Valentino Rossi stopt na dit seizoen als actief MotoGP coureur

16214
valentino-rossi
Valentino Rossi | foto© motogp.com

Het was de afgelopen tijd vooral gissen, maar de kogel is door de kerk. Valentino Rossi stopt er, na zesentwintig seizoenen actief te zijn geweest als Grand Prix coureur, er na dit seizoen mee. Dit nieuws heeft de 42-jarige Italiaan donderdagmiddag tijdens een speciale persconferentie op de Red Bull Ring wereldkundig gemaakt.

Valentino Rossi heeft donderdagmiddag 05 augustus 2021 op de Oostenrijkse Red Bull Ring officieel bekend gemaakt dat hij het na afloop van dit seizoen, na zesentwintig seizoenen actief te zijn geweest als Grand Prix coureur, voor gezien zal houden.

De afgelopen tijd hield ‘the Doctor’ zijn fans nog in spanning. Nadat het onlangs al duidelijk was dat er komend seizoen geen plaats meer voor hem zou zijn binnen zijn huidige Petronas Yamaha SRT bleven er nog een tweetal mogelijkheden over. De eerst optie zou zijn om in 2022 uit te gaan komen voor zijn nieuw op te zetten MotoGP team, het Aramco Sky VR46 Ducati-Team. Binnen dit team zou hij dan een rijdersduo vormen met zijn eigen (half) broer Luca Marini. De tweede optie, het na dit seizoen beëindigen van zijn indrukwekkende carrière en woord te houden zoals hij de afgelopen tijd steevast te kennen gaf. De inmiddels 42-jarige Italiaan vertelde immers iedereen die het horen wilde dat hij tijdens de zomerstop een beslissing zou nemen over zijn toekomst als MotoGP coureur en deze beslissing af zou laten hangen van zijn eigen prestaties. Mocht hij nog competitief zijn en met de besten mee kunnen dan zou een langer verblijf tot de mogelijkheden behoren, zo niet dan was de keus duidelijk. Nu kennen we deze verhalen al langer, hebben we dit de negenvoudig wereldkampioen in het verleden al vaker horen zeggen, maar donderdag 05 augustus voegde hij tijdens de laatste dag van de vijf weken durende zomerstop de daad bij het woord; hij stopt na dit seizoen als actief MotoGP coureur.

Later meer details…….

Valentino Rossi
In 1996 maakte Rossi zijn debuut als Grand Prix coureur op een Aprilia RS 125R. Hij haalde in Brno zijn eerste poleposition en won uiteindelijk ook deze race. Hij werd in zijn debuutseizoen negende in de eindstand van het kampioenschap. In 1997 werd Rossi voor het eerst wereldkampioen, dit in de toenmalige 125cc-klasse.

In 1998 stapte Rossi over naar de 250cc-klasse en werd tweede in het kampioenschap. In zijn tweede seizoen (1999) werd hij op een Aprilia RS 250 wereldkampioen in deze klasse. In 2000 stapte hij over naar de 500cc-klasse en won op Donington Park zijn eerste race. Hij eindigde als tweede in het wereldkampioenschap. In 2001 werd Rossi wereldkampioen op een Honda NSR 500 in de 500cc-klasse en werd daarmee tevens de laatste wereldkampioen in de 500cc klasse.

Voor het seizoen 2004 maakte hij de overstap van Honda naar Yamaha. Hij kreeg daarbij een Yamaha YZR M1, een motor waarvan velen dachten dat die kansloos zou zijn. Hij verraste menigeen en slaagde er dat jaar opnieuw in om de wereldtitel in de wacht te slepen.

In 2005 werd hij weer wereldkampioen in de MotoGP klasse op de Yamaha YZR M1. In 2006 eindigde hij op de Yamaha YZR M1 als tweede in de eindstand van het kampioenschap.

In 2007 kwam elk team in de MotoGP klasse met een volledig vernieuwde motorfiets aan de start omdat de cilinderinhoud werd teruggebracht van 990 naar 800cc. Dit seizoen werd één van de slechtste seizoenen van Rossi tot dat moment in de koningsklasse, met als dieptepunt een onnodige pitstop in Motegi, waardoor Casey Stoner wereldkampioen werd.

In 2008 en 2009 wist Rossi opnieuw de wereldtitel te veroveren. In 2010 leek de inmiddels meervoudig MotoGP wereldkampioen opnieuw op weg naar de wereldtitel, maar op 5 juni tijdens de kwalificatie van de Italiaanse Grand Prix brak hij bij een val zijn been. Een lange revalidatieperiode volgde met als gevolg dat de kans op een derde opeenvolgende wereldtitel verkeken was.

Nog voor het einde van dat seizoen, op 15 augustus 2010, maakte Rossi bekend dat hij de overstap ging maken naar Ducati en de komende twee seizoenen in dienst ging rijden van de Italiaanse motorenfabrikant. Zoals bekend bleven de successen uit en keerde hij in 2013 terug naar Yamaha. Geen slechte keus zo bleek al snel want tijdens de 2013 editie van de Dutch TT won de Italiaan, na twee seizoenen zonder zege, voor het eerst weer een MotoGP race. Het zou dat seizoen ook zijn enige zege blijven met als gevolg een vierde plaats in de eindstand van het kampioenschap.

Tot aan het huidige seizoen bleef Rossi Yamaha trouw maar ondanks dat hij de afgelopen acht seizoenen nog een tiental MotoGP races wist te winnen zat een wereldtitel er sindsdien niet meer in. Met drie tweede, een derde, een vijfde, een zevende plaats in de eindstand van het kampioenschap wist de Italiaan zich tot aan het seizoen 2019 nog wel met de besten te meten.

In 2020 ging het echter snel bergafwaarts, Rossi moest het dat seizoen doen met slechts één podiumklassering en steeds vaker zijn meerdere erkennen in de jonge garde. Maar dan een vijftiende plaats in de eindstand van het kampioenschap zat er dat seizoen dan ook niet in. Dit resulteerde in het feit dat Yamaha besloot om Rossi zijn plaats in het officiële fabrieksteam niet te verlengen. Yamaha liet de Italiaan echter niet helemaal vallen en besloot hem onder te brengen bij Petronas Yamaha SRT. Hierdoor moest Rossi voor het eerst in zijn lange MotoGP carrière genoegen nemen met een plaats in een satellietteam.

Veel VR46 fans hoopten, mede gezien van de uitstekende prestaties van Fabio Quartararo binnen het Maleisische team, op een wederopstanding in 2021 maar deze kwam er helaas niet. Sterker nog, de Italiaan bezet momenteel – halverwege het seizoen – de negentiende plaats in de tussenstand van het kampioenschap. Voldoende redenen voor ‘the Doctor’ om op donderdag 05 augustus 2021 op de Oostenrijkse Red Bull Ring zijn afscheid als MotoGP coureur aan te kondigen.


Handige links Michelin Grand Prix of Styria:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter