Valentino Rossi heeft zaterdag uitgebreid gereageerd op het tekenen van de overeenkomst voor 2021 met Yamaha en Petronas SRT. De negenvoudig kampioen ging daarbij o.a. in op de reden van een eenjarige deal en de lange tijd die men nodig heeft gehad voor het uiteindelijk zetten van een handtekening.

Valentino Rossi heeft zaterdag aan het einde van de middag in Catalunya wat meer achtergrondinformatie gegeven over de discussies die achter de schermen hebben plaatsgevonden sinds januari toen Lin Jarvis hem het slechte nieuws kwam vertellen dat er na dit seizoen voor hem geen plaats meer zou zijn binnen het Monster Energy Yamaha MotoGP Team. Het slechte nieuws gesprek leidde vervolgens tot een acht maanden durende discussie die zaterdag in Catalunya beloond werd met een officiële aankondiging dat hij in 2021 uit gaat komen voor Petronas Yamaha SRT.

Hoewel de aankondiging op zichzelf al geen verrassing meer was, immers ‘the Doctor’ zelfs sprak de afgelopen tijd zelf al openlijk over de deal met dien verstande dat alleen de handtekeningen nog ontbraken, deed de aankondiging dat de deal slechts voor één seizoen was bij een aantal fans de wenkbrauwen fronsen.

Samen met Yamaha managing director Lin Jarvis gaf Rossi tekst en uitleg.

Valentino Rossi: “Ik ben erg blij en erg trots op deze beslissing omdat ik wil blijven racen. Het is een vreemd seizoen, mijn plan aan het begin van het seizoen was om te kijken of ik nog steeds concurrerend zou zijn. Maar toen Lin mij gedurende de winterstop belde dat hij een afspraak met me wilde zag ik de bui al hangen. Mijn voorgevoel was juist en toen Lin me vertelde dat hij slecht nieuws voor me had wist ik hoe het ervoor stond. Meteen toen ik wist dat er voor mijn geen plaats meer zou zijn binnen het Monster Energy Yamaha MotoGP Team heb ik gevraagd of Yamaha nog wel een machine voor me beschikbaar had in 2021. Dat bleek geen probleem en al snel hierna zijn de gesprekken hierover begonnen met Lin, Yamaha en later met Razlan (Petronas Yamaha SRT). We hebben vervolgens alle tijd genomen om alle details uit te werken. Eerst wilden we donderdagmiddag hier in Catalunya de contracten tekenen, maar ik moest naar de persconferentie en dat duurt ook al snel een uur. Vervolgens wilde Lin vrijdag de boel afronden, maar in Italië is het de gewoonte om op vrijdag geen belangrijke beslissingen te nemen en contracten te ondertekenen. Uiteindelijk hebben we vanmiddag alles afgerond en stonden een kwartier voordat het persbericht naar buiten ging pas alle handtekeningen onder de contracten. Ik denk niet dat er veel zal veranderen, alleen de kleuren van de motor, want Petronas Yamaha SRT is een team met een hoog niveau, zeer professioneel met veel belangrijke resultaten gedurende de eerste twee jaar in de klasse. Ik heb lange tijd bij het Factory Yamaha-team gereden maar ik denk dat deze stap goed voor me is en ik moet Lin en Yamaha bedanken omdat ze me nog steeds fabrieksondersteuning geven.”

“Helaas bleek er geen plaats binnen het team voor een deel van mijn huidige crew, dat is heel jammer maar veel jongens binnen het nieuwe team zijn geen onbekenden voor me. Zeelenberg ken ik goed uit de tijd dat hij nog werkzaam was binnen mijn huidige team, met Stigefelt heb ik heel lang geleden nog samen gereden en er één van de chauffeurs ken ik nog uit mijn tijd bij Repsol Honda, allemaal geweldige kerels.”

Aangaande het contract voor een jaar, een contract zonder optie voor 2022 hadden Rossi en Jarvis een duidelijke verklaring. Het huidige contract van Yamaha met Petronas Yamaha SRT is een driejarige overeenkomst. Ondanks dat alle partijen er van overtuigd zijn dat men de samenwerking zal willen verlengen loopt het wettige contract wel aan het einde van het seizoen 2021 af. Derhalve is het voor Yamaha op dit moment technisch niet mogelijk om een contract langer dan een jaar af te sluiten met Rossi en Petronas Yamaha SRT.

Ondanks dat het zaterdag getekende contract slechts voor een jaar is wil dat volgens Jarvis en Rossi niet zeggen over een eventueel langer verblijf van ‘the Doctor’ als coureur in de koningsklasse. Onderling is er een afspraak dat men halverwege het komende seizoen rond de tafel gaat zitten en om op dat moment de beslissing te nemen hoe verder na 2021.

De 41-jarige Italiaan houdt het dus opnieuw spannend als het om zijn toekomst gaat als actief MotoGP coureur, en met een derde plaats eerder op de dag en de dominantie van Yamaha in de kwalificatie weet je het maar nooit met de op dit moment nog veruit populairste actieve MotoGP coureur binnen het MotoGP wereldkampioenschap.

 

Handige links Gran Premi Monster Energy de Catalunya 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar office@racesport.nl kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App