Valentino Rossi (P16): “Oude problemen blijven de kop opsteken”

3301
valentino-rossi
Valentino Rossi - Qatar | foto© Yamaha Racing

Valentino Rossi beleefde de afgelopen dagen, tijdens het tweede opeenvolgende Grand Prix weekend in Qatar, misschien wel het slechtste MotoGP weekend uit zijn carrière. De negenvoudig wereldkampioen kwalificeerde zich zaterdag slechts als eenentwintigste en voorlaatste en moest zondagavond in de race genoegen nemen met een teleurstellende zestiende plaats. Geen WK punten dus voor de Petronas Yamaha SRT coureur die na afloop liet weten zich te ergeren aan de oude en vertrouwde problemen die hem opnieuw parten speelden dit weekend.

De Tissot Grand Prix of Doha is een race weekend geworden om snel te vergeten voor Valentino Rossi. De 42-jarige Italiaan kwam tijdens het tweede Grand Prix weekend van het jaar in Qatar geen moment in het spel voor. Hij stelde al teleur in de trainingen, voordat het dieptepunt volgde op zaterdag met het behalen van een eenentwintigste en slechts voorlaatste startplaats. Zondag wist Rossi weliswaar een aantal plaatsen goed te maken in de race maar een zestiende plaats, vijf seconden achter de vijftiende coureur en het laatste WK punt is niet de positie waar een negenvoudig wereldkampioen wil eindigen.







Valentino Rossi: “Natuurlijk is het geen geweldig resultaat. Als je zover naar achteren op de grid moet starten dan wordt het natuurlijk sowieso al heel moeilijk. Vooral nu echt alle coureurs en motoren heel snel zijn. Mijn tempo in de race was niet echt rampzalig, maar ook weer net niet goed genoeg om de kopgroep te kunnen volgen. Vooral in de eerste ronden verloor ik te veel tijd.”

Ondanks zijn slechte startpositie ging Rossi voorzichtig optimistisch de race in, omdat hij er samen met zijn crew in geslaagd was om in de warm-up van zondag een kleine stap voorwaarts te maken:

Valentino Rossi: “We hebben zondag in de warm-up een nieuwe elektronica afstelling gevonden, een afstelling waarmee ik een meer constant tempo aan kan houden. Daarom had ik meer verwacht, maar de race was waarschijnlijk al te erg beïnvloed door de kwalificatie. Hopelijk kunnen we op de volgende circuits, te beginnen in Portimão, weer competitiever zijn.”

Rossi en zijn Petronas Yamaha SRT team lijken een beetje het spoor kwijt te zijn geraakt in de beginfase van het seizoen. Terwijl het Monster Energy Yamaha MotoGP Team duo Fabio Quartararo en Maverick Viñales hun pakket uitstekend op orde lijken te hebben en beiden al een race hebben weten te winnen werd er zondag tijdens de warm-up in de Petronas Yamaha SRT pitbox nog volop geëxperimenteerd. Zo zagen we Rossi tijdens deze sessie nog wisselend in actie met zowel de nieuwe carbon- en reeds langer en eerder gebruikte aluminium swingarm.

Valentino Rossi: “Dat klopt, de carbon swingarm zorgde na een paar ronden voor veel bandenslijtage en daardoor had ik last van trillingen. Met de aluminium uitvoering was het allemaal iets makkelijker te controleren. Het hielp met name bij het in- en uitsturen, maar het was niet genoeg zo bleek in de race. We hebben nu al een hele tijd dezelfde problemen met de achterband, deze slijt veel te hard in de race. Het is al sinds de MotoGP test op Circuit de Barcelona – Catalunya in 2019 dat we hiermee worstelen. Yamaha bracht destijds een aantal veranderingen aan en vanaf dat moment heb ik grote problemen met de banden en veel te veel bandenslijtage tijdens de races.”

Na twee verreden MotoGP races in het seizoen 2021 bezet Rossi met slecht vier gescoorde WK punten een gedeelde veertiende plaats in de tussenstand van het kampioenschap, een positie die hij deelt met teamgenoot Franco Morbidelli en KTM-coureur Miguel Oliveira.

Handige links Tissot Grand Prix of Doha:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter