Het zal een drukke periode worden voor iedereen die te maken heeft met de Grand Prix want er staan drie races in drie weekenden op het programma, de eerste daarvan vindt komend weekend plaats in Japan op het circuit van Motegi.
Motegi 2004: Het veld vlak na de start en vlak voor de massale valpartij die wordt ingezet door Loris Capirossi
De komende drie weken zullen voor de vele betrokkenen en dan met name de personen die het logistieke proces op rolletjes moet laten lopen, een ware hel worden. Eerst staat Motegi op het programma, daarna verkast iedereen naar Maleisi voor de race op Sepang. Na de hitte van Maleisi staat de race in Qatar op het programma en die begint ook nog eens een dag eerder dan de rest Ð namelijk net als de TT op zaterdag. Daarna volgt enige rust voordat Australi wordt aangedaan en de week daarna staat de eerste GP van Turkije op het programma. Twee weken later vindt de laatste GP van het seizoen op Valencia plaats.
Het 4,8 km lange circuit bestaat uit 14 bochten, waarvan 8 rechter- en 6 linker bochten en is van erg goede kwaliteit. De toplaag is glad en biedt uitstekende grip, daarnaast zijn de faciliteiten uitmuntend. Ondanks dit kan het circuit niet als uitdagend gezien worden want het bestaat in feite uit allemaal rechte stukken die met een paar tweede versnelling bochten aan elkaar ÔgeplaktÕ zijn. Je zou het dus als een Ôstop & goÕ circuit kunnen beschouwen waarbij voornamelijk geaccelereerd en geremd moet worden.
Sinds 1999 wordt er op het circuit van Motegi, dat in eerste instantie als testcircuit voor Honda werd gebouwd, gereden. Dat jaar wist Kenny Roberts Jr. met de Suzuki de zege te pakken. Het jaar daarna ging de Grand Prix de boeken in als de Pacific Grand Prix aangezien er eerder dat jaar al een GP van Japan was verreden op Suzuka. Ook dat jaar wist de toen kersverse kampioen Kenny Roberts Jr. de race op zijn naam te schrijven. De jaren die volgden werden de races gewonnen door Honda rijders; 2001 – Valentino Rossi, 2002 Ð Alex Barros, 2003 Ð Max Biaggi en 2004 Ð Makoto Tamada. Veel successen voor het team van Sito Pons dus.
Als deze lijn wordt doorgezet dan zouden Alex Barros en zijn tijdelijke teamgenoot Tohru Ukawa Ð die een geblesseerde Troy Bayliss vervangt Ð goede kans maken op de overwinning maar ook nu zal Valentino Rossi op de loer liggen en misschien wel meer dan ooit. Rossi kan hier namelijk al tot kampioen gekroond worden en hoeft daar alleen nog maar tweede voor te worden en waar kan je dat beter doen dan op het circuit van je voormalig werkgever, Honda.
Het circuit van Motegi van bovenaf, het is goed te zien dat het eigenlijk twee circuits in n zijn waarvan een een oval – de ‘Twin Ring’
De race vorig jaar begon met een massale valpartij in de eerste bocht waarvan zes coureurs het slachtoffer werden. Aanstichter was Loris Capirossi wiens Ducati vloeistof verloor. Capirossi tikte John Hopkins onderuit en het tweetal kon niet meer ontweken worden door Colin Edwards, Nicky Hayden, Kenny Roberts Jr., en Max Biaggi. Rossi en Tamada bepaalden daarna het wedstrijdbeeld waarbij Tamada ditmaal de sterkere was en Bridgestone weer een overwinning schonk. Het succes van Bridgestone was compleet door de derde plaats van Shinya Nakano die de Kawasaki voor de eerste keer op het podium zette. Door de vele uitvallers kreeg iedereen die aan de finish kwam punten zo ook Youichi Ui die voor Harris WCM uitkwam en als 15e en laatste over de finish kwam.
Bij de komende race zullen we een aantal gezichten moeten missen. Het Team van Kenny Roberts Sr., inclusief coureur Shane Byrne of vervanger Jeremy McWilliams, liet weten niet aanwezig te zullen zijn na de onvrijwillige breuk met KTM. Waarschijnlijk komt het team pas in Valencia weer in actie. Ook Troy Bayliss zullen we moeten missen. De Australir blesseerde zijn pols tijdens het trainen met een crossmotor. De Deelname van James Ellison is niet helemaal zeker. De Brit blesseerde zijn elleboog bij een crash tijdens een bandentest op Brno en weet nog niet of hij kan rijden hoezeer hij dit ook zou willen.
Tegelijkertijd zullen we ook weer een aantal oude bekenden mogen verwelkomen. Zo zal Tohru Ukawa in actie komen als vervanger van Bayliss en zullen we oud 250cc coureur Naoki Matsudo op de Moriwaki in actie zien komen. Van Matsudo mogen we niet veel verwachten maar waartoe is Ukawa, de testrijder van Honda, in staat in zijn oude team?
