Team Molenaar: TT Assen achter de rug

79

MACHINEPECH VELT RAYMOND SCHOUTEN GˆäˆäN LOON NAAR WERKEN VOOR JAKUB SMRZ (16E) TT-voorzitter Jos Vaessen en regerend wereldkampioen Valentino Rossi konden met recht tevreden terugkijken op een geslaagde 75e jubileum TT. Voor Raymond Schouten en zijn teammaat Jakub Smrz van het Molenaar Honda racing team was dat jammer genoeg compleet anders. De speciaal voor de jubileum TT en de Nederlandse fans en sponsors op oranje getooide HondaÕs in actie komende pupillen van Arie Molenaar en Hans Spaan, werden juist in hun race voor ÔeigenÕ publiek door pech achtervolgd.

Raymond Schouten vond eerst hinder van een valpartij in de openingsfase, waarbij hij helemaal van het gas af moest. Later in de race, waarin hij een prima ritme en vechtlust toonde, moest hij uitvallen met machine pech, een kapotte cilinderkop. ÒKubaÓ Smrz verprutste zijn start door (alweer) een slippende koppeling en vocht zich van de 28e plaats terug naar de groep die om de 11e plaats streed. In de laatste 2 ronden die hem restte nadat hij de aansluiting had gevonden, waren er te kort mogelijkheden om nog naar een plaats in de punten op te klimmen.







TT-voorzitter Jos Vaessen was verguld met een uitstekend aantal van 130.000 uitzinnige bezoekers tijdens het 3-daagse TT-weekeinde (met ruim 91.000 toeschouwers op de racedag), vijf vlekkeloos verlopen races met een minimaal aantal ongevallen en wederom een TT-publiek om trots op te zijn. Publiekslieveling Valentino Rossi deed waar zijn grote horde fans voor kwamen; het winnen van de MotoGP-race, zijn 6e van dit seizoen en een spectaculaire toegift in de uitloopronde met burnouts, wheelies en donuts, waarbij hij op zijn voetrusten staand applaudisseerde voor het perfecte gedrag van het publiek, dat in Assen spontaner en gedisciplineerder lijkt dan elders in Europa.

WŽŽr tegenslag voor Raymond Schouten:

ÒEigenlijk voelde mijn motor al vreemd aan in de opwarmronde, ook bij de start pakte hij niet goed op en ik kwam heel slecht weg. Ik heb hard gevochten om toch verder naar voren te komen, maar mijn Honda werd iedere ronde steeds warmer en ging daardoor steeds minder goed lopen, totdat hij er 3 ronden voor het eind helemaal mee stopte. Een kapotte cilinderkop bleek achteraf. Die pech moet ik weer hebben, ik had hier een goede wedstrijd kunnen rijden en misschien wel een puntje kunnen pakken, maar het zit weer tegen. En dat voor eigen publiek, daar baal ik van. Natuurlijk blijft het een mechanische sport en ook dit kan gebeuren, maar je mag gerust weten dat ik zwaar teleurgesteld ben.Ó

Vanaf zijn 11e startplaats kwam Jakub Smrz voor de 3e keer dit seizoen niet goed uit de startblokken. ÒJe wilt niet weten wat voor woorden er achter mijn vizier geuit zijn in die eerste ronde. Ik verloor maar liefst 17 plaatsen en kwam na ŽŽn ronde als 28e langs start en finish. Alweer moest ik een inhaalrace rijden en dat ging goed. Binnen tien ronden was ik weer binnen de top 20 aanbeland en een paar ronden later vond ik aansluiting bij een groep van vijf rijders, waarvan de kopman op de 11e plaats reed. Ik was naar ze toe komen rijden met laat remmen en hard sturen, maar kon er in de slotfase niet meer voorbij komen. Daarvoor zat de groep te dicht bij elkaar, waardoor er regelmatig van de ideale lijn werd afgeweken door de vele uitrem pogingen die iedereen wel deed. Jammer dat ik geen punt kon pakken in mijn tweede thuis GP. Maar het feit dat ik het hele wekeinde dicht bij de top 10 gestaan heb met trainen en ook de snelste privateer was, sterkt me voor de volgende race voor mij in Donington Park. Daar heb ik in alle races waarin ik uitkwam in de punten gereden, dusÉÓ, besluit ÔKubaÕ.