Ten Kate test op Magny Cours

51

Het Winston Ten Kate Honda team is tevreden teruggekomen van een test die het team de afgelopen dagen heeft afgewerkt op het circuit van Magny-Cours in het midden van Frankrijk. Het 4.4km lange circuit nabij Nevers zal, net als vorig jaar, ook nu weer de omgeving zijn waar de laatste wedstrijd van het lopende seizoen zal worden verreden op 9 oktober a.s.

Er waren door Pirelli verschillende nieuwe banden naar het circuit meegenomen die intensief zijn getest. Chris Vermeulen en Karl Muggeridge zijn gedurende de tweedaags test ook bezig geweest met diverse verschillende swing-arm specificaties en ook is de achtervering van de Winston Ten Kate Honda CBR1000RR onder de loep genomen met het uiteindelijke doel om het vermogen beter op het circuit te krijgen.







De resultaten worden door het team als hoopgevend betiteld, dit werd onderstreept door de tijd van Vermeulen die zonder een kwalificatie band te gebruiken de Superpole tijd van vorig jaar wist te evenaren en bijna 0,8 seconde onder het oude ronde record uit de race wist te blijven.

“Ik heb hier heel veel rondjes gereden, op de eerste dag waren het er zeker 89 en gisteren denk ik nog wel meerÓ liet Chris weten. “Het was een vermoeiende test en ik voelde op het einde mijn pols die ik vorig jaar blesseerde, maar we hebben zeker een goede richting gevonden waarin we kunnen werken voor de komende wedstrijden..

“We zochten naar wat meer beweging in de swingarm om hiermee wat makkelijker het vermogen op de baan te krijgen en ik denk dat we daar redelijk in zijn geslaagd. Al snel ging ik gistermorgen 0,6 seconde sneller dan ik hier vorig jaar tijdens de race reed en dat deed ik op een band die al redelijk versleten wasÓ.

“We hebben ook een hele nieuwe lijn van Pirelli getest – nieuwe constructies, compounds en vormen. Zoals veel van de andere dingen die we nu hier hebben getest had alles zijn voor en zijn nadelen, maar als we alle goede onderdelen weten samen te voegen zijn we zeker een stap vooruit gegaanÓ verklaarde de winnaar van Monza.

Ook teamgenoot Karl Muggeridge was aanwezig bij de test, hij reed een rondetijd die 0.7 seconde langzamer was dan zijn landgenoot in wat hij zelf noemde “zijn eerste goede Superbike test’.

“Het zijn twee waardevolle dagen geweest, eindelijk konden we eens testen onder goede omstandigheden en konden we diverse dingen eens goed bestuderen. Het is eigenlijk die eerste uitstekende test geweest sinds ik ben overgestapt naar de Superbikes. Het zonnige weer heeft ervoor gezorgd dat we veel hebben kunnen doenÓ.

“De verschillende swingarms en andere koppelingen die we hebben geprobeerd hebben zeker vooruitgang opgeleverd waardoor we nu meer grip hebben bij het uitaccelererenÓ.

“het enige wat een beetje jammer is dat ik niet de gelegenheid heb gehad om alle goede onderdelen tegelijk te kunnen testen maar we weten wat de beste combinatie is en die kunnen we zeker gebruiken in de komende paar racesÓ concludeerde Karl.

“We hebben eigenlijk in de laatste paar races een gebrek gehad om het vermogen aan het wegdek te krijgen bij het uitaccelereren. Tot dusver we hebben diverse onderdelen kunnen testen om dat gedeelte van onze prestaties te kunnen verbeterenÓ verklaarde teammanager Ronald ten Kate. “Beide rijders hebben verschillende nieuwe onderdelen getest en die daarna samen met ons hun bevindingen vergeleken, we hebben zeker een aantal positieve ervaringen opgedaan. We zullen de informatie bestuderen en die thuis verder gebruiken voor de opbouw van de motoren voor de race van Misano die we met vertrouwen tegemoet zien.

Ook de Ten Kate Supersport rijders SÂŽbastien Charpentier en Katsuaki Fujiwara waren de afgelopen twee dagen aanwezig in Frankrijk. Het duo hield zich vooral bezig met testen van een nieuw benzine injectie systeem maar ook een nieuwe ontsteking en mapping onderdelen werden getest. Natuurlijk werden ook diverse nieuwe banden van Pirelli getest.

De leider van het kampioenschap Charpentier was de snelste van de twee coureurs op zijn thuis circuit, hij wist de Japanner 0.7 van een seconde achter zich te houden en verbeterde hiermee ook het 2004 pole position record met ongeveer dezelfde marge.