Valentino Rossi sloot zondag in Sepang de eerste dag van de Official MotoGP Test weliswaar af met de zesde rondetijd, echter na afloop van de dag liep de negenvoudig wereldkampioen zo blij als een kind in een snoepwinkel door het paddock van het Maleisische circuit: ‘Ik kan me geen dag in 2017 herinneren waarin het zo goed liep als vandaag tijdens de allereerste testdag in 2018’

Gaat Valentino Rossi zijn contract binnenkort verlengen, blijft de negenvoudig wereldkampioen ook na dit seizoen nog actief als coureur of houdt ‘The Doctor’ het na het seizoen definitief voor gezien? Vele vragen die er momenteel leven binnen de grote schare fans van de populaire Italiaan.

Zelf heeft Rossi steeds gezegd dat hij de eerste tests van 2018 en de eerste paar races af wil wachten, wil kijken of hij nog competitief is en af wilde wachten hoe competitief de 2018 Yamaha is alvorens hierover een beslissing te nemen.

Zondag tijdens de eerste officiële testdag van 2018 in Sepang was Valentino Rossi constant in de voorste gelederen te vinden. Alleen in de laatste minuten – zowel Rossi als ook zijn teamgenoot Maverick Viñales besloten in tegenstelling tot veel anderen in de slotfase niet meer naar buiten te gaan voor het rijden van die ene snelle ronde – viel de Yamaha coureur nog een aantal plaatsen terug op de lijst om uiteindelijk de eerste dag als zesde af te sluiten.

Geen enkel probleem zo liet de Italiaan na afloop weten. Rossi was ondanks zijn zesde tijd misschien wel de meest tevreden man in het paddock. Zo voelde volgens ‘the Doctor’ het nieuwe chassis – geheel nieuw maar gebaseerd op het 2016 frame – vanaf de eerste meters fantastisch aan, was hij vanaf de eerste meters meteen competitief, verliep alles boven verwachting en kon hij zich geen dag in 2017 herinneren waarin het zo goed liep als vandaag tijdens de allereerste testdag in 2018.

Valentino Rossi, Movistar Yamaha MotoGP Team, P6: “De eerste indruk is heel erg goed, het was een positieve eerste dag. Ik ben dan ook erg blij, in november hebben we al een goede stap gezet. We hadden toen al meer begrip, na de verwarring die we in 2017 kenden. Het chassis van vandaag is een nieuwe, een evolutie die gebaseerd is op het frame van 2016. Wanneer ik met dit chassis rijd voel ik me beter, mijn rijstijl is natuurlijker, ik voel de voorkant beter aan en als ik druk zet heb ik een goede snelheid. We concentreren ons ook op andere aspecten, we hebben twee verschillende motoren geprobeerd om de acceleratie te verbeteren, ze zijn niet slecht en de topsnelheid is ook best goed. We moeten gaan werken aan de elektronica, met name om de achterband te sparen, maar de eerste indruk is positief.”

 

Handige links Official MotoGP Test Sepang:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag