Verslag Team Molenaar Barcelona

57

Tijdens de eerste vrije training voor de Gran Premio Gauloises de Catalunya liet Raymond Schouten al zien dat hij het op de 4,7 km lange piste van Montmelo iets ten noorden van Barcelona prima naar zijn zin had. Misschien wel iets extra gemotiveerd door het meedoen van een 2e Nederlander in de 125cc klasse, de 15-jarige GP-debutant Hugo van den Berg, nestelde ÔStingRayÕ zich op een hele sterke 16e plaats.

ÒVanmorgen ging het al goed. Ik reed in no time snellere tijden dan hier aan het begin van het seizoen tijdens de IRTA-tests. Het ging net zo lekker als in Mugello, hoewel dat er vorige week qua uitslag niet helemaal uit kwam. Maar ik merk na de test in Assen dat het beter gaat en gelukkig was het ook weer droog, zodat je echt iedere minuut kunt benutten voor de afstelling. Ik probeerde een harder Dunlop compound en dat ging ook goed. Vanmiddag begon ik met die hardere band, maar later probeerde ik toch weer het zachtere type rubber. Dat ging toch weer beter en daar waar maar weinig rijders door de hardere wind hun tijd verbeterden, wist ik nog eens 0,7 van mijn snelste tijd af te snoepen en daarmee op te klimmen naar een voorlopige 14e plaats op de trainingslijsten. Eindelijk wil het eens lukken en dat wel vier rondjes lang en helemaal alleen gereden. Als ik een slipstream had gehad was ik zeker nog verder opgeklommenÓ, opent een zichtbaar opgeluchte Schouten, bij wie een last van zijn schouders viel. ÒMorgen gaan we kijken of de banden, de motor en ik het volhouden. Het gaat heel erg goed, maar de bandenkeuze zal moeilijk worden. Het Dunlop D type is zacht, maar misschien wel iets te zacht. En het hardere A-type wellicht te hard. Het zal moeilijk worden, maar het kan nog harder, dat weet ik. Op deze baan met enorm veel rechter bochten (8 lange doorlopers) tegen maar 5 kortere linker bochten, is het altijd heel moeilijk het juiste bandencompound te bepalen voor de race. Dat zal ook sterk van het weer afhangen.Ó







De ferme klap op de kont van monteur Robert van Dorrestein sprak boekdelen. Het hele jaar al gaat het in de vrije trainingen zeker niet verkeerd maar kon Raymond het in de kwalificatietrainingen geen vervolg geven. Vandaag lukte dat gelukkig wel. Raymond reed de laatste 4 ronden van de training, zonder slipstream, tijden van 1.54 laag en 1.53 hoog met een snelste rondje van 1.53.777. Hij pakte daarmee een hele sterke 14e plaats en staat achter Kuzehara op de 4e rij. Het zelfvertrouwen van Raymond krijgt hiermee natuurlijk een geweldige boost en met de TT in het vooruitzicht komt dat misschien wel precies op het juiste moment. Natuurlijk maakt ŽŽn zwaluw nog geen zomer maar dit smaakt bij iedereen rondom Raymond duidelijk naar meer. ÒMorgen ga ik nog veel proberen. Õs Morgens niet zo zeer voor een tijd, maar voor duurzaamheid, en Õs middags er nog iets proberen af te snoepenÓ, besluit Raymond.

Voor het eerst in 2 GP-seizoenen stond Raymond Schouten er beter voor na de eerste trainingsdag dan zijn 250cc teammaat Jakub Smrz. ÒÓYouÕre the fastest, superb. Congratulations, gevelizieteeeertÓ, klonk het compliment in het Engels en Tsjechisch-Nederlands uit de mond van ÔKubaÕ Smrz aan zijn jongere teammaatje. Ook hij was blij voor Raymond, net als het hele Nederlandse kamp, zo vlak voor de 75e TT die over 2 weken plaatsvindt. Smrz zelf zorgde weer voor een precisie van jewelste. Je kan er de klok op gelijk zetten. In de allerlaatste ronde van de tijdtraining, perse ÔKubaÕ zijn snelste rondetijd van de dag er uit. Goed voor een voorlopige 15e tijd, die uitzicht biedt op mŽŽr. ÒWe hebben vandaag alles gedaan voor de afstelling. Mijn timing in de slotfase van de tijdtraining was prima en ik draaide net als Raymond mijn beste tijd zonder slipstream van een voorganger. Maar ik had er ook nog eens een gebruikte band om zitten, geen nieuwe. Er zit dus mŽŽr in en met een slipstream, die kan op dit lange rechte stuk van bijna 1 km nog wel wat voordeel opleveren, moet ik zeker tot de top 12 kunnen komen. Het gat is heel klein. Daar ga ik morgen voor en ook weten we nu weer beter waar we staan qua vering en banden. Het feit dat ik 2,4 seconde achter de voorlopige ÔpoleÕ van Lorenzo sta is netjes, alleen dat Honda collega Nigon (ook met A-kit) voor me staat, dat zint me niet. Vanmorgen ging het eigenlijk minder goed, maar de verbeteringen die we vanmiddag hebben kunnen doen, stemmen me prima tevredenÓ, aldus Smrz, die op het nieuwe asfalt minder hobbels kende, maar door de Formule 1 race van vorige maand toch wel wat te veel rubber op de baan vond liggen. ÒMaar qua banden compound voorzie ik geen problemenÓ, weet ÔKubaÓ.