Op 25 oktober jl. hield KNMV samen met CRT een opstapdag over de Juniorcup en de Suzuki SV 650S Cup. Ondanks het slechte weer kwamen 43 van de maximaal 48 inschrijvers met aanhang naar het TT Circuit om naast informatie vooral ook een rij-indruk op te doen.
Achter de instructeurs ondergingen aspirant-coureurs zowel letterlijk als figuurlijk hun circuitdoop.
De weersverwachting voorziet veel regen en een stormachtige wind. Toch is het mediacentrum op het TT Circuit bij het openingswoord goed gevuld met aspirant-coureurs en aanhang. Vandaag is de kans om aan den lijve met een racemotor kennis te maken.
Zowel van KNMV- als van CRT-zijde zijn de contactpersonen aanwezig. Na de theorie kunnen de jonge coureurs onder begeleiding van de CRT-instructeurs de baan op.
Plezier in de sport
Voordat de benzinekraan opengaat, schetst Hennie Lentink een helder beeld over de vele facetten waarmee de coureur in wording te maken krijgt. Naast een goede gezondheid en voldoende pegels is motorrace ondanks het individuele imago een teamsport bij uitstek. Racen staat of valt met een goede voorbereiding, duidelijke afspraken, en vooral de juiste sportmentaliteit. Al op 12-jarige leeftijd is een licentie voor de 125cc tweetakten van de Juniorcup mogelijk, ter zadel van de 650cc viertakten kan men vanaf 15 jaar starten.
Op deze leeftijden is mentale begeleiding van de coureur extra belangrijk waarbij vooral het
plezier in de sport voorop moet blijven staan. Na de indeling door Tessa Nieuwpoort van de KNMV kunnen de jonge coureurs op de motor.
Opstapdag
ÒIs het n omhoog en de rest naar beneden of juist andersom?Ó
Waarschijnlijk de meest
gestelde vraag zo vlak bij het wegrijden uit het parc-ferm. Vooral bij de opstappers in de Juniorcup is de motorsportachtergrond divers. We noteren ervaring in de kart, cross, brommerrace, grasbaan en pocketbikes. Anderen hebben alleen op de brommer gereden of hebben op een verlaten landweg vader achter zijn eigen motor aan laten rennen. Gelukkig kunnen de meeste wel schakelen.
CRT-instructeurs houden op het circuit de capriolen onder controle. Zij zorgen voor het juiste tempo en de ideale lijn. Bij de rijderswisselingen assisteren de raceteams met huncoureurs. Deelnemers, die wat moeite hebben met wegrijden en schakelen, krijgen een rijlesje op het verlaten gedeelte in het rennerskwartier. Onbewust illustreren de teamshiermee de sportmentaliteit, waar voorafgaand in de lezing op was gewezen.
Vet hard
ÒToen ik gas gaf voelde ik het achterwiel een beetje wegglijden. Daarna heb ik het rustiger aan gedaanÓ
aldus een deelnemer op een SV na een kletsnatte serie rondjes. Om lijf en leden droog te houden ontsieren steeds meer plasticvarianten zoals vuilniszakken de racepakken. Beslagen vizieren en natte voeten scoren hoog in de categorie fysieke ongemakken. Paraplus klappen spontaan dubbel. Het mag de pret niet drukken. Want ookin regen is circuitrijden ÒfunÓ. Of zoals een deelnemer het verwoorde: ÓDit is echt vet !Ó
Wat blijft is de vraag wie daadwerkelijk de stap naar de licentie kan en wil gaan maken. Om via de KNMV na een dag theorie en twee dagen praktijk op te gaan voor het theorieen praktijkexamen want pas dan gaat het startlicht echt op groen.
Bron: CRT
Bewerking: Harry Haddering ([email protected])