Wat voor beeld zullen we dit jaar te zien krijgen tijdens de race. Vast staat dat Valentino Rossi gewoon zoals altijd voor de overwinning gaat, titel of geen titel. Vast staat ook dat Rossi hier in het verleden nog maar een keer heeft weten te winnen en dat was met de Repsol Honda. Aartsrivaal Sete Gibernau zal na de deceptie op Brno er op gebrand zijn om nu eindelijk eens op de hoogste trede te staan en weer wat te stijgen in het klassement maar dat zullen er meer willen want in het klassement is het van plaats twee tot plaats zeven erg close. Op dit moment bezet Max Biaggi de tweede plaats terwijl Melandri, Edwards, Gibernau, Barros en Hayden op de loer liggen. Het verschil tussen de nummer twee en de nummer zeven bedraagt 17 punten .. alles is dus nog mogelijk.
Makoto Tamada zal graag net als vorig jaar de overwinning willen pakken om zo nog een goed resultaat voor zijn Japanse werkgevers binnen te slepen. Het seizoen van de Japanner gaat niet echt lekker, Sterker nog, Jurgen vdGoorbergh heeft in China zelfs een beter resultaat behaald dan Tamada in zijn hele seizoen, en een overwinning hier in Japan zou dan ook een grote verassing zijn.
Natuurlijk zal ook Shinya Nakano er op gebrand zijn om het goede resultaat van vorig jaar te evenaren of zelfs te verbeteren. Ook hier geld echter dat het seizoen nou niet echt super loopt voor de groenen, op de tweede plaats van Olivier Jacque in China na. Kawasaki heeft net als vele andere teams na de race in Tsjechi nog getest op het circuit van Brno dus wie weet.
John Hopkins zal in ieder geval graag weer eens aan de finish willen komen. De laatste twee jaar lag de Amerikaan er al bij de eerste bocht uit, vooral vorig jaar was een grote domper na zijn tweede trainingstijd. Teamgenoot Kenny Roberts zal op Motegi voor de 100e keer op de Suzuki starten.
De 250cc race werd vorig jaar gewonnen door Dani Pedrosa na Toni Elias te hebben verslagen. Hiroshi Aoyama zorgde voor Japans bloed op het podium.
Ook dit jaar zal Dani Pedrosa een van de hoofdrollen spelen, de vraag is of hij zal domineren of dat hij tot de laatste vijf ronden zal wachten. Toni Elias zit nu in de MotoGP klasse en kan dus geen weerstand bieden maar die zal waarschijnlijk wel van Jorge Lorenzo komen. Maar er zijn nog genoeg andere kapers op de kust die het de regerend kampioen erg moeilijk kunnen gaan maken.
De 125cc race kwam vorig jaar op naam van Andrea Dovizioso. De Italiaan had op de finish 11 (!) seconden voorsprong op de achtervolging, te weten Fabrizio Lai en Simone Corsi. Het was een vreemde race, die ook nog eens werd stilgelegd vanwege een ongeval met Imre Toth, waar de ÔnormaleÕ concurrenten nauwelijks invloed op konden uitoefenen.
De strijd in de 125cc klasse is dit seizoen een stuk spannender dan vorig seizoen, het verschil tussen de eerste vier bedraagt maar 27 punten en de strijd zal dan ook losbarsten tussen Thomas Luthi, de huidige klassementsleider, Mika Kallio, Gabor Talmacsi en Marco Simoncelli. Mattia Pasini heeft iets meer achterstand maar is ook zeker nog niet kansloos voor de titel maar dat geld ook voor Lai en Julian Simon maar de eerste vier zijn over het algemeen de wat sterkere rijders in deze klasse.
De wildcards voor deze Grand Prix:
125cc klasse
64 Yuki Hamamoto (JPN-Honda) Hamamoto Racing Team MFJ
65 Hiroomi Iwata (JPN-Honda) Club Plus One MFJ
66 Arata Mori (JPN-Honda) Team Harc-Pro MFJ
67 Kazuki Hanafusa (JPN-Honda) Team Harc-Pro FIM
68 Hiraoki Kuzuhara (JPN-Honda) Jha Racing FIM
250cc klasse
75 Shuhei Aoyama (JPN-Honda) Team Harc-Pro MFJ
77 Mamoru Akiya (JPN-Yamaha) Team Moto Space MFJ
78 Ryuji Yokoe (JPN-Yamaha) RT Morinokumasan Sato Jyuku FIM
79 Masaki Tokudome (JPN-Yamaha) Henkel Danke J Racing FIM
93 Kouki Takahashi (JPN-Honda) DyDo Miu Racing Team MFJ
Motogp klasse
45 Naoki Matsudo (JPN-Moriwaki) Moriwaki Racing FIM/Dorna
Circuit statistieken:
Pole positie: Links
Lengte: 4,801 km
Breedte: 12-15 m
Rechterbochten: 8
Linkerbochten: 6
Langste rechte stuk: 762 m
Records:
125cc: 1Õ58.354 Ð Dani Pedrosa, Honda, 2002
250cc: 1Õ52.253 Ð Shinya Nakano, Yamaha, 2000
MotoGP: 1Õ48.524 Ð Makoto Tamada, Honda, Bridgestone, 2004
Pole record: 1Õ46.673 – Makoto Tamada, Honda, Bridgestone, 2004
tekst: Ren van der Does; [email protected]