Komend weekend vindt de voorlaatste ronde van het WK Superbike en Supersport plaats in het pittoreske Imola. In de Supersport klasse is de strijd al beslist maar in de Superbike klasse maakt Chris Vermeulen nog een, al is het maar een marginale, kans
Imola 2004: Laconi leidt een van de races op Imola voor Haga en Toseland (foto: Ducati Corse)
Ook vorig jaar maakte de in Nederlandse dienst rijdende Chris Vermeulen een grote kans op de titel. Het verschil tussen de eerste vier in het klassement, op dat moment Toseland, Vermeulen, Laconi en Haga, bedroeg na de races op Assen maar 14 punten.
De messen waren dus geslepen voor deze voorlaatste race van het seizoen 2004. Noriyuki Haga verloor op het circuit van Enzo e Dino Ferrari echter terrein door in de tweede race onderuit te gaan. Haga maakte theoretisch nog wel een kans op de titel maar keek tegen een achterstand van 41 punten aan. Ook Vermeulen, of eerder gezegd de Honda van Vermeulen, liet in die tweede race een steekje vallen. In de warm-up ging Vermeulen onderuit en kreeg daarna een lift van Giovanni Bussei naar zijn reserve Honda en mocht alsnog vanuit de pitsstraat vertrekken. De toen met nummer 17 rijdende Australir reed een geweldige inhaalrace en werd uiteindelijk nog zesde en zakte daardoor naar de derde plaats in het klassement achter Laconi en Toseland.
In de Supersport klasse ging de winst naar Karl Muggeridge die zich, mede door de valpartij van Jurgen vd Goorbergh, kampioen mocht noemen. Teamgenoot Broc Parkes werd tweede met ruime voorsprong op de huidige kampioen Sbastien Charpentier. Muggeridge mocht zich bijna al voor Imola kampioen noemen omdat vd Goorbergh op donderdagmiddag in een Italiaans ziekenhuis werd opgenomen met verschijnselen van een acute blindedarmontsteking. Uiteindelijk bleek het een niersteen en kon Jurgen, weliswaar niet helemaal fit, gewoon starten.
het Õautodromo Enzo e Dino FerrariÕ in een buitenwijk van de stad Imola
In 2001 werd voor het eerste door de heren Superbike en Supersport coureurs gereden op het circuit bij het plaatsje Imola. In die eerste races zagen we Regis Laconi schitteren op de Aprilia die in een hevig duel verwikkeld was met Ruben Xaus op de Ducati. Dat jaar behaalde Laconi op dit circuit zijn eerste overwinning terwijl Ruben Xaus de andere race wist te winnen. Naast de zege met de Aprilia wist Laconi in 2004 beide race te winnen met de Ducati na stevige gevechten met teamgenoot en latere kampioen James Toseland en in de eerste race met Vermeulen. De DucatiÕs gaan eigenlijk altijd goed hier, alleen in 2002 werd het Italiaanse merk verslagen toen Colin Edwards en Troy Bayliss een titanen duel uitvochten voor de titel. Edwards wist toen beide races te winnen.
Wat dit seizoen betreft zal het met betrekking tot de strijd om de titel niet veel anders zijn dan vorig jaar alleen de hoofdrolspelers zijn enigszins veranderd. Vermeulen heeft een achterstand van 60 punten op Troy Corser die de laatste paar races toch aardig wat terrein aan het verliezen is, o.a. door een valpartij op Oschersleben. Er is hem al eerder, in 1998, een titel ontglipt in de allerlaatste race en dat kwam door een crash in de warm-up, het is te hopen voor de uiterst vriendelijk Aussie dat hem dat dit jaar niet overkomt en dat hij er in ieder geval voor kan vechten.
VermeulenÕs achterstand bedraagt op dit moment 60 punten. Derde is Haga op 90 punten van Vermeulen. De Japanner is dus kansloos voor de titel maar zeker goed genoeg voor een dagsuccesje. De Yamaha R1 doet het de laatste tijd een stuk beter en hij is dan ook veel vaker voorin te vinden. We kunnen ook zeker op volledig herstelde Laconi en diens teamgenoot en regerend kampioen Toseland rekenen.
In de Supersport klasse zal, hoe saai het ook mag klinken, Sbastien Charpentier vast wel weer de trainingen en de race domineren ondanks zijn slippertje in Duitsland. Als we chauvinistisch mogen zijn is het in ieder geval zaak voor Katsuaki Fujiwara om het gas flink open te schroeven om in het klassement weer voorbij Kevin Curtain te geraken. Het verschil tussen de Ten Kate Honda coureur en de Yamaha Germany coureur bedraagt maar zeven punten in het voordeel van Curtain en Ten Kate zou graag weer net als vorig seizoen de eerste en tweede plek in het kampioenschap willen bekleden.
We kunnen echter ook goede prestaties verwachten van Fabien Foret en Michel Fabrizio. Die laatste is naar alle waarschijnlijkheid weer volledig hersteld van zijn blessures en zal in zijn thuisland nog graag even willen schitteren.
Ook hier in Imola kunnen we weer 3 Hollanders aan het werk zien. In tegenstelling tot de laatste 2 wedstrijden zal echter Ron van Steenbergen de 2e Suzuki van het Suzuki Nederland team bemannen. Jarno van der Marel kreeg het rijden van de laatste 2 wedstrijden financieel niet rond en dus zien we van Steenbergen als vervanger van Veneman in actie. De andere Suzuki wordt uiteraard bemand door Jarno Janssen die aan zijn voorlaatste raceweekend als coureur gaat beginnen. Als derde Nederlander staat Arie Vos op zijn nieuwe Ten Kate Honda aan de start. Arie zal zich graag willen bewijzen na zijn goede optreden tijdens de Nederlandse ronde van het kampioenschap.
De strijd in de Superstock 1000 is er een tussen teamgenoten. Momenteel staat Kenan Sofuoglu aan de leiding in het klassement gevolgd door zijn teamgenoot Didier van Keymeulen. De twee Yamaha Germany coureurs staan maar 10 punten van elkaar verwijderd. Ook Craig Coxhell en Massimo Roccoli zijn nog in de running voor de titel.
Voor de tweede keer zullen we ook Allard van Kerkhoven aan de Stock 1000 zien deelnemen. Van Kerkhoven werd na de races op Assen ingelijfd bij Racing Dirk van Mol en werd netjes zestiende in Oschersleben.
In de Superstock gaat Claudio Corti ruim aan de leiding voor Yoann Tiberio. Derde man Maxime Berger maakt geen kans meer op de titel maar met een verschil van 38 punten is Tiberio zeker nog niet uitgesloten van de titel. Corti hoeft echter maar dertien punten te pakken om zich kampioen te mogen noemen, een vierde plaats volstaat dus.
Ook hier zullen Danny de Boer, Roy Ten Napel en Ronald Ter Braake weer de strijd aangaan met de overige deelnemers.
De wildcards voor deze Grand Prix:
Superbike
26 Andrea Mazzali (ITA-MV Agusta F4 1000 MT) Mazzali Racing Team
35 Luca Pini (ITA-Honda CBR 1000RR) tba FMI
36 Maurizio Prattichizzo (ITA-Kawasaki ZX 10RR) PapaMoto Sport
72 Michele Gallina (ITA-MV Agusta F4 1000 MT) Gallina Team
92 Luca Conforti (ITA-Ducati 999R) Team Guandalini FMI
Supersport
57 Sergio Ruggiero (ITA-Yamaha YZF R6) VMN Racing
161 Simone Sanna (ITA-Honda CBR 600RR) Improve Racing Team
Superstock
49 Simone Saltarelli (ITA-Yamaha YZF R1) 44 Racing Team
70 Enrico Pasini (ITA-Suzuki GSX-R 1000) Boselli Racing
Circuit statistieken:
Pole positie: Links
Lengte: 4,933 km
Rechterbochten: 6
Linkerbochten: 10
Lengte Start/Finish stuk: 358 m
Records SBK:
Superpole: 1Õ48.694 0 Troy Corser, Aprilia, 2001
Ronde record: 1Õ48.389 Ð Troy Bayliss, Ducati, 2002
Beste Ronde: 1Õ48.336 Ð Colin Edwards, Honda, 2002
Records WSS:
Pole record: 1Õ51.592 Ð Karl Muggeridge, Honda, 2003
Ronde record: 1Õ53.122 Ð Kevin Curtain, Yamaha, 2003
Beste ronde: 1Õ51.592 Ð Karl Muggeridge, Honda, 2003
tekst: Ren van der Does; [email protected]