Team Molenaar, tweede trainingsdag in Assen

59

RAYMOND SCHOUTEN UIT ZIJN FRUSTRATIES NA 25E STARTPLAATS PERFECTE 11E STARTPLAATS VOOR JAKUB SMRZ, ONDANKS WAT PROBLEMEN Raymond Schouten: ÒIk Baal! Er had meer ingezeten vandaag maar ik kon helaas niet de tijden rijden die ik graag wilde rijden. De veringproblemen van gisteren waren vanochtend een stuk minder, de motor was nog niet perfect maar ik kon wel een halve seconde sneller rijden dan gisteren.

Vanmorgen stond ik 22e en ik hoopte op een plek dicht bij de top 20. Maar vanmiddag ging het niet naar wens, mijn Honda werd veel te warm (boven de 70 graden) en hierdoor verloor ik veel vermogen, ook had ik helemaal geen grip. Dat kwam door de warmere temperaturen, waardoor de band echt op diverse punten gleed.Ó De Honda coureur uit het Molenaar team perste er in de slotfase nog alles uit, maar er zat niet genoeg vooruitgang in ten opzichte van de eerste tijdtraining op donderdag. ÒIk reed slechts 0,1 seconde sneller dan gisteren en zakte hierdoor naar de 25e startplaats. We zullen zien wat er morgen gaat gebeuren, er gaan hier verschillende verhalen over de weersvoorspelling voor morgen, het maakt me niet veel uit, maar ik zou regen helemaal niet erg vinden…Ó, aldus Schouten, die dit seizoen nog niet zo goed gekwalificeerd heeft en dus dichter bij de top 15 (die uitzicht biedt op WK-punten) staat dan eerder dit seizoen. Dat ÔkleineÕ Schouten niet echt blij was bleek bij binnenkomst in zijn pitbox. Gefrustreerd gaf hij een harde klap op zijn ruitje, waardoor deze in stukken uiteen spatte. ÒOeps, sorry!Ó Verexcuseerde hij zich bij zijn monteurs, die het voorval gelaten opnamen en al voor de fotografen in de box waren een nieuwe ruit hadden gemonteerd.







Voor Jakub Smrz verliep de 2e dag niet op rolletjes. Tijdens de 2e vrije training liep al na een paar ronden zijn machine vast. Teruggekomen na een fikse duwpartij naar de pitbox werd de machine hersteld. ÒMaar er waren nog slechts een paar rondjes te gaan. In de openingsfase van de 2e tijdtraining bleek de machine toch nog wat last te hebben van wat kleine technische perikelen. Bij het uitkomen van de chicane hield de motor de eerste twee ronden al in en toen ben ik de pits ingegaan. Het probleem werd verholpen, maar toen haperde de machine op hoge toerentallen. Bij mijn 2e pitbox bezoek werd alles veranderd. Bougies, bedrading, setting van de carburateurs etc. Met nog 15 minuten te gaan kon ik weer de baan op. Mar de motor liep niet echte helemaal 100%. Evengoed kwam ik onder mijn tijd, terwijl ik maar drie volledige snelle rondjes kon maken. In mijn allerlaatste ronde, die eigenlijk de snelste had kunnen zijn, zaten Aoyama en Pedrosa in de weg bij de Ramshoek. Jammer, maar die 11e plaats is zeker niet slecht. Dat wordt morgen een prima uitgangspositie voor hopelijk mijn beste race van het jaarÓ, besluit ÔKubaÕ, wiens machine en raceoverall als ode aan zijn Nederlandse team en sponsors grotendeels in de oranje kleuren gestoken zal zijn.