Voormalig Suzuki MotoGP technisch manager Ken Kawauchi in beeld bij HRC

2584
ken-kawauchi
Ken Kawauchi | foto© Suzuki Racing

De afgelopen tijd hebben we al de nodige personele wisselingen gezien binnen het Honda MotoGP project. Een aantal belangrijke functies is opnieuw ingevuld maar als we de berichten mogen geloven komt er binnenkort nog een belangrijke ‘coup’. Voormalig technisch manager binnen Team Suzuki Ecstar staat namelijk op het punt om bij HRC aan de slag te gaan.

Het afscheid van Suzuki als fabrikant in het MotoGP wereldkampioenschap kwam enkele maanden geleden als een donderslag bij heldere hemel. Met het afscheid verloren ook een groot aantal werknemers hun baan. Maar nagenoeg alle Suzuki-technici, monteurs en medewerkers hebben inmiddels elders en veelal in de paddock een nieuwe baan gevonden.







Joan Mir en Alex Rins tekenden als eersten een nieuw contract, beiden vonden onderdak bij Honda. Mir gaat naast Marc Marquez uitkomen voor het Repsol Honda Team, Rins tekende weliswaar ook een Honda fabriekscontract maar werd ondergebracht bij het LCR Honda Team. De twee Suzuki coureurs probeerden in eerste instantie wel een aantal van hun Suzuki teamleden mee te nemen maar dit bleek niet mogelijk. Inmiddels hebben velen van hun echter al een nieuwe uitdaging gevonden binnen de MotoGP paddock.

Zo tekende Manu Cazeaux voor Aprilia waar hij vanaf komend seizoen als crewchief herenigd wordt met Maverick Viñales. Naast Cazeaux zullen nog drie andere monteurs meeverhuizen naar Aprilia. Frankie Carchedi gaat aan de slag bij Gresini Racing waar hij de nieuwe crewchief wordt van Fabio Di Giannantonio en vergezeld wordt door nog vier andere voormalige Suzuki collega’s. Weer vier andere technici hebben een nieuwe baan gevonden bij KTM, één ingenieur is overgestapt naar Yamaha, een andere naar VR46 Racing, samen met enkele monteurs en koks. Livio Suppo, die voorafgaand aan het 2022 seizoen een driejarig contract overeenkwam met Suzuki, blijft daarentegen de komende tijd nog verbonden aan het Japanse motormerk om nog het nodige af te handelen aangaande nog doorlopende contracten met sponsors en toeleveranciers en te verkopen materieel.

De naam van Ken Kawauchi, een sleutelfiguur en de afgelopen jaren als technisch manager verbonden aan het Suzuki MotoGP project als technisch manager, ontbrak tot op heden in het lijstje maar daar lijkt op korte termijn verandering in te komen. Sinds enkele dagen wordt er namelijk gesproken over een mogelijke nieuwe en volgende ‘coup’ door Honda aangaande hun interne reorganisatie binnen het MotoGP project. Kawauchi zou namelijk door Honda benaderd zijn om aan de slag te gaan bij HRC met als doel te helpen bij de verder doorontwikkeling van het RC213V-frame. Kawauchi was daarnaast bij Suzuki ook een belangrijke schakel in de relatie tussen het in Europa gevestigde team en het (technische) management in Japan, een rol die hij ook zou kunnen gaan vervullen binnen HRC.

Ondanks dat doorgaans goed ingelichte bronnen ons weten te melden dat Kawauchi het aanbod inmiddels al aanvaard heeft is er nog geen officiële aankondiging van de zijde van Honda. De vraag lijkt dan ook niet meer of deze aankondiging er gaat komen maar meer wanneer HRC de komst van de Japanse technisch manager officieel bekend zal maken.