HomeAlgemeenVoorbeschouwing eerste betandwin.com GP van Turkije

Voorbeschouwing eerste betandwin.com GP van Turkije

Komend weekend wordt alweer de voorlaatste Grand Prix van dit seizoen verreden. Voor het eerst zal er in Turkije worden gestreden voor kampioenschappunten en voor de laatste te vergeven titel, die in de 125cc klasse.

Hayden of Melandri, gedeeld tweede in het klassement. Wordt het een van deze twee of gaat er een derde met de runner-up plaats vandoor?

Het circuit van Istanbul, dat ontworpen is door de Duitser Hermann Tielke, ziet er op het eerste gezicht uit als een uitdagende baan. Het circuit, met een lengte van 5,340 kilometer en met 6 rechter- en 8 linkerbochten, ziet er zeer afwisselend uit. Direct na het eerste rechte stuk duiken de coureurs naar links, om vervolgens na een lange doordraaier naar rechts terecht te komen in een bochtig gedeelte van de baan. Na bocht 9 kan het gas weer vol open gedraaid worden door twee lange stukken die met een knikje aan elkaar zitten. De laatste bochtensectie voor start/finish kan nog leuk worden doordat het in feite een dubbele bocht naar links is met een knik naar rechts middenin de bocht. Het circuit is overigens net als Phillip Island een van de vijf circuits waarin tegen de klok in wordt gereden.

Door de combinatie van langzame bochten en bloedsnelle stukken zal het vinden van een goede afstelling niet makkelijk worden. Dat wordt nog eens extra bemoeilijkt door de hoogteverschillen.

Istanbul Otodrom
Het circuit van Istanbul vanuit de lucht gezien.

In de MotoGP klasse gaat het een enigszins vreemde race worden want er zullen flink wat vervangers aantreden. Chris Vermeulen zal wederom op de Camel Honda plaatsnemen terwijl ook Olivier Jacque weer van de partij zal zijn op de Kawasaki. Daarnaast zullen we Shinichi Itoh in actie zien komen op de Ducati als vervanger van Loris Capirossi. Bij Suzuki blijft de tweede set GSV-R’s onbemand. Het team hoopt Kenny er met de GP van Valencia weer bij te hebben.

Verder zullen we waarschijnlijk weer een Rossi vs. de rest zien hoewel de Italiaan er wel zichtbaar steeds meer moeite mee heeft om met gemak te winnen. De strijd om de tweede plaats in het klassement is misschien nog wel heviger dan dat hij was nu Nicky Hayden en Marco Melandri met een gelijk aantal punten de tweede plaats in handen hebben. 8 punten achter de Ôjonge hondenÕ staat oude rot Edwards met 162 punten gevolgd door Biaggi op 159 en Capirossi op 148 hoewel deze laatste duidelijk geen kans meer maakt op die tweede plaats vanwege zijn blessure. Achter Capirossi staat Sete Gibernau met 137 punten. Met nog 50 punten te verdelen zal hij misschien nog wel wat kunnen stijgen in het klassement maar een sprong naar de tweede plaats lijkt redelijk onhaalbaar.

In de kwartliterklasse was voor de race op Phillip Island de hoop nog gevestigd op Casey Stoner die het Pedrosa in ieder nog knap lastig zou kunnen maken, het tegendeel bleek echter waar. Stoner bleek dit seizoen een stuk zadelvaster dan in de lichtste klasse maar ging na de eerste race in Jerez ook in Australi‘ onderuit. Pedrosa moest daarna winnen om zich kampioen te kunnen laten noemen en dat deed hij. Redelijk onverwacht was de titelstrijd dus ineens beslist. De strijd om de tweede plaats is eigenlijk ook al gestreden want het verschil naar derde man Dovizioso bedraagt 42 punten. De enige strijd die hier gestreden kan worden is de strijd voor een dagsucces en je daarmee in de kijker te rijden voor komend seizoen. De Puniet hoeft dat in ieder geval niet meer na getekend te hebben voor twee jaar bij Kawasaki in de MotoGP klasse.

IN de lichtste klasse lijkt Thomas Lˆ_thi de beste papieren te hebben. De Zwitser haalde, door te winnen in Australi‘, veertien punten meer dan rivaal Mika Kallio en heeft nu twaalf punten voorsprong. Het is echter nog niet voorbij met de 50 te verdelen punten. Gabor Talmacsi dingt met een achterstand van 62 punten in ieder geval niet meer mee voor de titel, het gaat nu echt tussen de Zwitser en de Fin. De Hongaar moet wel zijn derde plaats in het klassement gaan verdedigen tegen Marco Simoncelli want die zit met een achterstand van 9 punten op het vinkentouw. Verder zijn we erg benieuwd wat Tomyoshi Koyama deze race gaat laten zien na zijn tweede plaats in Australi‘.

De wildcards voor deze Grand Prix:

125cc klasse
49 Daniel Saez (SPA-Aprilia) Quinto Almoradi
250cc klasse
60 Wang Zhu (CHN-Aprilia) Zongshen Team of China
61 Li Zheng Peng (CHN-Aprilia) Zongshen Team of China
Vervangers in de Motogp klasse
17 Chris Vermeulen (AUS-Honda) Camel Honda
72 Shinichi Itoh (JAP-Ducati) Ducati Marlboro Team
19 Olivier Jacque (FRA-Kawasaki) Kawasaki Racing Team

Circuit statistieken:

Pole positie: Links
Lengte: 5,340 km
Breedte: 14-21,5 m
Rechterbochten: 6
Linkerbochten: 8
Langste rechte stuk: 720 m

Records:

Geen records Ð nieuw circuit

tekst: RenŽ van der Does; [email protected]

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig