In het weekend van 25-27 mei zal het rennerskwartier van het TT Circuit Assen goed gevuld zijn met campers, busjes, caravans en aanhangers. Het aantal deelnemers aan de 39e editie van de Ducati Club Race is namelijk weer overweldigend.

De afgelopen weken kon er voor tal van klassen worden ingeschreven en daarvan is massaal gebruik gemaakt. Geen enkel evenement voor amateurracers in Europa trekt zoveel deelnemers als de Ducati Club Race. Hoewel de naam anders doet vermoeden, komen er niet uitsluitend Ducati’s aan de start. In diverse klassen kan ook worden gereden met motoren van een andere Europese herkomst; ook Amerikaanse motoren zijn welkom.

Het merendeel van de deelnemers is afkomstig uit Nederland, maar er zijn ook inschrijvingen ontvangen uit België, Finland, Spanje, Engeland, Bulgarije, Verenigde Staten, Noorwegen, Duitsland, Oostenrijk en Italië. Dat mag met recht een zeer internationaal startveld worden genoemd.

De categorie met de meeste inschrijvingen is die van de Ducati Open Klasse. Daarvoor hebben zich maar liefst 176 coureurs aangemeld. Nagenoeg elk type Ducati is vertegenwoordigd, van de 748 tot de Panigale. Het oudste model stamt uit 1986, de jongste is van het bouwjaar 2018.

Bij de Thunderbikes komt een bonte verzameling motoren uit Europese landen en de VS aan de start. Ruim de helft daarvan zijn Ducati’s en verder zie je in deze klasse o.a. Aprilia, EBR, MV Agusta, Triumph en KTM.

De naam Euroclassics spreekt voor zich: klassieke motoren van Europese afkomst. Ook hier veel Ducati’s , maar verder ook Triumph, Moto Guzzi en Gilera. Een opvallende verschijning is Remco van Dijk op een Triton (een Triumph-motorblok in een Norton-frame) van 1952. De motoren moeten van voor 1990 zijn.

Ook de naam Eurosingles is duidelijk, hierbij gaat het om eencilinders van Europese makelij, eveneens van voor 1990. Naast Ducati’s rijden hier ook motoren van Norton, Aermacchi, Velocette en BSA.

De Ducati Challenge is een serie wedstrijden op meerdere Europese circuits, drie in Duitsland, één in Frankrijk en de Nederlandse ronde is tijdens de Ducati Club Race.

Het NK Classics speelt zich af op meerdere circuits. De Ducati Club Nederland ruimt in het volle raceschema graag een plek in voor de gepassioneerde rijders, die met liefde hun oude motoren in topconditie proberen te houden. Deze klasse is pure nostalgie met motoren als Aermacchi, Triumph, BMW, BSA, Velocette, Seeley, maar ook vroege Japanse modellen van Honda, Yamaha en Suzuki. De oudste motor stamt uit 1958, de jongste uit 1972.

Op vrijdag 25 mei wordt er de hele dag getraind, van ’s morgens negen uur tot ’s middags zes uur. Ook de zaterdag staat voor het grootste deel in het teken van de trainingen (van tien tot vijf). Rond half zes zijn er twee wedstrijden, eerst van de NK Classics (17.21 uur) en vervolgens de Ducati Challenge (17.41 uur). Deze beide klassen rijden op zondag een tweede wedstrijd. Op zondag is de eerste wedstrijd om kwart voor twaalf en is het programma na twaalf wedstrijden om zes uur afgelopen.

Naast alle actie op het circuit is er ook voldoende te beleven in het vrij toegankelijke rennerskwartier, zodat een bezoeker zich geen seconde hoeft te vervelen.

Voor verder informatie en voorverkoop van entreekaarten, ga naar www.ducaticlubrace.nl.