Valentino Rossi krijgt status als officieel BMW-M fabriekscoureur

5269
valentino-rossi
Valentino Rossi | foto© BMW M

Valentino Rossi zal ook komend seizoen als coureur actief zijn het Fanatec GT World Challenge Europe powered by AWS, het kampioenschap waar hij in 2022 debuteerde als autocoureur. De 43-jarige Italiaan stapt echter over van Audi naar BMW zo werd een week geleden officieel bekend gemaakt. De Duitse auto- en motorenfabrikant heeft nu echter bekend gemaakt dat Rossi toetreed tot het selecte gezelschap van BMW-M fabriekscoureurs.

De BMW M fabrieksrijders line-up voor het seizoen 2023 krijgt er een prominent lid bij: Valentino Rossi en BMW M Motorsport zijn namelijk een fabrieksverbintenis overeengekomen die verder gaat dan het onlangs al aangekondigde contract met het Belgische BMW M Team WRT. De negenvoudig wereldkampioen, die zijn lange en succesvolle carrière op twee wielen in het najaar van 2021 beëindigde, zal volgend jaar in de Fanatec GT World Challenge Europe powered by AWS en de “Bathurst 12 Hour” uitkomen in de BMW M4 GT3, maar zal ook beschikbaar zijn voor andere race- en testverplichtingen in racewagens van BMW M Motorsport.







Andreas Roos, hoofd van BMW M Motorsport: “Valentino Rossi heeft echt geen introductie nodig. Hij heeft geschiedenis geschreven als een van de meest succesvolle motorcoureurs aller tijden. Zijn successen op het circuit en zijn persoonlijkheid hebben hem terecht tot een levende legende gemaakt. Maar Valentino heeft bewezen dat hij ook een uitstekende racer is op vier wielen. Hij heeft laten zien dat de autosport zijn tweede thuis is geworden en brengt al zijn passie, vaardigheid en inzet mee naar dit nieuwe hoofdstuk van zijn carrière. Het is fantastisch dat Valentino volgend jaar onze BMW M Motorsport familie komt versterken als nieuwe fabrieksrijder. We kijken er erg naar uit om samen te werken – welkom aan boord, Vale!”

Valentino Rossi: “Ik ben trots om een officiële BMW M fabrieksrijder te worden. Dit is een geweldige kans voor mij. Vorig jaar ben ik serieus gaan racen en heb ik mijn eerste seizoen afgesloten met Team WRT, waarmee ik vanaf het begin een zeer goede relatie had. Nu ben ik blij dat WRT BMW M Motorsport als nieuwe partner heeft gekozen. Ik heb de BMW M4 GT3 al twee keer kunnen testen en heb een heel goed gevoel. Ik denk dat we volgend jaar competitief kunnen zijn. BMW M Motorsport geeft me ook de kans om samen te werken met twee zeer sterke rijders, Maxime Martin en Augusto Farfus. Ik heb nog veel te leren en kan me blijven verbeteren. Ik hoop de uitdagingen aan te kunnen en snel genoeg te zijn tijdens de raceweekenden.”

Rossi reed tijdens zijn motorsport carrière al in verschillende racewagens, waaronder een Formule 1 Ferrari en een Mercedes. Daarnaast waren er bijvoorbeeld starts tijdens de Rally van Monza (ITA) en tijdens twee rondes van het World Rally Championship, in Nieuw-Zeeland in 2006 en in Wales in 2009. In 2019 nam Rossi deel aan een Endurance race in Abu Dhabi (VAE). Nadat hij eind 2021 zijn actieve motorcarrière beëindigde stapte Rossi definitief over naar de autosport. In het seizoen 2022 kwam hij met Team WRT al uit in de GT World Challenge Europe, competitie waar hij komend seizoen van start zal gaan, maar dan in een BMW M4 GT3.

Met zijn nieuwe status als officieel BMW-fabriekscoureur kan Rossi naast zijn bestaande verplichtingen verdere race- en testverplichtingen afwerken in verschillende BMW M Motorsport racewagens. De 43-jarige kan ook optreden als vertegenwoordiger van BMW M Motorsport. Details worden later bekendgemaakt.

Of en welke gevolgen deze nieuwe status eventueel heeft voor Valentino Rossi’s MotoGP team, het Mooney VR46 Racing Team is nog niet bekend. Aangezien zijn team momenteel onderweg is met Ducati materiaal en deze onderdeel is van Audi zou het zomaar eens kunnen dat er conflicterende belangen ontstaan. Of, hoe, wat, waar…….de toekomst zal het uitwijzen.