Tom Lüthi vertrekt als Sports Director bij PrüstelGP

3418
tom-lüthi
Tom Lüthi | foto© Prüstel GP

Tom Lüthi hield het na het seizoen 2021 gezien als actief wegracecoureur. De voormalig MotoGP coureur en 125cc wereldkampioen verdween echter niet geheel van het toneel, hij trad voor het seizoen 2022 namelijk als Spors Director in dienst bij PrüstelGP, het Duitse team dat afgelopen seizoen onder de naam CFMOTO Racing PrüstelGP-team actief was in de lichtste klasse van het MotoGP wereldkampioenschap. Maar na nu bekend is geworden neemt Lüthi al na één seizoen weer afscheid van het team.

Met Carlos Tatay en Xavier Artigas begon PrüstelGP in 2022 aan een nieuwe stap in haar bestaan. Het Duitse team, met als thuisbasis de Sachsenring, kreeg namelijk niet alleen de status als officieel CFMOTO-fabrieksteam maar ook wist men de ervaren Tom Lüthi te strikken om als Sports Director op te treden binnen het CFMOTO Racing PrüstelGP-team.







Ondanks de hoge verwachtingen – het Duitse team wilde zich meten met de andere in de Moto3 klasse acterende fabrieksteams als KTM, Husqvarna en GASGAS – bleek het gedurende het seizoen niet zo te lopen als verwacht. Tatay en Artigas bezetten na afloop van de laatste race in Valencia respectievelijk de vijftiende en zestiende plaats in de eindstand van het kampioenschap.

Ondanks dat Artigas slechts als zestiende eindigde in de eindstand zal hij ook in 2023 uitkomen voor het CFMOTO Racing PrüstelGP-team. Tatay daarentegen verlaat het team en stapt over naar de Moto2 klasse, hij zal vervangen worden door de jonge Australiër Joel Kelso die overkomt van het Franse CIP Moto3 team.

Maar naast de rijderswissel hebben een aantal sleutelfiguren het team inmiddels ook verlaten, waaronder Lüthi.

“We gaan ons anders positioneren”, legde Florian Prüstel onlangs uit aan Speedweek.com. “Er zijn een aantal personele wisselingen in het team. Tom zal zich in de toekomst op andere projecten richten.”

De verwachtingen van Lüthi als PrüstelGP Sport Director waren duidelijk anders dan de praktijk, dit is volgens de voormalig 125cc wereldkampioen dan ook de belangrijkste reden dat hij het al na een jaar voor gezien houdt.

Tom Lüthi: “”We zien sommige dingen als voormalig coureur nu eenmaal heel anders. Er zijn de afgelopen tijd enkele personeelswisselingen geweest binnen het Prüstel-team. Nieuwe mensen en ook andere taakverdelingen. We hebben toen ondeling afgesproken dat we de samenwerking zouden beëindigen. Maar ik zal blijven werken met de Zwitserse televisie SRF en tijdens een aantal races ter plaatse zijn. Ik heb ook andere projecten waar ik me vanaf nu op wil focussen.”

De Zwitser is o.a. persoonlijk manager van de jonge Zwitserse coureur Noah Dettwiler.

Persoonlijke stabiliteit is blijkbaar niet één van de sterke punten van het PrüstelGP-team, gezien de vele personele wisselingen in korte tijd. Zo legde Tim Jüstel na het 2020 seizoen plots zijn baan als teammanager neer. In 2021 bleef deze functie vacant terwijl Lüthi na een jaar werkzaam (2022) te zijn geweest nu dus dezelfde weg volgt als Jüstel.

Daarnaast stapte de zeer ervaren crewchef Stefan Kirsch na het seizoen 2021 op bij het team. Massimo Capanna werd even later als vervanger van Kirsch binnengehaald maar hij stapte ook al na een aantal maanden weer op. Tijdens de Grand Prix in Aragón was Kirsch plots weer verantwoordelijk voor de techniek binnen het team, zij het tijdelijk want Kirsch stopte aan het einde van het seizoen voor de tweede keer.

Kirsch stapt voor het 2023 seizoen over naar het nieuwe LIQUI MOLY Husqvarna Intact GP-Team waar hij de crewchief wordt van Nederlander Collin Veijer. Kirsch is echter niet de enige die deze overstap maakt, ook Susanna Sola legde haar baan als teamcoördinator en communicatie medewerkster binnen het CFMOTO Racing PrüstelGP-team neer. De Italiaanse gaat in dezelfde functie net als Kirsch aan de slag binnen het LIQUI MOLY Husqvarna Intact GP-Team.