van de strijd tussen de Italiaanse renstallen van Moto Guzzi en Gilera en datzelfde geldt ook voor de 350cc-race tijdens de Dutch TT van dat jaar. Het is Bob McIntyre (Gilera) die in de beginfase van de wedstrijd de leiding neemt, gevolgd door zijn stalgenoot Libero Liberati en de Moto Guzzi's van Dickie Dale en Keith Campbell. Het is echter Liberati die al snel de beide ééncilinder-Guzzi's moet laten passeren. Ook McIntyre moet even later Dale en Campbell voorbij laten gaan. Liggend aan de leiding gaat het echter mis voor Dale. Hij neemt een bocht met te veel snelheid, raakt met zijn stroomlijnkuip de grond en komt ten val. Campbell schrikt van dit alles, waarbij McIntyre kans ziet de koppositie weer over te nemen. Dit is echter maar van korte duur, want twee ronden later gaat Campbell opnieuw aan hem voorbij die uiteindelijk de race ook weet te winnen, vóór de Gilera's van McIntyre en Liberati en de Nortons van Jack Brett, Keith Bryen en John Hartle die respectievelijk als vierde, vijfde en zesde de zwart/wit-geblokte vlag passeren. Naast zijn winst tijdens de Dutch TT is het Campbell die in 1957 tevens de wereldtitel bij de 350cc's weet te pakken, waarbij hij andermaal de Gilera's voor is gebleven.
Bij de halveliters is tijdens de TT van 1957 aanvankelijk een spannend gevecht gaande tussen John Surtees op de MV Agusta en McIntyre op de Gilera. Het is echter McIntyre die zijn machine vervolgens aan de pits brengt (voor zoals het lijkt een probleempje met de voorvering) om na een minuut zijn race alweer te hervatten, dan liggend op een vijfde plek achter Surtees, Liberati (Gilera), Campbell (in deze klasse rijdend met een achtcilinder-Moto Guzzi) en Walter Zeller (BMW). McIntyre slaagt er vanaf dat moment al vrij snel weer in op te rukken naar een tweede plaats, zij het ver achter Surtees. Desondanks schroeft de Gilera-rijder het tempo nog verder op, waarbij hij uiteindelijk het gat naar Surtees alsnog weer lijkt te dichten, want die geeft op zijn beurt aan dat hij moet tanken, wat zou betekenen dat McIntyre inderdaad de leiding weer kan pakken. In zijn poging Surtees terug te pakken, gaat het echter mis voor McIntyre. De Brit komt namelijk ten val. Het is vervolgens Surtees die, door zijn tempo te verlagen, alsnog de race zonder tanken kan uitrijden en die de overwinning pakt, vóór Liberati en Zeller. De 500cc-wereldtitel gaat in 1957 echter naar Liberati, vóór McIntyre, terwijl Surtees in de eindstand genoegen moet nemen met slechts een derde plek, na in 1956 het kampioenschap nog te hebben gewonnen.
Gedurende de race bij de Zijspannen is er lange tijd een spannend gevecht gaande tussen de Britse combinatie van Cyril Smith/Stanley Dibben en het Duitse span van Fritz Hillebrand/Manfred Grunwald. De Britten zijn sneller in de bochten, terwijl de Duitsers over meer snelheid beschikken op de rechte stukken. Het is de leidende Britse combinatie die in een bocht een kleine pirouette maakt, waardoor de Duitsers er in slagen de aansluiting te vinden. Hillebrand gaat vervolgens aan Smith voorbij die in de ronden daarna alles op alles zet om de koppositie te heroveren. Hillebrand weet de Britse combinatie echter achter zich te houden en even later moeten Smith en Dibben aan de pits komen om met een emmer water hun gloeiend hete koppeling af te laten koelen. De strijd aan de kop is daarmee gestreden en Hillebrand en Grunwald winnen de race. Smith moet twee ronden later opnieuw aan de pits komen voor nog een emmer water om even daarna definitief uit te vallen. Daarmee wordt de Britse combinatie van Jackie Beeton/Tony Partridge uiteindelijk tweede en de Duitse combinatie van Loni Neussner en Dieter Hess derde.
Het meest succesvol tijdens de Dutch TT van 1957 was dus Tarquinio Provini met zijn twee overwinningen in de 125- en de 250cc klasse. Nadat Mondial aan het eind van datzelfde seizoen zijn vertrek uit het wereldkampioenschap wegrace aankondigt, maakt Provini met ingang van het seizoen 1958 de overstap naar de renstal van MV Agusta, waar hij komt te rijden naast zijn (voormalige) aartsrivaal Ubbiali. Met de MV slaagt Provini er in 1958 in de wereldtitel bij de kwartliters te winnen. Vanaf 1960 staat de Italiaan met een Morini aan het vertrek om zijn carrière uiteindelijk af te sluiten bij de renstal van Benelli. Hij is dan in totaal 2 wereldtitels en 20 Grand Prix-overwinningen verder.
Bron foto: http://www.provini-project.com/