Viva Italia bij de achtsteliters en de Italianen die het net niet haalden

94

Vanaf het midden van de jaren ’80 was de 125cc klasse voor een groot gedeelte een Italiaanse aangelegenheid. Zo waren het Fausto Gresini (1985 en 1987), Luca Cadalora (1986), Loris Capirossi (1990 en 1991) en Alessandro Gramigni (1992) die als coureurs uit het land van pizza’s en pasta’s meerdere kampioenschappen bij de achtsteliters wisten te winnen. In diezelfde periode streed een behoorlijk aantal landgenoten van hen ook mee om de overwinningen, alhoewel zij voor de wereldtitel net wat te kort zouden komen.

Doriano Romboni (6 overwinningen)







Net als zijn reeds genoemde landgenoten doet ook Doriano Romboni eerst ervaring op in het Europees Kampioenschap, voordat hij in 1989 de overstap maakt naar het WK 125cc. Gedurende zijn debuutjaar in de GP’s slaagt hij er onder andere in een zevende plaats te pakken tijdens de GP van Groot Brittannië en eindigt hij op een twintigste plaats in de eindstand. Het jaar daarop behoort hij echter meteen al tot de wereldtop in de 125cc klasse. Aan boord van zijn Honda is hij in 1990 regelmatig op het podium terug te vinden en daarbij wint hij de GP van Duitsland en de Dutch TT. Hij wordt dat jaar uiteindelijk knap vierde in de eindrangschikking. Vervolgens maakt Romboni in 1991 de overstap naar de 250cc klasse, waarin hij, met een Honda, tot en met 1995 actief zal blijven. In die periode weet hij nog eens vier GP’s op zijn naam te schrijven met als beste eindklassering een vijfde plaats in 1993 en een vierde plek in 1994. Vanaf 1996 zien we Romboni vervolgens terug bij de halveliters; eerst twee jaar met een tweecilinder-Aprilia 400cc en daarna nog een seizoen met een viercilinder-MUZ. Zijn beste resultaat in de 500cc klasse zal uiteindelijk een derde plaats tijdens de Dutch TT in 1997 blijken te zijn, maar een grote rol van betekenis in de strijd om het kampioenschap zal hij in deze klasse nooit spelen.

Vanaf het begin van het wereldkampioenschap wegrace in 1949 waren de Italianen direct al goed vertegenwoordigd en anno 2008 is dit nog steeds het geval. Daarbij werden er door coureurs van Italiaanse bodem tijdens de tweede helft van de jaren ’80 en de beginjaren ’90 meerdere wereldtitels in de wacht gesleept in de 125cc klasse, alleen kwamen Domenico Brigaglia, Ezio Gianola, Paolo Casoli, Bruno Casanova, Gabriele Debbia en Doriano Romboni daar net wat voor te kort. 

Bron foto’s: http://www.mcvpo.honda-eu.com/ en http://www.garelli.8k.com/