Valentino Rossi beslist na 6 of 7 races over zijn toekomst als MotoGP coureur

484
valentino-rossi
Valentino Rossi (l) en Uccio Salucci (r) | foto© Yamaha Racing

Valentino Rossi gaat in 2021 voor het zestiende seizoen als MotoGP coureur van start op een Yamaha. Na vijftien seizoen uitgekomen te zijn voor het officiële Yamaha fabrieksteam zal de 41-jarige Italiaan dit seizoen uit gaan komen voor Petronas Yamaha SRT, het Yamaha MotoGP satellietteam. The Doctor heeft een eenjarige overeenkomst met het Maleisische team getekend, en de grote vraag is dan ook…..houdt de negenvoudig wereldkampioen het na dit seizoen voor gezien of knoop hij er na 2021 nog een seizoen aan vast?

Valentino Rossi maakte in het seizoen 2000 zijn debuut als coureur in de koningsklasse. Na zijn debuut gemaakt te hebben op een Honda stapte de populaire Italiaan in 2004 over naar Yamaha. Met uitzondering van de seizoenen 2011 en 2012 – Rossi maakte een uitstapje naar Ducati maar dat werd geen succes – is Rossi het merk trouw gebleven.







Na het seizoen 2020 besloot Yamaha echter te kiezen voor de jeugd (Maverick Viñales en Fabio Quartararo) en was er voor komend seizoen geen plaats meer voor de inmiddels 41-jarige Italiaan. Yamaha liet hun oogappel echter niet vallen en bracht hem voor komend seizoen onder bij het Maleisische Petronas Yamaha SRT, het Yamaha MotoGP satellietteam onder leiding van de Nederlander Wilco Zeelenberg.

Rossi kan binnen het Maleisische team beschikken over een volledige Yamaha fabrieks M1 en volledige technische ondersteuning van de Japanse Yamaha engineers. Het contract is echter slechts voor één seizoen, dit in verband met het contract welke Yamaha heeft met Petronas Yamaha SRT tot aan het einde van het seizoen 2021.

De grote vraag is echter of dit inhoudt dat 2021 het laatste seizoen zal worden voor Rossi als coureur in de koningsklasse of dat de veteraan er na het komende seizoen nog een jaar aan vast zal knopen. Normaalgesproken heeft Rossi altijd gekozen voor een contractperiode van twee seizoenen maar vanwege de coronapandemie is alles anders, zo ook voor de Italiaan.

Zo had Rossi voorafgaand aan het seizoen 2020 al besloten om een beslissing te nemen over zijn toekomst als er zes of zeven races verreden zouden zijn. Doordat de start van het seizoen steeds uitgesteld moest worden en de MotoGP coureurs pas in juli aan het seizoen konden beginnen kwamen alle partijen in tijdnood en moest er geforceerd een besluit genomen worden. De uitslag is bekend, Rossi koos ervoor om door te gaan en een contract te tekenen bij Petronas Yamaha SRT. Voor komend seizoen heeft Rossi echter hetzelfde plan in zijn hoofd, na zes of zeven races wil hij beslissen wat te doen na dit seizoen. Dit nieuws heeft Rossi’s rechterhand Uccio Salucci in een interview met het Italiaanse Sky Italia laten weten.

Uccio Salucci: “Het hangt af van de races. Na zes of zeven Grand Prix weekenden zullen we zien of hij er nog plezier in heeft en hoe competitief hij is. Op dat moment gaan we een keuze maken.”

In hetzelfde gesprek ging Salucci ook in op de mogelijkheid en het eventueel opstarten van een eigen VR46 MotoGP team. Zoals bekend zal er in 2021 voor het eerst een machine in de VR46 Racing kleuren actief zijn in de koningsklasse, weliswaar nog niet als een eigen team maar vanwege een samenwerking die er gesloten werd met Ducati en het Spaanse Esponsorama Racing. Rossi’s halfbroer Luca Marini krijgt op deze manier de kans om zijn debuut te maken in de MotoGP klasse en het zou zomaar eens een opstap kunnen zijn voor VR46 Racing om vanaf 2022 met een eigen MotoGP team aan de start te verschijnen.

Uccio Salucci: “Onze coureurs zijn sneller gegroeid dan wij dachten, daarom is het nu tijd om na te gaan denken over een eigen MotoGP team. Dit is geen gemakkelijke stap, met name op economisch gebied is dit geen eenvoudige opgave. De komende maanden zullen cruciaal worden wat betreft het wel of niet doorgaan van dit project. We weten ook nog niet met welke motormerk we eventueel in de MotoGP klasse actief zullen zijn, maar duidelijk is dat ons hart bij Yamaha ligt.”

Met name het laatste deel van zijn uitspraak maakt Salluci tevens duidelijk dat er de komende maanden niet alleen op de baan gestreden zal worden. Het moge duidelijk zijn, indien VR46 Racing in 2022 de stap wil maken naar de koningsklasse met Yamaha dan zal men naast de baan de strijd aan moeten gaan met Petronas Yamaha SRT. Het contract van Yamaha met het Maleisische MotoGP team loopt aan het einde van 2021 af en Razlan Razali heeft al te kennen gegeven dat ook zijn team vanaf 2022 graag verder wil met Yamaha. Aangezien het uitgesloten is dat Yamaha met zes machines aan de start gaat verschijnen in de koningsklasse zal men dus een keuze moeten maken tussen het in Sepang gevestigde team of het eventueel nieuw op te starten MotoGP team van negenvoudig wereldkampioen Valentino Rossi.

In onderstaande video spraken we onlangs met Wilco Zeelenberg en Valentino Rossi’s nieuwe monteur voor het seizoen 2021 Robin Spijkers over de komst van Valentino Rossi naar Petronas Yamaha SRT.