Valentino Rossi was zondagmiddag op Circuit de Barcelona – Catalunya één van de vier MotoGP coureurs die ten val kwamen in de door Jorge Lorenzo veroorzaakte crash. De negenvoudig wereldkampioen was na afloop vanzelfsprekend teleurgesteld, maar ondanks dit veroordeelde de Italiaan Lorenzo niet, wel sprak hij zijn verbazing uit over de lay-out van bocht 10 van het Catalaanse circuit, de bocht waar het voorval plaatsvond.

Eindelijk had Valentino Rossi weer reden tot lachen dit weekend. De Monster Energy Yamaha MotoGP coureur kwalificeerde zich zaterdag op een keurige vijfde plaats en mocht zelfs door een grid penalty van teamgenoot Maverick Viñales vanaf de vierde plaats op de grid aan de wedstrijd beginnen.

De negenvoudig wereldkampioen had zijn hoop gevestigd op de race, een race waarin hij na zijn deceptie in Mugello weer een goed resultaat hoopte te behalen. Vol vertrouwen begon de Italiaan dan ook aan de race, maar al in de tweede ronde kwam er een abrupt einde aan zijn hoop en eindigde zijn race met een door Jorge Lorenzo veroorzaakte crash waarbij naast Lorenzo, Rossi zelf ook Andrea Dovizioso en teamgenoot Viñales betrokken waren.

Na afloop van de race was Rossi vanzelfsprekend teleurgesteld, maar ondanks deze teleurstelling was hij in tegenstelling tot teamgenoot Viñales opmerkelijk mild in zijn uitlatingen aan het adres van Lorenzo, sterker nog de Yamaha coureur veroordeelde zijn voormalige teamgenoot niet maar richtte zijn pijlen op de in zijn ogen opmerkelijke lay-out van de betreffende bocht.

Valentino Rossi: “Dat is een enorme en grote tegenvaller. Ik voelde me vandaag erg goed, we begonnen vol vertrouwen aan de race na tot op dat moment een geweldig verlopen weekend. We hadden een goede kwalificatie. We hebben belangrijke inzichten gekregen wat betreft de machine en ik voelde me op mijn gemak op de motor, ook vandaag nog in de warm-up, waar ik zevende tijd liet noteren. Ik koos voor de race voor een medium band voor en achter. Mijn tempo was goed, het rijden met de M1 was leuk en ik was sterk bij het remmen in de remzones. In de warm-up lap  en in de eerste ronde voelde ik me nog beter dan tijdens de sighting lap. Onze bandenkeuze leek zeer goed te werken met dit weer. Gisteravond hebben we tot 21.00 uur nagedacht over de bandenkeuze. Hoe warmer het werd, hoe beter de medium samenstelling werkte. Ik had dan ook zeker voor een podiumplaats kunnen vechten. Na de start zat ik achter Petrucci, ik was een beetje sneller dan hem en wilde hem inhalen. Maar ik passeerde hem op het verkeerde moment, want toen ik bocht 10 naderde zag ik de val voor me. Maar ik kon Jorge’s fiets niet ontwijken. Ik wilde een crash voorkomen, maar zijn motor kwam onder mijn banden terecht. Dus ik viel om. Nu voel ik wat pijn in mijn enkel, omdat mijn voet klem kwam te zitten tussen de twee motoren. Maar dat is racen. Zoiets gebeurt soms.”

De ook bij de crash betrokken Viñales was na afloop woedend en eiste een straf voor Lorenzo, meermaals liet de Spanjaard weten dat hij het terecht zou vinden dat de Repsol Honda Team coureur tijdens de eerstvolgende race in Assen vanaf de laatste plaats op de grid aan de race moest beginnen. Rossi deelde de mening van zijn teamgenot echter niet.

Valentino Rossi: “Lorenzo heeft een moeilijke tijd gehad, dat is zeker. Hij had gekozen voor een zachte compound zowel voor als achter, mede hierdoor pushte hij in de beginfase van de race zo hard. Quartararo en Márquez raakten elkaar in bocht 4, iedereen moest hierdoor even van het gas waardoor Lorenzo ons aan de buitenkant kon passeren en ineens voor ons reed. Ik wil me niet bemoeien met de straf, dat is niet aan mij maar aan de Race Direction om te beslissen. Ik heb daarover niets te zeggen, daarentegen heb ik wel mijn bedenkingen bij de lay-out van de betreffende bocht 10. Er zijn geluiden dat men hier terug wil naar de oude lay-out (laatste twee bochten). Ze hebben veel aanpassingen gedaan aan het circuit, veel uitloopstroken breder en groter gemaakt maar het is voor mij een raadsel waarom de lay-out van deze bocht zo ontworpen is. Ik heb me er meermalen over uitgelaten en tegen gevochten, het lijkt meer op een parkeerplaats van een supermarkt, heel vreemd allemaal. Met de lange bocht naar links kon je de veel mooiere lay-out rijden. Maar om de een of andere reden zitten we nu opgescheept met deze in mijn ogen niet zinvolle bocht, een vreemde bocht waar we vandaag de gevolgen van hebben ondervonden.”

Na zijn tweede DNF op rij bezet Rossi momenteel de vijfde plaats in de tussenstand van het kampioenschap en komt hij met 72 gescoorde punten – en met 68 punten achterstand op leider Marquez – naar de Motul TT Assen.

 

Handige links Gran Premi Monster Energy de Catalunya:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App